Ești bolnav, rămâi pieton! S-a schimbat lista de medicamente intezise la voolan. Ultima oră

Ești bolnav, rămâi pieton! S-a schimbat lista de medicamente intezise la voolan. Ultima orăMașini / Sursa foto: Arhiva EVZ

Exclusiv. Ministerul Sănătății a actualizat lista medicamentelor care îi pot lăsa pe șoferi fără permis. Pe aceasta au fost incluse cele care conțin substanța Tramadol și combinația cu Dexketoprofen. De asemenea, pe listă se află și formule ca Tramadol – Paracetamol. În plus, unele medicamentele recomandate în tulburările de somn sunt trecute în planul actualizat.

Medicul Gabriel Diaconu, fost consilier al ministrului Sănătății Alexandru Rafila, atrage atenția asupra acestui aspect și susține că o parte dintre noile prevederi ar reprezenta un pas înapoi pentru țara noastră.

Gabriel Diaconu: Ca medic psihiatru, mi se pare un pas înapoi

Gerodorm, Imovane și Sonlax sunt medicamente indicate în tulburările de somn și au fost incluse pe noua listă. După noile norme, pacienții care urmează tratament cu benzodiazepine trebuie să se informeze înainte de a urca la volan.

Medicul Gabriel Diaconu susține că lucrează cu o mare parte dintre substanțele vizate, iar decizia i-ar putea determina pe unii pacienți să renunțe la tratament. În plus, o parte dintre ei ar opta pentru renunțarea la șofat.

Ce spune specialistul

„Printre ele se numără, indiscriminat, medicamentele din clasa benzodiazepinelor. Fie că vorbim de broma-, lora-, meda-, nitra-, clona-,  diazepam, sau alprazolam, de acum înainte pacienții care primesc astfel de tratamente trebuie informați că nu este indicat să conducă autovehiculul pe perioada medicației.

Am putea adăuga aici medicamentele hipnotice din clasa Z, care tehnic nu sunt benzodiazepine dar pot fi adăugate tot în această clasă pentru că se leagă de situl Z de pe receptorul de benzodiazepină, recte zolpidemul, zopiclona și zaleplonul.

A fost o dezbatere furtunoasă, în ultimul an, mai multe grupuri de lucru au căutat să găsească soluții la problema condusului pe tratament psihotrop. Până la urmă oboseala și-a spus cuvântul, astfel că ne aflăm aici.

România își aliniază, astfel, anumite politici cât privește siguranța în trafic altor țări.

Ca fost oficial guvernamental, înțeleg procesul. Ca medic psihiatru, mi se pare un pas înapoi.

Tot ce știm de benzodiazepine a fost confluat într-o listă seacă în care le punem, la grămadă, ca ”sedativ hipnotice”. Pentru că nu s-au putut hotărî experții ce presupune ”starea de influență” am rămas la conceptul primitiv că prezență în sânge = influență”, a explicat medicul.

Gabriel Diaconu: Vor exista pacienți care nu vor mai șofa

Potrivit specialistului, conducătorii auto care urmează tratament cu benzodiazepine ar putea fi nevoiți să renunțe la acesta. În plus, activitatea medicilor ar fi limitată în astfel de cazuri.  De partea cealaltă, unii șoferi ar urma să își asume încălcarea legii.

Șoferi

Sursa foto: Freepik

„Vor fi pacienți care nu vor mai șofa. Ei fac parte din categoria vizată de măsura MS, care vine în continuarea altor acte normative privind codul rutier.  Vor mai fi pacienți care nu vor mai lua benzodiazepine.

Mi-am pus, nu o singură dată, întrebarea cum mi-ar fi practica medicală dacă nu mai am acces la o resursă terapeutică pentru anumite probleme cu care vin persoane în suferință la mine. Și am deja, în memorie, situații asemănătoare. (…)

.Finalmente, vor continua să fie oameni care-și asumă încălcarea legii, și vor continua să șofeze. Aici e categoria cea (mai) problematică.

Refuz să rezolv eu ceea ce România n-a putut să facă, adică să încalc confidențialitatea medic-pacient când prescriu astfel de medicamente încât Poliția rutieră să suspende permise.

Oamenii au dreptul la sănătate. Oamenii au și dreptul să obțină, și să aibă, permise. De conducere, de pescuit, de vânătoare, de acces în parcare, până la urmă permisele reprezintă anumite garanții, dar nu reprezintă și obligații. Șofatul e un comportament, permisul e o dovadă în fața unui organ de control.

Or, medicina face interfață cu organele de control doar în situații specifice. Cum ar fi avizele de introducere în colectivitate, sau medicina muncii, sau / dacă era să fie/ medicina rutieră, parte a medicinei transporturilor”, a adăugat medicul.

Medicina rutieră

„Ar fi meritat să avem medicină rutieră. Era normal. Și - pe undeva - era uman. Nu ne-a ieșit.

Astfel că rămânem la liste, tabele, și soluții simple de tip ”pen and paper” (adică hârtie și creion).

Poți să observi, trag acum o concluzie pe fond, cum periodic - în sănătatea mintală - facem un pas înainte și doi pași înapoi.

În lumea asta pare că nu-i loc, neapărat, de specialitatea mea. Până și când își aduce lumea aminte și tot e folosită prost, persiflată, luată drept țintă (parlamentarul cutare e de psihiatrie, sau ministrul cutărică e de internat la balamuc)”, a mai spus acesta.

Revista presei