Pentru a evita eventualele probleme cu ANAF în 2024, aproape un milion de români trebuie să completeze obligatoriu declarația de venit. Termenul limită pentru depunerea declarației și plata impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale este 27 mai 2024.
La începutul acestui an, ANAF a lansat un nou Formular 212 - „Declaraţie unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice”, destinat raportării veniturilor extrasalariale obținute în anul 2023 și a celor estimate pentru 2024.
Aproximativ 800.000 de persoane sunt obligate să îl depună la ANAF. Termenul limită pentru depunerea declarației și plata impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale este 27 mai 2024, însă persoanele fizice au posibilitatea să o depună înainte de această dată, după ce examinează cu atenție sursele proprii de venituri, dar și cele mai recente modificări legislative.
Modificări pentru veniturile din chirii
Au fost introduse modificări semnificative pentru persoanele care obțin venituri din închirieri, iar cei care dețin bunuri de mare valoare vor fi supuși unui impozit special, care trebuie declarat prin intermediul unui formular separat.
Veniturile din închirieri sunt incluse printre veniturile care trebuie raportate prin intermediul declarației unice. Investițiile în proprietăți imobiliare pentru închiriere, ca o modalitate de a obține venituri stabile și previzibile, au câștigat popularitate în România în ultimii ani
Impozitul pentru veniturile din închirieri obținute în 2023 este de 10%, iar contribuabilii pot opta, în anumite condiții, pentru deducerea unor cheltuieli. Pentru veniturile din închirieri obținute în 2024, se aplică reguli noi de taxare.
Deși cota de impozitare rămâne 10%, se permite acum deducerea unei cote fixe de 20%, fără a fi necesare documente justificative pentru cheltuieli și înregistrări contabile. Acest nivel de impozitare se reduce astfel la 8%, aplicat la totalul veniturilor anuale încasate de proprietar.
Ce mai vizează noile reguli ANAF
Prin intermediul declarației unice sunt raportate și anumite profituri provenite din tranzacții cu titluri de valoare, inclusiv profiturile obținute din vânzarea de acțiuni tranzacționate pe piețele străine, care nu sunt intermediare de brokeri români și care sunt impozitate cu 10%. Pentru aceste venituri începând cu 1 ianuarie 2024, se aplică reguli noi referitoare la reportarea pierderilor, cu scopul de a le compensa cu veniturile viitoare.
În schimb, persoanele fizice care realizează profituri din vânzarea de acțiuni prin intermediul brokerilor români vor continua să beneficieze de o impozitare redusă în anul 2024, de 1% sau 3%, în funcție de durata deținerii acțiunilor. În acest scenariu, impozitul este reținut de broker, pierderile nu pot fi reportate și compensate, iar persoana fizică nu este obligată să depună declarația unică pentru raportarea impozitului pe venit.
Ce alte venituri se raportează prin declarația unică
Alte tipuri de venituri raportate prin intermediul declarației unice includ dobânzile și dividendele obținute din străinătate. Veniturile din dobânzi sunt supuse unei taxe de 10%, în timp ce veniturile din dividende sunt taxate cu 8%. Este esențial ca persoanele fizice să verifice dacă aceste venituri au fost deja impozitate în străinătate și dacă pot beneficia de recunoașterea acestor impozite în România, conform tratatelor de evitare a dublei impuneri semnate de România cu alte state.
Persoanele fizice care obțin venituri extrasalariale pot fi supuse, în plus față de impozitul pe venit, și unei contribuții plafonate de asigurări sociale de sănătate, dacă veniturile depășesc anumite limite, precum 6, 12 și 24 de salarii minime pe economie. Contribuția la sănătate reprezintă 10% din aceste limite și trebuie declarată prin intermediul declarației unice. Pentru anul 2023, salariul minim pe economie luat în calcul pentru stabilirea limitelor este de 3.000 de lei, iar pentru 2024, de 3.300 de lei.
Începând cu 2024, persoanele fizice care obțin venituri extrasalariale nu mai au posibilitatea de a redirecționa, prin intermediul declarației unice, până la 3,5% din impozitul pe venit pentru susținerea entităților nonprofit sau acordarea de burse. Această opțiune rămâne disponibilă doar pentru veniturile salariale.
Unde poate fi depusă declarația unică
Potrivit informațiilor disponibile în broșura recent emisă de ANAF, persoanele fizice sunt obligate să completeze și să depună declarația unică în cazul în care au obținut venituri sau au înregistrat pierderi în anul fiscal respectiv, fie în România, fie în străinătate, în mod individual sau prin intermediul unei forme de asociere. Aceste persoane sunt obligate să plătească impozitul pe venit și contribuțiile sociale obligatorii în conformitate cu legislația fiscală din Codul Fiscal.
Declarația unică pentru anul 2024 poate fi depusă prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanță, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, utilizând serviciul "Spațiul privat virtual" disponibil pe portalul www.anaf.ro sau prin intermediul serviciului "Depunere declarații" disponibil pe portalul www.e-guvernare.ro, cu utilizarea unui certificat digital calificat. Completarea declarației unice este obligatorie pentru toate persoanele fizice care au obținut sau estimează că vor obține venituri din diverse surse, precum activități independente (PFA, PFI, II), chirii, investiții, criptomonede, dividende sau alte surse, cu condiția ca valoarea acestor venituri să nu depășească valoarea unui salariu minim brut. De asemenea, pot depune această declarație și persoanele care nu au avut venituri, dar doresc să se asigure în sistemul public de sănătate.
