China dezvoltă sisteme pentru a vâna, din aer, submarine americane

China dezvoltă sisteme pentru a vâna, din aer, submarine americane

Marina chineză vrea ca aviația să joace un rol mai important în vânătoarea de submarine inamice. Brevetele recente arată un accent pe detectarea magnetică și pe geamanduri sonore îmbunătățite. Noile capabilități sunt esențiale pentru China pentru a-și proteja portavioanele, au spus doi experți. Chinezii au nevoie de sisteme ,mai performante pentru a vâna submarine americane cu propulsie nucleară care ar putea amenința o invazie chineză a Taiwanului, potrivit unui nou raport, citat de Business Insider.

China se protejează de atacurile submarine

Marina chineză consideră războiul anti-submarin (ASW), ca fiind esențial pentru orice operațiune amfibie de succes și intenționează să-și folosească aeronavele pentru a-și proteja flota de atacurile submarinelor SUA sau Japoniei.

„Marina Armatei de Eliberare a Poporului (MAEP) vede în mod clar capacitățile aeronavelor cu aripi fixe pentru războiul anti-submarin ca o componentă crucială necesară pentru oricare dintre operațiunile sale amfibii, fie că este vorba de ocuparea unei insule sau recif sau debarcarea cu succes împotriva Taiwanului”, au scris Eli Tirk și Daniel Salisbury într-un studiu pentru Institutul de Studii Maritime din China de la Colegiul de Război Naval.

„Capacitățile ASW ar fi esențiale pentru protejarea navelor de suprafață de mare valoare, cum ar fi cele de transport sau de debarcare, protejându-le în timp ce se află în danele portuare. Ele sunt, de asemenea esențiale pentru „igienizarea” zonei operaționale de submarine inamice și pentru escortarea acestor nave în drum spre zonele de acostare și spre zonele operaționale”.

Ne puteți urmări și pe Google News
Submarine Vanguard.

Submarine Vanguard. Sursa Foto - Wikipedia Commons

Protecție pentru submarinele chineze cu rachete balistice

De asemenea, semnificativ este faptul că vânătorii aerieni chinezi de submarine au sarcina de a proteja submarinele chineze cu rachete balistice în timp ce acestea navighează către locurile lor de patrulare și lansare. „MAEP vede în mod clar ASW cu aripă fixă ca un factor important al descurajării sale nucleare pe mare”, se arată în raport.

Actualul avion antisubmarin cu aripă fixă al marinei chineze este KQ-200, un avion cu patru motoare turbopropulsoare, care este echivalentul chinez al P-8 Poseidon al Marinei SUA. MAEP are aproximativ 20 de KQ-200, care au o autonomie de aproximativ 4.500 de km.

Forța submarină a Chinei este secretă

La fel ca și Marina SUA, forța submarină a Chinei tinde să fie secretă. Dar examinând literatura cu sursă deschisă, Tirk și Salisbury au reușit să discearnă eforturile pe care China le face în războiul antisubmarin, urmărind inclusiv brevetele depuse de cercetătorii chinezi.

De exemplu, China Electronics Technology Group Corporation, deținută de stat, a depus un brevet în 2020 pentru detectarea îmbunătățită a anomaliilor magnetice (MAD), o tehnologie folosită pentru prima dată în al Doilea Război Mondial pentru a detecta submarinele prin efectul acestor obiecte metalice mari asupra câmpului magnetic al Pământului. Este un sistem util, dar limitat, care, de obicei, necesită ca aeronava să zboare la mai puțin de o milă de țintă și poate detecta doar prezența unui submarin, mai degrabă decât cursul său - ceea ce înseamnă că detectarea unui submarin trebuie urmată de așezarea unei pânze de alți senzori pentru a putea viza submarinul pândit.

Oamenii de știință chinezi doresc să folosească magnetometre atomice extrem de sensibile, care folosesc lasere pentru a detecta modificări ale nivelurilor de energie între atomi, cauzate de fluctuațiile unui câmp magnetic. Brevetul CETC este pentru o tehnologie care „ar permite unui magnetometru atomic să simtă direcția unei ținte, mai degrabă decât doar existența acesteia”, au remarcat Tirk și Salisbury.

„Conform dosarului, cercetările anterioare privind magnetometrele atomice extrem de sensibile s-au concentrat pe rezultate scalare (adică doar mărimea câmpului magnetic al unei ținte), dar nu puteau furniza vectori (adică mărimea și direcția). MAD este deja utilizat, de obicei, pentru o poziționare mai precisă după ce alți senzori au furnizat o zonă de căutare aproximativă, dar orice informații suplimentare ar putea oferi operatorilor un avantaj în timpul operațiunilor de căutare.”

China dezvoltă geamanduri cu senzori mai performante

Un brevet din 2022 al Aviation Industry Corporation of China vizează un nou sistem de operare a geamandurilor sonore, care sunt un fel de canistre plutitoare, aruncate de avioane și nave, care detectează submarinele prin emiterea de semnale sonar active sau prin senzori pasivi care detectează zgomotul unui submarin. Geamandurile sonore chineze actuale necesită „o serie complicată și intensivă de forță de muncă de apăsări manuale de butoane pentru a configura parametrii geamandurilor sonore, cum ar fi frecvența de lucru radio, adâncimea de lucru, timpul de lucru și forma pulsului pentru a se potrivi condițiilor maritime, înainte de desfășurare”.

Acești parametri nu sunt afișați pe sistemul de control al geamandurii sonore.

„Aceasta înseamnă că sistemul de afișare și control nu știe dacă o geamandă sonoră este pe rack sau a fost lansată, ce tip de geamandură sonoră a fost lansată sau parametrii oricărei geamanduri sonore lansate”, au scris Tirk și Salisbury.

„În schimb, operatorii trebuie să introducă manual aceste date în sistemul de afișare și control”.

Alte brevete sunt pentru geamanduri sonore mai ușoare și comunicații îmbunătățite între geamanduri sonore și aeronave. În 2022, China a depășit America în numărul de brevete depuse.

China a îmbunătățit calitatea antrenamentului anti-submarin

„MAEP și-a recunoscut limitările și a început să ia măsuri pentru a îmbunătăți calitatea antrenamentului său ASW, atât în simulatoare, cât și în medii de antrenament fizic”, se arată în raport. „Unitățile MAEP ASW se antrenează în condiții mai realiste și elimină barierele administrative care le-au împiedicat să genereze mai multe oportunități de formare în diferite medii operaționale.”

De exemplu, din 2015, materialele de instruire au subliniat necesitatea ca aeronavele și navele ASW să lucreze îndeaproape împreună, ceea ce este o practică standard în marina SUA și a altor state occidentale. MAEP folosește, de asemenea, simulatoare pentru a antrena senzori și operatori de arme.

Un exercițiu a implicat o aeronavă de patrulare care transmitea date țintei unei nave de comandă, „care apoi le-a integrat cu informații din alte surse și a verificat informațiile cu o bază de date cu informații despre țintă pentru a confirma dacă ținta era sau nu un submarin inamic”, se arată în raportul CMSI.

„Acest lucru a indicat atât o potențială relație de comandă de la navele de comandă, la aeronavele ASW și a confirmat că MAEP se antrenează pentru a compara ținte potențiale cu o bază de date, în ciuda flotei sale mici (dar în expansiune) de supraveghere a oceanelor și de colectare a informațiilor și a capacității de supraveghere subacvatică în curs de dezvoltare”.