Eliberarea actelor de stare civilă. Schimbări importante din toamnă

Eliberarea actelor de stare civilă. Schimbări importante din toamnăSursa foto: Maryannfoto | Dreamstime.com

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a lansat luni în dezbatere publică un proiect de hotărâre ce cuprinde normele metodologice pentru aplicarea dispozițiilor privind acutele de stare civilă.

Începând cu 2024, actele de stare civilă, precum certificatele de naștere, căsătorie sau deces nu vor mai fi completate manual. Documentele vor fi tipărite, facilitând astfel procesul de obținere a acestora într-un mod mai eficient și rapid.

MAI dezbate regulile privind modul în care se emit actele de stare civilă

Regulile pentru emiterea acestor acte în format electronic au fost modificate în 2022, însă până acum nu au fost elaborate și normele de punere în aplicare.

Proiectul de Hotărâre de la MAI are ca obiectiv implementarea noilor reglementări în domeniul stării civile și realizarea proiectului de creare a Sistemului Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă (SIIEASC).

Astfel încât sistemul informatic de gestionare a activității de stare civilă să devină funcțional, normele metodologice din acest domeniu trebuie să fie aduse în concordanță cu toate modificările intervenite în Legea 119/1996 referitoare la actele de stare civilă, survenite în ultimii ani.

certificat de nastere

Certificat de naștere. Sursa foto: Arhiva EVZ

Ce trebuie să stabilească normele puse în dezbatere

Normele metodologice pentri actele de stare civilă urmează să stabilească o serie de criterii cheie în emiterea în format tipărit a acestora, potrivit avocat.net.

E vorba despre:

  • modul de transferare a atribuțiilor din competența autorităților administrației publice centrale în cea a autorităților administrației publice locale;
  • mecanismul de simplificare a procedurilor specifice domeniului de stare civilă, astfel încât timpul alocat soluționării unor categorii de cereri să fie redus semnificativ;
  • efectuarea comunicărilor directe necesare actualizării Registrului Național de Evidență a Persoanelor;
  • definirea componentelor și funcționalităților SIIEASC;
  • condițiile tehnice necesare informatizării stării civile;
  • fluxurile de comunicații între autoritățile administrației publice;
  • modalitatea de eliberare a certificatelor de stare civilă, în scopul facilitării obținerii acestora de către persoane, precum și la solicitarea instituțiilor cu competențe în domeniul ordinii publice și securității naționale;
  • conținutul și modul de întocmire a Registrelor de stare civilă exemplarul I și II;
  • modul de păstrare a Registrelor de stare civilă exemplarul I.

Actele de stare civilă, în format electronic până la 24 septembrie

În adiție, proiectul de hotărâre de guvern stabilește atât forma, cât și conținutul certificatelor de stare civilă, certificatului de divorț, extraselor multilingve ale actelor de stare civilă, extraselor pentru uz oficial sau uz extern, sigiliului stării civile și parafei ofițerului de stare civilă, adeverinței de înhumare, certificatului privind componența familiei și adeverinței cu privire la statutul civil.

Căsătorie, miri, starea civilă, mireasă, certificat de căsătorie

Acte de stare civilă. Sursa foto: Dreamstime.com

Conform notei de fundamentare, modificarea aspectului certificatului de naștere este necesară din cauza identificării unui număr semnificativ de erori în actele de stare civilă emise în prezent, în lipsa unei infrastructuri informatice adecvate.

Documentele vor putea fi emise electronic odată ce proiectul-pilot SIIEASC va fi pus în funcțiune. Implementarea la nivel național a acestui proiect-pilot este programată să aibă loc până la data de 24 septembrie 2024.