Declarația unică de venit 2024 vine cu noutăți
Noua versiune a declarației 212 va fi utilizată pentru calcularea impozitelor pe veniturile obținute în 2023, dar și pentru estimarea impozitelor pe veniturile din 2024. Documentul este fundamentat pe mai multe acte normative, cum ar fi OG 16/2022, Legea 142/2022, Legea 296/2023, OUG 115/2023 și Legea 412/2023.
Declarația unică pentru anul 2024 a fost propusă pentru consultare publică de către ANAF și se așteaptă să fie publicată în Monitorul Oficial. Având în vedere data limită de depunere, stabilită pentru 25 mai, este de așteptat ca acest act să fie oficializat în perioada următoare.
Taxele datorate de către persoanele fizice pentru veniturile independente includ impozitul pe venit (cota: 10%) și, după caz, contribuțiile la asigurările de sănătate (cota: 10%) și la pensii (cota: 25%).
Alte modificări propuse de ANAF
Inițiatorii documentului propun o serie de modificări cu privire la declarația unică 2024 care trebuie depusă la ANAF. Astfel sunt vizate mai multe aspecte după cum urmează:
Capitolul I – date privind impozitul pe veniturile realizate și contribuțiile sociale datorate:
- introducerea la secțiunea 2 (Date privind veniturile realizate din străinătate) subsecțiunea 1 (Date privind impozitul pe veniturile realizate din străinătate) a unor rubrici referitoare la perioada de deținere a proprietăților imobiliare (deţinute o perioadă de până la trei ani inclusiv sau deţinute o perioadă mai mare de trei ani);
- eliminarea de la secțiunea 2 (Date privind veniturile realizate din străinătate) a subsecțiunii 3 (Date privind contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele fizice care obțin din străinătate venituri din pensii), referitoare la stabilirea și declararea contribuției de sănătate datorate de persoanele fizice care obţin din străinătate venituri din pensii (în conformitate cu Decizia Curții Constituționale 650/2022);
- eliminarea secțiunii referitoare la stabilirea și declararea obligațiilor fiscale datorate de către contribuabili pentru indemnizațiile prevăzute de OUG 111/2021, ca urmare a încetării aplicabilității dispozițiilor acesteia;
- eliminarea secțiunii referitoare la stabilirea și declararea obligațiilor fiscale datorate de către contribuabili, pentru indemnizațiile prevăzute de OUG 2/2022, ca urmare a încetării aplicabilității dispozițiilor acesteia;
- modificarea secțiunii „Sumarul obligaţiilor privind impozitul pe venitul realizat şi contribuţiile sociale datorate, stabilite prin declarația curentă”, care devine secțiunea 6, prin: eliminarea câmpurilor privind obligațiile fiscale datorate de contribuabili potrivit OUG 2/2022, precum și eliminarea câmpurilor privind obligațiile fiscale datorate de contribuabili potrivit OUG 111/2021; introducerea unor câmpuri privind contribuțiile sociale reținute la sursă de plătitorul de venit, potrivit legii, care reprezintă plată anticipată în contul contribuției anuale datorate de contribuabil; introducerea unor câmpuri privind diferențele de contribuții sociale stabilite în plus/minus, după caz, ca urmare a regularizării sumelor reprezentând plată anticipată cu contribuția anuală datorată;
Declarația unică de venit 2024. Veniturile estimate/norma de venit
La Capitolul II, date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate vor fi făcute alte modificări:
- eliminarea de la secțiunea 1 (Date privind impozitul pe veniturile estimate din România), subsecțiunea 1 (Date privind impozitul pe veniturile estimate din România, impuse în sistem real/pe baza cotelor forfetare de cheltuieli) lit. A (Date privind activitatea desfășurată.), pct. 1 (Categoria de venit) a indicatorilor „cedarea folosinței bunurilor (altele decât cele de la pct.1.3.2.)” și „cedarea folosinței bunurilor calificată în categoria venituri din activități independente”;
- introducerea la secțiunea 2 (Date privind contribuţia de asigurări sociale şi contribuţia de asigurări sociale de sănătate estimate), subsecțiunea 2 (Date privind contribuţia de asigurări sociale de sănătate estimată) a unor câmpuri disticte pentru stabilirea și declararea contribuțiilor de asigurări sociale de sănătate datorate de contribuabilii care realizează venituri din activități independente, în funcție de venitul estimat pentru anul fiscal de impunere, potrivit legii;
- actualizarea în mod corespunzător a instrucțiunilor de completare a declarației unice.
Impozite suplimentare care nu sunt trecute în declarația 212
Autoritățile au instituit un impozit suplimentar începând cu 1 ianuarie 2024 pentru persoanele care dețin active mobile și imobile de mare valoare. Conform noilor reglementări ANAF, persoanele fizice care dețin proprietăți rezidențiale în România evaluate la peste 2.500.000 de lei sunt obligate să plătească un impozit de 0,3% aplicat asupra diferenței dintre valoarea impozabilă a proprietății și un plafon de 2.500.000 de lei.
Termenul limită pentru declararea și plata acestui impozit este 30 aprilie a anului fiscal corespunzător. De asemenea, proprietarii autoturismelor înmatriculate în România, evaluate individual la peste 375.000 de lei, trebuie să plătească un impozit de 0,3% aplicat asupra diferenței dintre valoarea de achiziție și un plafon de 375.000 de lei, cu termen de plată până la 31 decembrie a fiecărui an fiscal.
Aceste impozite suplimentare nu sunt incluse în declarația unică și trebuie raportate printr-un formular separat, ce urmează să fie emis de către autorități. Reprezentanții EY România subliniază importanța analizei atente a modificărilor legislative recente și verificarea adecvată a surselor de venituri și a proprietăților de valoare pentru a asigura o declarație completă și corectă a impozitelor și contribuțiilor sociale în conformitate cu termenele legale.