Avem bilet la clasa I. Cum arată GoldenPass Express, cel mai luxos tren din Europa

Avem bilet la clasa I. Cum arată GoldenPass Express, cel mai luxos tren din Europa Sursa foto: Switzerland Tourism/ GoldenPass Express

Pe o rută comercială medievală prin Alpii și văile elvețiene, GoldenPass Express nu este conferă doar una dintre cele mai pitorești călătorii cu trenul din lume. Este, însuși, o adevărată minune din perspectiva inginerească. În acest tren, natura este în centrul atenției pentru trei ore, nu doar în față, ci peste tot în jur.

GoldenPass Express este un tren panoramic de ultimă generație în care ferestrele se întind din podea până în tavan. Astfel, sunt dezvăluite priveliști uimitoare ale peisajului rural elvețian: de la lacuri turcoaz la pajiști cu cabane de poveste.

Inaugurat în decembrie 2022 și relansat complet în iunie 2023 după rezolvarea problemelor legate de uzura șinelor, GoldenPass Express este unul dintre cele mai noi și mai luxoase trenuri de înaltă tehnologie din Europa. Călătoria cu acesta se desfășoară pe o rută de 115 kilometri printre ghețarii din Interlaken și podgoriile din Montreux. Acesta este unul dintre cele cinci trenuri panoramice premium din cadrul Swiss Travel System. Prețul biletelor pentru o persoană variază între 50 și 130 de lire sterline. Cei care au beneficiază de Swiss Travel Pass, pot călători cu trenul gratuit. De asemenea, trebuie menționat faptul că adolescenții cu vârste până în 16 ani merg gratuit.

Cum arată GoldenPass Express

Exteriorul bleumarin al trenului și designul clasic evocă epoca trecută a Orientului Express original, care încă leagă Parisul de Istanbul. Interiorul este dotat cu echipamente de ultimă generație. Scaunele sunt special concepute pentru clasa Prestige. Acestea aparțin firmei de design Ferrari Pininfarina și sunt singurele astfel de scaune de tren din Europa. Aveți nevoie de suport pentru partea inferioară a spatelui? Există un buton pentru asta. Picioare obosite? Ridicați-le. Vă este frig? Apăsați pe butonul de încălzire.

Ne puteți urmări și pe Google News
Interior GoldenPass Express

Sursa foto Buy Swiss travel Pass 2024/Interior GoldenPass Express

Dar ce diferențiază cu adevărat GoldenPass Express de alte trenuri de lux? Ei bine, trecerea ușoară, fără probleme, de la o cale ferată la alta.

Trenul a fost construit de Montreux-Oberland-Bernois Railway (MOB) în colaborare cu BLS AG (BLS) din Berna. Trenul coboară de pe înălțimile Alpilor Bernezi, trece pe lângă luxosul oraș Gstaad, iubit de celebrități pentru exclusivitate, și Château d'Oex, renumit pentru festivalul baloanelor cu aer cald, înainte de a șerpui printre podgorii în timp ce coboară spre Riviera Vaudois. În cele din urmă, se ajunge la Montreux, unde palmierii se leagănă pe malurile strălucitoare ale Lacului Geneva.

A fost nevoie de 120 de ani pentru a găsi soluții de trecere

În 1905, când MOB a început să construiască linia GoldenPass, scopul era de a conecta Montreux, oraș francofon, cu Interlaken, oraș germanofon cu o singură linie de tren. Dar, undeva pe parcurs, MOB a observat că șinele nu aveau aceeași lățime. A fost nevoie de 120 de ani pentru a găsi un sistem care să acopere această diferență. Căile ferate din lume folosesc un mozaic de ecartamente diferite. Ele sunt, în principal late, standard și înguste. Dezvoltarea căilor ferate a fost lipsită de standarde industriale în secolul al XIX-lea. Acest lucru a condus la o varietate de ecartamente în funcție de teren, scopul transportului și influențele politice. Acesta este unul dintre principalele motive pentru care trebuie adesea să schimbăm trenul atunci când călătorim.

După cum a declarat pentru BBC editorul principal al revistei Trains, David Lassen, „țările care au întârziat să se stabilească asupra unui singur ecartament au plătit prețul cu dificultăți de exploatare”. Exemplu în acest sens: Elveția.

Ideea de a conecta direct Lacul Geneva la lacurile Thun și Brienz în Interlaken datează de la sfârșitul anilor 1800. Începând din 1916, ruta Lucerna-Interlaken-Zweisimmen-Montreux, cunoscută sub numele de linia GoldenPass, a permis călătoria între aceste destinații. Totuși, călătorii trebuiau să facă două schimbări de tren din cauza ecartamentelor diferite ale șinelor. În 1928, a fost discutată ideea adăugării unei a treia șine.

„Aceasta ar fi necesitat construirea de tuneluri”, a declarat Fanny Moix, manager de produs MOB. Ea a explicat că acest lucru a fost „imposibil din punct de vedere tehnic” din cauza unei combinații de birocrație și a complexității construirii de căi ferate cu dublu ecartament printr-o intersecție aglomerată și complicată.

GoldenPass Express face trecerea între șine fără nicio problemă

Cu toate acestea, după cum susține Celina Finger, managerul piețelor turistice din Interlaken: „Schimbarea trenurilor este o mare bătaie de cap pentru turiști”. Acesta este, de asemenea, un motiv pentru care linia GoldenPass nu a fost la fel de populară ca omologii săi panoramici, precum Glacier Express Acum, în loc să le ceară călătorilor să schimbe trenul în mijlocul călătoriei, GPX poate face direct călătoria de trei ore și 15 minute, datorită revoluționarului „boghiu cu ecartament variabil”.

Tehnologia, dezvoltată în 2022 după 15 ani de cercetare și care a costat 80 de milioane de lire sterline a fost finanțată public de cantoanele Vaud, Berna, Freiburg și Confederația Elvețiană. Această inovație facilitează tranzițiile fără întreruperi între ecartamentele înguste și standard și schimbările de tensiune în câteva secunde, permițând efectiv unui tren să sară de pe șine în timpul mersului. Este un nou standard inovator în transportul feroviar - nu doar în Elveția, ci la nivel mondial. „[GPX] este o legătură cu trecutul și viitorul nostru”, a declarat Frédéric Delachaux, directorul de marketing al MOB. El explică că acesta realizează visul vechi de secole de a lega Elveția de Europa pe calea ferată prin Alpi.

În timp ce există alte trenuri în Franța și Japonia care se pot deplasa cu câțiva centimetri, „acesta este singurul tren din lume care se deplasează cu 43 cm”, a declarat Delachaux.

Poate că nu este o surpriză faptul că elvețienii au fost capabili să realizeze această performanță inginerească. Trăind într-o țară fără ieșire la mare, care este în proporție de 70% muntoasă, oamenii de aici au fost nevoiți de mult timp să negocieze obstacolele reprezentate de terenul lor dificil. De-a lungul timpului, au dat dovadă de determinare și ingeniozitate.