CEC a decis: 11 companii vor toca banii partidelor pentru publicitatea electorală
- Viorica Gheorghe
- 15 august 2024, 19:56
Republica Moldova. 11 companii au fost acceptate de Comisia Electorală Centrală (CEC) pentru a oferi spațiu comercial pentru publicitatea partidelor. Decizia a fost luată după ce difuzorii de reclamă și-au prezentat ofertele.
11 companii vor ajuta partidele să se promoveze
Comisia Electorală Centrală a constatat admisibilă difuzarea publicității politice, preelectorale și electorale pe dispozitivele de publicitate fixă sau mobilă, în cazul a 11 difuzori. Totul, după ce companiile admise au prezentat detalii despre condițiile de oferire a spațiului publicitar grupurilor de inițiativă, participanților la referendum și concurenților electorali la referendumul republican constituțional și alegerile prezidențiale din 20 octombrie 2024.
„Au fost depuse în termen declarațiile de către următorii difuzori/distribuitori de publicitate proprietari sau gestionari ai dispozitivelor de publicitate fixă sau mobilă. Este vorba despre S.R.L. STANDART, „INDEPENDENT MEDIA” S.R.L., AQUARELLE S.R.L., CASSIDAS S.R.L., ORTO-PANMED S.R.L., S.R.L. Unlogo, B.M. Public S.R.L., S.C. „LINESCO” S.R.L., Click-COM S.R.L. și TRENDSETER S.R.L. și Epamedia S.R.L.
În cazul ultimului, CEC a admis parțial declarația depusă, în partea ce ține de plasarea publicității pe dispozitivele fixe sau mobile, în afara celor amplasate în stațiile de așteptare a transportului public”, se menționează în comunicatul CEC.
Difuzorii sunt obligați să prezinte CEC, în perioada electorală, săptămânal informația privind veniturile obținute. Totodată, ceilalți difuzori nu au dreptul să difuzeze publicitate politică în perioada electorală a referendumului republican constituțional și alegerilor prezidențiale din 20 octombrie 2024.
Cheltuielile partidelor pentru publicitate electorală la ultimele alegeri
În cadrul alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023, cele mai mari venituri, dar și cheltuieli, a înregistrat Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS). Este vorba despre aproximativ 10 milioane de lei la ambele capitole. Concluzia se cuprinde într-un raport al Asociației pentru Democrație Participativă ADEPT.
PAS este urmat în clasament de Partidul Socialiștilor din Republica Moldova (PSRM), cu aproape 6 milioane de lei venituri. Un milion nu a fost valorificat. Urmează în top Partidul Nostru, care a raportat venituri de peste 1,8 milioane lei, bani pe care i-a cheltuit în totalitate.
PAS a cheltuit puțin peste 3 milioane de lei pentru producerea și difuzarea spoturilor publicitare. Pentru materialele promoționale – aproximativ 4 milioane de lei. Și PSRM nu a rămas în urmă la cheltuielile pentru materiale promoționale. Pentru producerea și difuzarea spoturilor publicitare a pus deoparte sume de 5 ori mai mici.