Locul romanticilor incurabili. Calea iubirii din Italia se redeschide după 12 ani

Locul romanticilor incurabili. Calea iubirii din Italia se redeschide după 12 ani Sursa foto: Facebook/ Calea Iubirii, Italia

Cel mai romantic traseu din Cinque Terre, denumit „Calea Iubirii” a fost închis timp de 12 ani. Totuși, datorită noilor măsuri de siguranță este pe cale să fie redeschis pentru vizitatori la data de 27 iulie.

Traseul se redeschide la 12 ani după alunecarea de teren din septembrie 2012. Atunci, au fost răniți patru turiști australieni. De asemenea, a scos în evidență nevoia stringentă de renovări și măsuri de siguranță sporite a zonei. Traseul de 800 m, sculptat pe stânci abrupte cu vederi uluitoare ale Mării Ligurice, are o istorie de 104 ani și un viitor care depinde în mod crucial de conservarea peisajelor de coastă din Italia.

„Calea Iubirii” din Cinque Terre

Înainte de a fi închis în 2012, acest traseu uimitor era unul dintre cele mai populare trasee din rețeaua de 130 km de trasee care traversează „cele cinci ținuturi” care dau numele Cinque Terre. Traseul leagă satele medievale multicolore din Riomaggiore și Manarola.

În mod ironic, nimeni nu a plănuit vreodată să construiască Calea Iubirii. Astăzi, Riomaggiore și Manarola atrag milioane de turiști internaționali. Toți ce vin aici urmăresc o fantezie italiană în culori. La origine, acestea erau așezări simple de agricultori care navigau pe mare. Ele erau conectate doar printr-un traseu străvechi peste un vârf abrupt, atât de greu de traversat încât comunicarea era rară. De asemenea, cele două sate minuscule vorbeau dialecte diferite.

Ne puteți urmări și pe Google News

Dar, în timpul construcției căii ferate între orașele Genova și La Spezia, la sfârșitul secolului al XIX-lea, porțiuni dintr-o potecă de piatră au fost săpate în stâncă pentru muncitorii și măgarii care transportau materiale și explozibili pentru săparea tunelurilor de tren.

Localnicii au văzut o oportunitate de a conecta cele două căi fragmentate.

„Au văzut această bucată de drum [de serviciu feroviar] pe partea Riomaggiore și această altă porțiune pe partea Manarola și s-au întrebat: „De ce să nu creăm o legătură?””, a spus Fabrizia Pecunia, actualul primar din Riomaggiore.

Istoria traseului din Italia

Construcția noului traseu pietonal a început în 1920. Acesta s-a încheiat aproximativ 11 ani mai târziu. „Bunicul meu Brizio Bonanini a fost unul dintre oamenii care l-au construit. Și sunt atât de mândru de el”, a completat primarul.

Cu priveliști languroase ale mării la apus și un peisaj stâncos spectaculos deasupra valurilor care se sparg la aproximativ 30 m mai jos, acest traseu plat și ușor de străbătut a devenit în curând o soluție ideală și practică pentru o seară de întâlnire, nu departe de centrele medievale ale satelor. Apoi, un scriitor anonim, care avea un talent deosebit pentru branding, a scris Via dell'Amore- Calea Iubirii- pe peretele stâncos. De aici vine și numele romantic al drumului. Cincizeci de ani mai târziu, în anii 1970, autoritățile locale s-au prins și au instalat bănci dedicate figurilor mitologice ale pasiunii, de la Cupidon la Eros.

A existat totuși și un impediment. Calea Iubirii a fost construită pe un versant de munte abrupt și dărâmat, într-o regiune al cărei teren produce frecvent alunecări de teren.

„Este o zonă evident periculoasă. Este o zonă foarte frumoasă pentru că se află pe mare, dar periculoasă. Nu este o coincidență faptul că drumul antic original a fost construit trecând peste munte. Inevitabil, tăierea bazei unui versant duce la prăbușiri”, explică Francesco Faccini, geolog la Universitatea din Genova.

