Motivul pentru care Guvernul PSD își dorește ca plafonarea tarifelor RCA să continue până în toamna acestui an
- Daniela Popescu
- 19 iunie 2024, 20:23
Motivul pentru care Guvernul PSD își dorește ca plafonarea tarifelor RCA să continue până în toamna acestui an este realizarea unei analize privind prețurilor pe tot fluxul implicat în asigurarea răspunderii civile în cazul accidentelor auto.
Ultimele zile au fost marcate de un nou val de critici la adresa prețurilor în creștere ale pieselor de schimb și a manoperei practicate de service-urile auto, scumpiri care au impact direct asupra majorării prețurilor asigurărilor RCA.
Pentru a proteja puterea de cumpărare a românilor și a stabiliza prețurile, Guvernul PSD își dorește ca plafonarea tarifelor RCA să continue până în toamna acestui an.
Unul dintre principalele motive pentru care Guvernul condus de Marcel Ciolacu dorește continuarea plafonării tarifelor RCA este scumpirea excesivă a pieselor de schimb, dar și a manoperei service-urilor din 2020 până în prezent. Aceste majorări duc la o explozie a tarifelor RCA, majoritatea mașinilor fiind reparate în baza decontului făcut de asigurători.
Conform datelor ASF, plata daunelor este principala cheltuială a firmelor de asigurare. De exemplu, în primele nouă luni din 2023, rata daunei a fost de 74,4%, iar în 2022 de aproape 80%.
Motivul pentru care Guvernul PSD își dorește ca plafonarea tarifelor RCA. Piese mai scumpe cu 24% în 3 ani
Prețurile pieselor înlocuite la reparațiile decontate pe polițe RCA s-au mărit cu aproximativ 34% în perioada 2020-2023. Practic, costul mediu total al pieselor schimbate a crescut de la 4.830 lei în 2020, la 6.492 lei în 2023, conform unei analize a Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), citați de Profit.ro. Cât despre mărcile auto cu cel mai mare cost mediu total al pieselor înlocuite, în top sunt Audi, cu 9.298 lei, BMW - 8.983 lei și Mercedes Benz - 8.842 lei, urmate de Volvo și Honda.
Datele BAAR arată faptul că 50% dintre mașinile cu dosare de daună RCA în 2023 erau mai vechi de zece ani, unde ponderea cea mai mare este a mașinilor cu o vechime între 11 și 15 ani.
Tot analiza BAAR arată că media creșterii între 2020 și 2023 la tarifele de manoperă practicate de service-uri pentru reparațiile decontate RCA este de 36%.
PSD dorește stabilizarea pieței prin introducerea unor prețuri de referință
Ca răspuns la creșterea excesivă a manoperei, parlamentarii PSD au depus amendamente la legea care reglementează acest domeniu pentru a introduce plafonarea tarifelor maximale per ora de manoperă ale service-urilor auto care fac reparații pe RCA.
Aceștia doresc introducerea, prin lege, a unui preț de referință la ora de manoperă pentru astfel de reparații. Astfel, spun social democrații, clienții nu vor mai fi vulnerabili în fața scumpirilor excesive și a prețurilor pur speculative, service-urile știind că vor lua acești bani de la asigurator. Însă, la finalul întregului lanțul, aceste costuri se simt tot în buzunarul clienților, care vor suporta scumpiri RCA.
Până la rezolvarea întregii probleme generate atât de scumpirea pieselor, cât și a manoperei și pentru a proteja puterea de cumpărare a românilor, Guvernul PSD își dorește ca plafonarea tarifelor RCA să continue. Proiectul ordonanței prevede ca nici un asigurător să nu poată avea un tarif mai mare al polițelor RCA decât cel pe care l-a practicat la data de 28 februarie 2023, cu o ajustare maximă de +6,8%, cât a fost rata anuală a inflației din 2023. Măsura a fost introdusă în aprilie 2023, iar ultima extindere dată de Guvernul PSD acestei plafonări ar urma sa expire pe 30 iunie. Noua prelungire ar menține valabilă plafonarea până la sfârșitul lunii septembrie.