Când trebuie călcate frâna și ambreiajul în același timp. Riscul la care sunt expuși șoferii

Când trebuie călcate frâna și ambreiajul în același timp. Riscul la care sunt expuși șoferiiȘofer / Sursă foto: Dreamstime.com

Mulți şoferi au obiceiul să calce în același timp frâna și ambreiajul fără să ştie la ce riscuri se expun. Iar folosirea incorectă a ambreiajului nu face decât să scurteze viaţa motorului.

Mulți şoferi au obiceiul să calce în același timp frâna și ambreiajul, dar este una dintre marile greșeli. Mai exact, despre ambreiajul în frânare instructorii auto uită să-i înveţe pe viitorii șoferi, spune Titi Aur. Folosirea incorectă a pedalei de ambreiaj în momentul frânării poate strica mașina mult mai repede. Iar fostul campion la automobilism, a constatat că greșeala este des întâlnită în România.

Frâna și ambreiajul pot fi călcate în același timp, dar în anumite condiții

Titi Aur mai spune că prin apăsarea pedalei de ambreiaj când nu e cazul, forțați discurile de ambreiaj să se despartă. Şi poate duce la uzura prematură a acestora. De asemenea explică când este valabilă această metodă.

„Foarte mulți șoferi calcă ambreiajul și atunci când nu trebuie. Din păcate, am întâlnit șoferi care conduceau de 30 ani. Şi când i-am spus eu, fiind în dreapta, că nu se face așa, m-a contrazis. Mi-a spus să îl las în pace. În timpul școlii de șoferi, instructorul te învață că de fiecare dată, înainte de a opri, să calci ambreiajul, frâna. Şi pe urmă iei piciorul de pe ambreiaj. Metoda e valabilă și foarte importantă în timpul școlii de șoferi. Pentru că atunci se merge cu 30, maxim 40 de km/h (...). După ce termini școala de șoferi, ar trebui ca instructorul să îți transmită că nu trebuie să calci ambreiajul la fiecare frânare”.

Titi Aur: Riscăm să blocăm roțile, ceea ce înseamnă pierderea controlului

Titi Aur a mai avertizat că doar atunci când schimbăm viteza apăsăm ambreiajul, atunci când retrogradăm sau mergem într-o treapă superioară.

„Nu sunt legate cele două picioare. Frâna și ambreiajul nu trebuie călcate în același timp. Decât atunci când suntem la limita opririi, când avem 10-20 de km/h și urmează să oprim. Ambreiajul nu trebuie călcat când frânăm pentru că atunci când frânăm trebuie să folosim cele două sisteme: pe de o parte frânza de motor și pe de altă parte frâna de picior. Simpla ridicare a piciorului de pe accelarație înseamnă o frână de motor, frână de motor care este dublată de frâna de picior atunci când este nevoie să reducem mai mult decât prin frâna de motor. Dacă suntem cu piciorul călcat pe ambreiaj, practic nu mai beneficiem de frâna de motor, dar în același timp riscăm să blocăm roțile, ceea ce înseamnă pierderea controlului”, mai spune el.

Ce trebuie să faceţi dacă trebuie să schimbați viteza în timpul frânării

În acest sens, există câteva situații în care poate fi necesar să apăsați ambreiajul atunci când frânați, explică Titi Aur. De exemplu, dacă trebuie să schimbați viteza în timpul frânării, este necesar să apăsați ambreiajul pentru a decupla motorul de la cutie de viteze. De asemenea, poate fi necesar să apăsați ambreiajul pentru a opri mașina în siguranță pe o pantă abruptă.

Mai mult, frâna de motor este esențială atunci când vorbim de aderență scăzută. Mașina trebuie să fie cuplată, motorul cu transmisia să fie cuplate, ceea ce înseamnă că nu călcăm ambreiajul.

Ambreiajul este mecanismul care face și desface legătura dintre motor și transmisie, în funcție de cum acționăm pedala - iar asta se realizează doar atunci când acționăm schimbătorul de viteză și nu la fiecare frânare. În cazul în care frânele nu sunt suficiente pentru a opri mașina, este posibil ca motorul să se supra-tureze sau cutia de viteze să se defecteze.

Ne puteți urmări și pe Google News