Florile sale par catedrale. Arta trebuie să emoționeze. Omagiu adus pictorului Eugen Crăciun, la Galeria Romană

Florile sale par catedrale. Arta trebuie să emoționeze. Omagiu adus pictorului Eugen Crăciun, la Galeria RomanăSursa foto: EVZ

Galeria Romană invită iubitorii de artă la vizionarea unei expoziții eveniment, un omagiu adus pictorului Eugen Crăciun, la aniversarea centenarului nașterii sale, pentru care „Arta e un vis, o halucinaţie realizată cu ştiinţă”.

O expoziție emoționantă, care aduce, prin complexitatea ei, toată lumea sau, am putea spune, toate lumile pictorului  Eugen Crăciun, pe simezele Galeriei Romane. „Sunt expuse lucrări reprezentative, picturi sau tehnici mixte, din diferite perioade ale creației sale, cu tendințe care îl încadrau pe artist în realismul magic, în post-impresionism sau în zona oniric-suprarealistă”, spun organizatorii, încercând să cuprindă complexitatea uimitoare a creației lui Eugen Crăciun.

Vernisajul expoziției, care va putea fi vizitată până la finalul lunii mai,  s-a petrecut și în prezența membrilor familiei pictorului. O altă emoție. Sălile spațioase, luminoase și elegante ale Galeriei Romane oferă cadrul perfect pentru a călători în lumile lui Eugen Crăciun, un  pictor apreciat în țară și în străinătate, ale cărui lucrări se regăsesc în multe colecții private, în muzee din România și din multe alte țări.

Recunoaștere

Galeristul Emil Ene, curatorul expoziției, a vorbit despre extraordinara creație a pictorului Eugen Crăciun, despre importanța artei sale în complexitatea artei românești contemporane și despre un proiect generos și curajos: „Expoziția dedicată lui Eugen Crăciun este un început al unui ciclu de expoziții, prin intermediul căruia ne propunem să recuperăm artiști care au însemnat, înseamnă și vor însemna foarte mult pentru arta românească contemporană și care sunt lăsați așa… într-o oarecare uitare… Din punctul meu de vedere, Eugen Crăciun face parte din Epoca de aur a picturii românești contemporane – 1950-2000”. O epocă și mulți artiști, pe care generațiile tinere trebuie să le cunoască.

Un vis

Soția pictorului, Michaela Nica-Crăciun, artist plastic la rândul său, a evocat personalitatea artistului Eugen Crăciun care „era foarte pasionat de lucru. Nu era zi  în care să nu fie prezent la atelier. Lucram împreună în atelier, spate în spate”.  A amintit, de asemenea, plăcerea artistului de a scrie cugetări  despre artă, despre importanța muncii unui artist.

În viziunea sa: „Arta nu a fost şi nici nu poate să fie realitate, fiindcă este exprimarea interioară a ceea ce simte şi concepe artistul. El exprimă un adevăr (o realitate posibilă în sensul de artă) ce porneşte din interiorul său”.

„Arta e un vis, o halucinaţie realizată cu ştiinţă.”

„Arta este rezultatul a ceea ce trăim şi nu a ceea ce privim. Despre aceasta trebuie să ştie şi spectatorul, care este necesar să se educe. Artistul trebuie să fie mut, arta lui trebuie să vorbească. Arta este un vis, trebuie să treacă deasupra realităţii, dacă ea copiază realitatea va fi inutilă. Arta nu trebuie înţeleasă şi nici explicată, calitatea ei este numai să emoţioneze. Ea are logica ei care e departe de a fi logica pe care i-o pretinde ignorantul.”

„Du-te departe într-un spaţiu al liniştii, în oricare colţ din lume vei găsi în veci lucruri minunate şi te vei regăsi pe tine cel autentic, n e a l t e r a t , nefalsificat. Atunci vei fi tu însuţi, cel sincer.”

