Crește numărul furturilor auto. Care este piesa cea mai căutată de hoții de mașini
- Ionel Sclavone
- 25 ianuarie 2023, 06:34
Explozie de furturi din autovehicule în mai multe state ale Uniunii Europene, între care și România. Hoții se orientează spre mașini mai vechi din care fură anumite piese esențiale pe care le vând pe piața neagră. Profiturile sunt foarte mari, în vreme ce păgubașii trebuie să cheltuie sume importante pentru reparații. Uneori, costurile percepute de mecanicii auto depășesc chiar și valoarea mașinilor.
În ultimii ani, furturile de catalizatoare auto au devenit „o modă” printre hoții de mașini. Există rețele de infractori organizate ce acționează în mai toate statele europene, inclusiv în România. Catalizatorul auto este o piesă importantă, esențială în funcționarea autovehiculului, iar proprietarii de mașini reclamă din ce în ce mai des dispariția acestora.
Pentru proprietari, situația este cu atât mai dramatică cu cât, mecanicii auto percep costuri destul de mari pentru înlocuirea unei astfel de piese. În multe cazuri, acestea depășesc chiar și valoarea de piață a vehiculului.
Hoții sunt interesați de catalizatoare auto deoarece acestea aduc câștiguri importante din vânzarea pe piața neagră. Poliția vorbește despre adevărate grupuri de crimă organizată specializate în astfel de lovituri. Operațiunea presupune ca hoții să ridice vehiculele cu ajutorul unui cric, pentru a-și face loc sub acestea, și să demonteze piesa. Pentru a-și ușura treaba, folosesc și diferite unelte de tăiat. Operațiunea durează doar câteva minute, în funcție de îndemânarea infractorilor.
Ce tipuri de mașini preferă hoții
Hoții specializați în catalizatoare preferă vehiculele industriale, precum camioanele, deoarece piesele sunt mai mari și conțin cantități mai mari de metale prețioase, platină, paladiu, rodiu. Ei aleg mașinile de teren, mai înalte, sub care se pot strecura mai ușor. Un hoț îndemânatic poate demonta un cataizator în doar trei minute, susțin polițiștii.
Cele mai căutate vehicule sunt modelele mai vechi de Toyota, fabricate în anii 90 până la începutul anilor 2000. Piesele acestora conțin cantități mai mari de metale prețioase, iar hoții fac profituri mai mari. Ei nu se dau în lături, însă, nici de la vehiculele hibride Lexus sau de la mai ieftinele Dacia și Seat. Sunt preferate și modelele mai vechi de Opel Astra, Toyota Prius și Volkswagen Polo.
Mai complicat este furtul catalizatoarelor la modelele noi, deoarece piesa este montată mai aproape de motor, iar hoții ajung mai greu și au mai mult de muncă. În astfel de situații, riscurile sunt mai mari, iar conținutul de metale prețioase este mai mic. Acest lucru face ca ei să prefere mașinile mai vechi.
De ce sunt atractive catalizatoarele auto
Catalizatorul este esențial în funcționarea unui autovehicul deoarece filtrează gazele nocive care ies din țeava de eșapament. Hoții le fură pentru platina pe care o conțin, un metal prețios cu utilizare largă în sectoarele auto, chimice, în industria energiei, în industria medicală și biomedicală, în fabricarea echipamentelor electronice. Platina este mai rară, mai grea și mai scumpă decât aurul, astfel că se folosește și la fabricarea unor bijuterii de înaltă calitate. Prețul acestui metal este de aproximativ 30,5 euro pe gram.
Un alt metal prețios, pe care îl vânează hoții de catalizatoare este paladiul, estimat la aproximativ 40 de euro pe gram. Pe de altă parte, rodiul costă chiar 368 de euro pe gram. Astfel, la vânzarea unui catalizator furat, hoții pot obține uneori câteva sute de euro.
Ce trebuie să știe păgubașii
O mașină fără catalizator nu poate fi pusă în circulație pe drumurile publice, astfel că piesa trebuie înlocuită. Costurile nu sunt mici, însă, pornind de la câteva sute de euro și ajungând chiar și la câteva mii. În aceste condiții, dacă autoturismele sunt mai vechi, prețul unei reparații ajunge să fie mai mare decât valoarea mașinii.
Șoferii trebuie să știe că un catalizator furat nu poate fi păstrat, astfel că achiziția unor astfel de piese de pe piața neagră nu este tocmai recomandată. Dacă se dovedește că a fost furată, componenta este returnată proprietarului real.
Mai rău este că nici asigurările de tip RCA nu acoperă, de multe ori, furtul unor astfel e piese, astfel că păgubașul trebuie să-și procure singur un catalizator nou sau, dacă nu rentează să-și trimită mașina la fier vechi, după cum relatează ziarulromanesc.es.