Cinque Terre, joc de noroc făcut de om cu natura

„Acestea au fost ținuturile „viticulturii eroice”. Ținuturi ale unei agriculturi dramatice și periculoase. Bărbații și femeile lucrau pe poteci foarte înguste, de-a lungul pantelor impermeabile, iar accidentele nu erau rare”, spune geologul Domenico Calcaterra de la Universitatea din Napoli.

De-a lungul secolelor, locuitorii au construit ziduri de piatră uscată pentru a susține terasele, unde au cultivat măslini și podgorii. „Este un peisaj unic. Este vertical, cu 130 km de poteci create de oamenii care au transformat munții pentru a-i cultiva și a supraviețui”.”, adaugă Donatella Bianchi, președintele Parcului Național Cinque Terre.

Odată cu apariția turismului în anii 1950, agricultura din zonă a fost abandonată și întreținerea zidurilor de piatră a fost neglijată. Totodată, schimbările climatice au făcut ca aceeași cantitate anuală de precipitații să se concentreze progresiv în furtuni mai puține și mai puternice.

„Așa cum, din păcate, se întâmplă adesea în țara noastră, o nouă conștiință [de mediu] a fost dezvoltată doar în urma unei tragedii”, spune Calcaterra, referindu-se la cei doi ani de alunecări de teren și inundații dramatice dintre 2011 și 2012. Noua conducere a parcului a decis atunci să se concentreze mai profund asupra mediului și a creat Centrul pentru studiul riscurilor geologice, unde lucrează Calcaterra. De asemenea, au început să sprijine agricultura prin acordarea de stimulente fermierilor. Sunt oferite roci pentru fixarea pereților uscați și butuci de viță de vie pentru producerea vinului local: passito Sciacchetrà, un vin alb dulce.

„Astăzi, comunitățile care au creat acest peisaj minunat, inclusiv acele poteci foarte importante, vor putea să-i aprecieze din nou frumusețea”, spune Bianchi.

Dar de ce a fost nevoie de 12 ani pentru a redeschide Calea Iubirii?

Ministrul Turismului, Daniela Santanchè, va inaugura traseul la sfârșitul acestei luni.

„Ați văzut Liguria? Este o regiune subțire care se înalță abrupt de la mare. A trebuit să exploatăm întregul munte și să ne asigurăm că totul este complet sigur”, a transmis ministrul Turismului.

„A costat în total 22 de milioane de euro”, adaugă primarul Pecunia. Oficialul a descris modul în care diferitele entități locale și naționale implicate au trebuit să strângă fonduri, să convină asupra unui plan, să treacă prin toată birocrația și, în cele din urmă, să construiască un sistem de hamuri, plase și ancore pentru a preveni căderile de pietre și pentru a proteja traseul, fără a-i ruina frumusețea naturală.

„Și acum, dacă mergeți, vă veți îndrăgosti de el. Nu este întâmplător că se numește Calea Iubirii”, a declarat Santanchè.

Vizitatorii vor putea parcurge din nou traseul începând cu 27 iulie. Ei își pot rezerva biletul online sau la casele de bilete ale parcului. Un număr maxim de 400 de persoane vor putea parcurge poteca pe oră. Noua politică este menită să limiteze supraaglomerarea. De asemenea, se dorește monitorizarea numărului de vizitatori și informarea turiștilor înainte de sosirea lor cu privire la gradul de aglomerare al parcului, conform bbc.com.

Interesant este faptul că, deși ceremoniile de nuntă complete pe Calea Iubirii vor trebui să aștepte deschiderea de anul viitor a micului amfiteatru. Primarul Pecunia garantează că nunțile foarte intime cu doar câțiva invitați și fără băuturi răcoritoare sau recepție sunt permise începând din această vară. La urma urmei, nimeni nu poate controla cu adevărat romantismul și cine face schimb de jurăminte pe Calea iubirii.

Revista presei