Legea privind gestionarea câinilor fără stăpân, trimisă spre reexaminare în Parlament
- Antonia Hendrik
- 8 aprilie 2024, 15:01
Klaus Iohannis a trimis luni, 8 aprilie 2024, Parlamentului, spre reexaminare, Legea pentru modificarea art. 2 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân.
Legea privind gestionarea câinilor fără stăpân
Președintele Klaus Iohannis amintește că Avocatul Poporului a ridicat obiecții de neconstituționalitate legate de existența unui paralelism legislativ cu o altă lege care modifică același act normativ, dar care nu era încă în vigoare. Curtea Constituțională a respins aceste obiecții, menționând că nu există paralelism legislativ, deoarece niciuna dintre legi nu era activă la momentul examinării.
Mai jos vă prezentăm cerere de reexaminare asupra Legii pentru modificarea art. 2 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân.
Vă prezentăm textul integral al cererii:
În data de 8 aprilie 2023, Parlamentul a transmis Președintelui României, în vederea promulgării, Legea pentru modificarea art. 2 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân (PL-x nr. 116/2023).
Legea are ca obiect de reglementare modificarea modalității prin care pot fi realizate serviciile specializate pentru gestionarea câinilor fără stăpân. Potrivit articolului unic din legea supusă reexaminării, art. 2 alin. (4) din O.U.G. nr. 155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân se modifică și va avea următorul cuprins:
„(4) Serviciile specializate pentru gestionarea câinilor fără stăpân pot fi realizate prin gestiune directă, gestiune delegată și concesiune, în condițiile legii, numai către persoane juridice care pot presta activități în domeniul protecției animalelor și către asociații sau fundații care desfășoară activități în domeniul protecției animalelor, potrivit statutului, cu obligația asigurării serviciilor medical-veterinare, contractate cu medici veterinari de liberă practică, organizați în condițiile legii”.
Legea privind gestionarea câinilor fără stăpân. Sursa foto: Pixabay
Curtea Constituțională a respins ca neîntemeiată obiecția
În cadrul controlului anterior de constituționalitate, în data de 11 aprilie 2023, Avocatul Poporului a formulat o obiecție de neconstituționalitate, invocând, printre altele, existența unui paralelism legislativ prin raportare la o altă lege adoptată de Parlament, dar care nu intrase în vigoare, respectiv Legea pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân (PL-x nr. 291/2022). Prin Decizia nr. 483/2023, Curtea Constituțională a respins ca neîntemeiată obiecția, statuând că, deși normele au un conținut identic, nu există un paralelism legislativ întrucât niciuna dintre cele două legi nu se afla în vigoare la momentul controlului de constituționalitate.
Legea pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân (PL-x nr. 291/2022) a fost adoptată de Parlament în urma parcurgerii unui nou ciclu legislativ ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 6/2023, promulgată prin Decretul Președintelui României nr. 1621/2023, devenind astfel Legea nr. 368/2023, publicată în Monitorul Oficial Partea I nr. 1106 din data de 8 decembrie 2023.
Legea privind gestionarea câinilor fără stăpân. Sursa foto: Pixabay
Astfel, forma în vigoare a art. 2 alin. (4) din O.U.G. nr. 155/2001 are următorul conținut:
„(4) Serviciile specializate pentru gestionarea câinilor fără stăpân pot fi realizate prin gestiune directă, gestiune delegată și concesiune, în condițiile legii, numai către persoane juridice care pot presta activități în domeniul protecției animalelor și către asociații sau fundații care desfășoară activități în domeniul protecției animalelor, potrivit statutului, cu obligația asigurării serviciilor medical-veterinare, contractate cu medici veterinari de liberă practică, organizați în condițiile legii”.
Așadar, dispozițiile art. 2 alin. (4) din O.U.G. nr. 155/2001 aflate în vigoare și dispozițiile articolului unic din legea supusă reexaminării au un conținut identic. Or, în conformitate cu dispozițiile art. 6 alin. (1) și (4) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative: „(1) Proiectul de act normativ trebuie să instituie reguli necesare, suficiente și posibile care să conducă la o cât mai mare stabilitate și eficiență legislativă. (…) (4) Pentru fundamentarea noii reglementări se va porni de la dezideratele sociale prezente și de perspectivă, precum și de la insuficiențele legislației în vigoare”.
Este necesară reanalizarea intervenției legislative
Având în vedere că soluția urmărită de legiuitor și-a găsit deja consacrarea legislativă prin art. I pct. 2 din Legea nr. 368/2023 cu referire la art. 2 alin. (4) din O.U.G. nr. 155/2001 și ținând cont de exigențele normelor de tehnică legislativă și de scopul funcției de legiferare a Parlamentului, apreciem necesară reanalizarea intervenției legislative întrucât legea supusă reexaminării nu mai are aptitudinea de a institui reguli noi și necesare.
Față de argumentele expuse mai sus și având în vedere competența legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii pentru modificarea art. 2 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân, se arată în comunicatul emis de presidency.ro.