Soarta fabuloasă a elicopterului cu care a fugit Ceaușescu la Revoluție

Soarta fabuloasă a elicopterului cu care a fugit Ceaușescu la Revoluție Ceausescu fuge cu elicopterul / sursa foto: Arhiva EvZ

Pe 21 decembrie 1989, după un miting eșuat, revoluția a izbucnit și în București. Oamenii au ieșit în stradă să protesteze, dar forțele de ordine au deschis focul.

Zeci de oameni au fost uciși, iar peste o mie arestați. Cu toate acestea, a doua zi, bucureștenii, în special muncitorii, au continuat să protesteze. Sute de mii s-au adunat în fața sediului Partidului Comunist. În acel moment, ministrul apărării, Vasile Milea, s-a sinucis. Noua conducere militară, condusă de Victor Stănculescu, a început să se distanțeze de Ceaușescu. În acest context, cuplul dictatorial a decis să fugă.

Elicopterul Dauphin, folosit de Nicolae și Elena Ceaușescu în încercarea de a fugi, a marcat sfârșitul puterii dictatorului. Acest moment simbolizează și victoria Revoluției din 1989. Deși au trecut aproape 35 de ani de la fuga soților Ceaușescu, elicopterul este încă în uz.

Aparatul se află încă în exploatarea Serviciului Român de Informații (SRI). Oficialii SRI spun că elicopterul utilizat în ultimul zbor al lui Ceaușescu, descris în Dosarul Revoluției, se află acum în revizie.

Elicopterul cu care a fugit Ceaușescu este încă în uz

Pe 22 decembrie 1989, la ora 12:06, Nicolae și Elena Ceaușescu au decolat de pe acoperișul Comitetului Central al Partidului Comunist Român. În acel moment, și-au pierdut prerogativele de lideri de stat, devenind simpli cetățeni, așa cum arată procurorii din dosar.

Elicopterul era un Dauphin SA-365, înmatriculat cu numărul 203. A fost produs de firma franceză Aerospatiale, care acum face parte din Airbus Helicopters.

Tipul acesta de elicopter a intrat în serviciul României după ce modelul anterior, Alouette III, cu un singur motor, a fost considerat nesigur pentru președinte.

Dauphin a fost folosit pentru a-l salva pe Nicolae Ceaușescu, când protestatarii au asediat clădirea Comitetului Central, potrivit rechizitoriului din Dosarul Revoluției.

„În jurul orelor 11:30, în faţa sediului CC se aflau aproximativ 80 de mii de revoluţionari. În această situaţie, gl.lt. Stănculescu Atanasie Victor i-a raportat preşedintelui că este oportun să părăsească sediul CC cu ajutorul unui elicopter. Iniţial, propunerea a fost refuzată, iar preşedintele a dat ordin ca efectivele Direcţiei a V-a din cadrul DSS să nu permită accesul revoluţionarilor în sediu. Imediat după acest moment, preşedintele Ceauşescu Nicolae a ieşit în balconul CC şi a avut o tentativă de a intra în dialog cu revoluţionarii, folosind o portavoce. A încercat calmarea spiritelor, însă reacţia maselor a fost contrară, preşedintele a fost huiduit, iar în direcţia sa au fost aruncate diferite obiecte, ceea ce l-a determinat să reintre în sediu”, se arată în rechizitoriu.

Momentul în care dictatorul și-a pierdut puterea

În acel moment, Victor Atanasie Stănculescu a contactat telefonic pe generalul Iosif Rus, care era la comanda Aviației Militare. Stănculescu i-a cerut să trimită două elicoptere către clădirea Comitetului Central. Acestea urmau să aterizeze pe acoperiș pentru a evacua soții Ceaușescu și alți lideri ai Partidului Comunist.

„Ordinul s-a executat, însă doar unui singur elicopter i s-a facilitat aterizarea (celălalt rămânând în aer). Presat de împrejurări, cuplul prezidenţial, Mănescu Manea, Bobu Emil, Rusu Marian şi Raţ Florian (ultimii doi, gărzi de corp) au urcat în elicopterul pilotat de lt.col. Maluţan Vasile”, arată procurorii în rechizitoriul din Dosarul Revoluției.

Elicopterul a decolat pe 22 decembrie 1989, la ora 12:06. La scurt timp după fuga soților Ceaușescu, revoluționarii au intrat în sediul Comitetului Central.

Probele au arătat că, începând cu ora 12:06, Nicolae și Elena Ceaușescu au pierdut puterea de stat. Ei au devenit simpli cetățeni. După decolare, elicopterul a făcut prima oprire la Snagov, conform documentelor oficiale.  Forțați de armată, au aterizat lângă Boteni și au abandonat elicopterul. Au continuat drumul cu mașini oprite la întâmplare. Mai întâi au ajuns la o fabrică din Târgoviște, apoi au fost preluați de milițieni. S-au ascuns lângă o pădure până la lăsarea întunericului, când au fost arestați și duși la Miliția Județeană. De acolo, sub escorta armatei, au fost transportați la garnizoana din Târgoviște, unde aveau să fie executați.

Elicopterul Dauphin folosit în fuga lor este încă funcțional, aflat în prezent în exploatarea Serviciului Român de Informații. În 2024, aparatul a intrat în revizie la Airbus Helicopters România, conform planului de mentenanță. Acest tip de elicopter, introdus în România în anii ’80, a înlocuit modelul Alouette III. El a fost utilizat pentru misiuni importante. După Revoluție, elicopterul a fost revopsit și a fost transferat la baza aeriană pentru zboruri militare.

Revista presei