Ridendo castigat mores. Și mai mult decât atât

Ridendo castigat mores. Și mai mult decât atât

Nu de mult, sala Rapsodia de pe vestita Stradă Lipscani a găzduit premiera unei comedii rupte din momentele când pandemia își bătea joc de zilele noastre.

Interesant a fost, înainte de a se ridica greaua cortină, că s-a jucat sold-out, ba chiar cu unii spectatori care au ales să stea în picioare. Deci, se putea vorbi despre un succes încă dinainte de a vedea un prim act.

Să mai și râdem

Subiectul ar putea da impresia că nu e greu să scrii o asemenea piesă: nimic mai fals! Umorul se scrie cel mai greu, o spun cei mai titrați oameni ai showbiz-ului.

„Carantină în familie” este scrisă de Vali Bolat. În mod clar, un pseudonim. A trebuit să mă interesez serios ca să aflu ce a fost evident, dar deabia după reprezentație. Dramaturgul este actorul Valentin Braniște, care semnează și regia spectacolului. Și e clar că știe să mânuiască trei meserii aproape la perfecție. O să mai aflăm lucruri bune despre piese de-ale sale…

Revenind la scenă, avem trei personaje: tatăl, mama și fiica. Familie bogată, îmbolnăvită de tarele secolului, goana după parale, nevoia de a se făli cu posesiunile, imboldul de a fi cineva doar pentru că își permit nu știm ce treburi la modă.

Replici spumoase, gesturi minime care au stârnit hohote de râs, priviri la care nu te puteai abține să nu răspunzi cu un zâmbet larg. Deci, partea scrisă, foarte bună.

Ce a impresionat, însă, a fost jocul actorilor.

Energia pentru un an

Dacă Valentin Braniște a păstrat pentru el un rol de mucalit, de stâlp al unei familii care a pierdut noțiunile de bun simț și minimă decență, actrița Alina Neagu acaparează toată scena cu o interpretare efervescentă al rolului de mamă modernă. Și mondenă. Și extrem de voluntară.

Rar, așa explozie de energie bună.

Rar, atât putere de exprimare actoricească.

Cuplul de pe scenă, Braniște – Neagu sunt un deliciu. Fie și pentru atât ar trebui să vedeți această piesă. O să vă încarce de ”good vibes” pentru foarte multă vreme.

Alina este, neîndoielnic, punctul de forță al spectacolului, susținută discret de un Valentin Braniște sovăielnic, dar cu o putere interioară care izbucnește numai la momentul critic.

Un spectacol foarte bun, foarte bine închegat, construit cum trebuie, de la fundație spre vârf, de la amănunt spre esență. Așa se captivează publicul, așa arăți cine poți fi cu adevărat pe scena unui teatru.

Ce ascunde „Carantină în familie”

Ați observat că, până aici, n-am vorbit deloc despre al treilea personaj al piesei, fiica cuplului Braniște - Neagu. Am lăsat fiica la urmă, pentru că nu avem de a face cu o actriță, ci cu o adolescent.

O adolescentă care joacă ca un actor cu experiență. Și aici nu vorbesc despre faptul că nu are trac și că reține replicile, nu. Este vorba despre faptul că scena este locul ei, scena a adoptat-o, momentele de ”solo”sunt echilibrate și dau exact senzația pe care trebuie să o ai în momentul potrivit.

Să vă mai spun cum trece de la o stare la alta? Cum își captivează publicul dintr-o privire? Cum poate să facă 450 de spectatori să respire odată cu ea?

Trebuie văzut ca să fie crezut.

La 17 ani, este neîndoielnic că avem de a face cu un talent. După Institut, va fi un nume de referință.

Apropo de nume, acesta este unul de urmărit: Maria Peia.

Ne puteți urmări și pe Google News