Codul Rutier. Ce lumini trebuie aprinse pe timpul zilei

Codul Rutier. Ce lumini trebuie aprinse pe timpul zilei Sursa foto: arhiva EVZ

În România, toți șoferii care circulă pe drumuri publice au obligația de a circula cu luminile aprinse. Totuși, este suficient să utilizezi luminile de zi sau este necesară aprinderea fazei scurte? Codul Rutier stabilește reguli clare pentru conducători auto în această privință.

Codul Rutier. Ce lumini trebuie aprinse pe timpul zilei

În această perioadă, ceața creează dificultăți considerabile pentru șoferi, în special dimineața și seara, când vizibilitatea poate scădea sub 50 de metri, crescând riscul de accidente. Administrația Națională de Meteorologie a emis recent un Cod Galben de ceață, avertizând că acestecondiții meteo vor persista. Poliția rutieră a subliniat importanța folosirii corespunzătoare a luminilor de ceață și a celor de întâlnire pentru a asigura siguranța pe drum.

„Recomandăm conducătorilor auto să circule cu viteză redusă, sporind atenția la volan, asigurându-se foarte bine înainte de schimbarea direcției, să evite efectuarea de manevre riscante, să folosească în mod corespunzător luminile din dotarea autovehiculelor și sistemele de dezaburire și să mărească distanța de siguranță dintre autovehicule!”, a precizat centrul InfoTrafic.

Cum se folosesc luminile de ceață

Sistemele de iluminare ale mașinilor includ faruri, stopuri și lămpi de semnalizare, toate fiind esențiale pentru siguranța pe drumurile publice. Acestea permit vizibilitatea pe timp de noapte sau în condiții de vizibilitate redusă și ajută la comunicarea intențiilor de manevră cu ceilalți participanți la trafic.

Ne puteți urmări și pe Google News

Luminile de ceață sunt parte integrantă a acestui sistem și sunt concepute să ofere o vizibilitate suplimentară în condiții de ceață densă sau alte situații meteo dificile. Acestea au o intensitate ridicată și un fascicul concentrat, astfel încât să penetreze ceața și să fie vizibile pentru ceilalți șoferi, prevenind accidentele.

De regulă, luminile de ceață sunt activate separat de faza scurtă, iar vehiculele pot fi dotate cu proiectoare de ceață atât pe față, cât și pe spate. Stopul de ceață este obligatoriu pentru toate vehiculele, în timp ce proiectoarele frontale sunt opționale, oferind o funcționalitate suplimentară în condiții de vizibilitate foarte scăzută.

Codul Rutier

Sursa foto: Arhiva EVZ

Ce prevede Codul Rutier despre luminile de ceață

Codul Rutier specifică clar că luminile de ceață trebuie utilizate exclusiv în condiții de vizibilitate redusă, cum ar fi ceața densă, ninsoarea abundentă sau ploaia torențială. Scopul acestor lumini este de a crește vizibilitatea autovehiculului în trafic, astfel încât să fie observat de la o distanță mai mare, prevenind posibile accidente.

De asemenea, este important ca luminile de ceață să fie oprite imediat ce condițiile meteo își revin, pentru a nu deranja ceilalți participanți la trafic. Folosirea excesivă sau incorectă a luminilor de ceață poate orbi șoferii din spate sau din sens opus, crescând riscul de accidente.

Luminile de zi sau faza scurta, ce trebuie să aprinzi?

Codul Rutier a fost actualizat în 2023, introducând noi obligații pentru șoferi referitoare la utilizarea luminilor.

„În circulația pe toate categoriile de drumuri publice conducătorii de autovehicule și tractoare agricole sau forestiere sunt obligați să folosească și în timpul zilei luminile de întâlnire sau luminile pentru circulația diurnă”, se precizează în Legea 168/2023.

Este irelevant dacă șoferii optează doar pentru aprinderea „pozițiilor” sau dacă folosesc „faza scurtă”. Esențial este ca cel puțin un set de lumini să fie activat pentru siguranța circulației.

În plus, Codul Rutier nu impune aprinderea luminilor de ceață din față atunci când vizibilitatea este redusă. Doar proiectorul din spate trebuie activat în astfel de condiții, fie zi, fie noapte. Șoferii care nu folosesc luminile de zi (DRL) sau faza scurtă pot fi sancționați cu 4 până la 5 puncte de amendă.

„Constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevazută în clasa a II-a de sancțiuni […] nerespectarea obligației ce revine conducătorului de motocicletă sau moped de a avea în funcţiune, în timpul zilei, luminile de întâlnire în circulaţia pe drumurile publice;”, stabilește Art. 100 (11) din Codul Rutier.

Prin urmare, șoferii care nu aprind nici faza scurtă, nici luminile de zi, riscă o amendă cuprinsă între 660 și 825 de lei.

Revista presei