Șopron electric pentru încărcarea mașinilor, creat de un grup de studenți din Republica Moldova

Șopron electric pentru încărcarea mașinilor, creat de un grup de studenți din Republica MoldovaSursa foto: stiri.md

Un grup de studenți din Republica Moldova a creat, în premieră, un carport, numit și șopron, independent ce permite încărcarea a două sau mai multe mașini simultan.

Șopronul electric va fi amplasat în parcul de la Universitatea Tehnică a Moldovei (UTM), după cum a spus Lector Univ. Dr. Ing. Cristina Efremov din cadrul Facultății de Design UTM.

”Noi lucrăm acuma pentru a construi car port-ul, un șopron altfel spus, în parcul UTM, cu stații de încărcare a vehiculelor electrice, respectiv și o zonă de agrement. Proiectul este practic, funcțional și cu un design bine conceput și estetic, ca să arate corespunzător. Șopronul va fi dotat cu panouri fotovoltaice, se va calcula desigur și unghiul de înclinare, direcția acestora. O să fie și stocată energia electrică - aici vom fi unicii din Republica Moldova. Proiectul este sută la sută realizabil, dar este nevoie de investiții. Încercăm să câștigăm proiecte ca să putem aduce partea tehnică, componentele, de peste hotare”, a detaliat Cristina Efremov pentru stiri.md.

Panourile solare receptează radiația solară de pe ambele părți, față – dos ale panoului. Astfel, producția de energie este substanțial mărită în comparație cu panourile solare clasice.

Panouri solare

Sursa foto: Arhiva EVZ

Structura este completată de un sistem ce are în centru un invertor, de înaltă performanță.

Stația de încărcare pentru mașina electrică 22KW trifazată / monofazată.

Carport este destinat unui număr de 4 mașini electrice.

Șopronul electric include:

- structura metalică completă pentru 4 mașini ( fără soluția de fundare)

- Panouri fotovoltaice cu sistem de fixare complet capacitate 6 KWp sau 12 KWp

- Invertor trifazic

- 4x Prize de încărcare Type 2 22KW

- 4x Prize trifazice AC

- Tablou protecții fotovoltaice

- Tablou protecții AC

Caracteristicile principale ale fiecărei stații de încărcare din etapa 1 sunt:

- puterea nominală absorbită: 22 kW, conectare trifazată, corespunzătoare unui curent maxim de 32 A pe fază;

Mașini electrice

Sursă foto: Freepik

- puterea reală (care poate fi mai mică decât cea nominală) se obține prin negocierea electronică între stația de încărcare și vehiculul electric

Costul unui carport este în jur de 15.000 euro la care se adaugă structura metalică care va fi proiectată prin eforturile facultății de Design.