Armonii

Vizita prin expoziția „In memoriam Eugen CRĂCIUN (1922-2001). 100 ani de la naștere.” îți provoacă această trăire de regăsire de sine, de provocare a propriei sincerități, a propriei autenticități. Multitudinea temelor și exprimările diferite te conduc spre descoperirea „lucrurilor minunate”. Asta pentru că :„ (…)Artistul a trecut în imagine tot - gânduri despre armonii universale, formule matematice, cultura religioasă, acordurile muzicale; ele şi-au lăsat amprenta şi au făcut ca aproape orice, până la cele mai felurite forme şi simboluri ale artistului (chiar şi florile) să devină «catedrale». (…)” spunea istoricul de arta prof.dr. Adina Nanu (extras din cuvântarea de deschidere la expoziţia retrospectivă de anvergură de la Sala „C. Brâncuşi” a Camerei Deputaţilor, iunie 2005 – www. http://www.craciun-art.ro).

Creativitatea explozivă a pictorului Eugen Crăciun era remarcată și de criticul de artă Mircea Deac, în 1978: „Experienţele lui Crăciun sunt multiple şi vaste. A parcurs un drum sinuos de la desenul precis respectând forma şi valoraţia obiectelor la imagini, prevalând un amestec de suprarealism şi artă abstractă. Este dificil a concluziona spre ce direcţie tinde artistul. Ireductibil, el scapă clasificărilor. Eugen Crăciun dovedeşte că are surse artistice bogate şi că ne putem aştepta şi la alte surprize; sensibilitatea lirică, starea de vis, jocul dezinteresat al imaginaţiei sunt permanenţele creaţiei sale”.

Complexitate

Dincolo de pictura sa, artistul a colaborat la ziare și reviste cu desene și reproduceri: 1961 –„Mara”, Ioan Slavici, 1966 – „Mein hund Hasso”, Oscar Paulini, 1968 –„Poezia lui Eminescu”, 2 volume, Dumitru Popovici, 1970 – Balada populară ”Badiul”. Alte experiențe, alte viziuni, altă exprimare.

Imaginația sa a fost îmbogățită cu ocazia călătoriilor de studiu și de documentare, întreprinse, între 1966 și 1987, în Bulgaria, U.R.S.S, Ungaria, Cehoslovacia, Germania, Polonia, Austria, Franța, Italia, Iugoslavia, Elveția.

A avut expoziții personale și de grup în țară și în străinătate. Lucrările sale se află în colecții muzeale, instituții de stat și colecții particulare: România, Anglia, Austria, Belgia, Elveția, Franța, Germania, Italia, Japonia, Olanda, Spania, S.U.A etc.

Prin bunăvoința familiei, începând cu anul 2003 au fost organizate mai multe expoziții retrospective, în galerii și muzee,  în România și în străinătate, inclusiv un site internet postum (www.craciun-art.ro) și două albume care îi oglindesc opera artistică în integralitate.

„Harul dat artistului de Dumnezeu, unul în care credea cu tărie, l-a făcut pe Eugen Crăciun să creeze o operă extrem de fecundă (şi nu doar valoroasă şi originală) - pe măsura unui adevărat centenar. Spaţiul generos al galeriei face ca traseul oricărei expoziţii desfăşurate aici să coincidă ca parcurs, cumva cu unul muzeal, datorită dispunerii şi ordinii încăperilor; şi că în fiece încăpere discursul vizual expus, să poată fi redat diferit şi segmentat-in sensul evolutiv al termenului. Ceea ce va fi cazul şi în expoziţia de acum dedicată lui Eugen Crăciun.”- Bucureşti, Mai 2022,  Daniel Crăciun şi Michaela Nica-Crăciun.

Încheiem, reamintind credința al lui Eugen Crăciun despre ce este arta pentru privitor, dar și pentru creator: „Arta nu trebuie înțeleasă și nici explicată, calitatea ei este numai să emoționeze”.

Expoziția de la Galeria Romană este un spectacol de emoții pure.

„In memoriam Eugen CRĂCIUN (1922-2001). 100 ani de la naștere.” se poate vizita până la finalul lunii mai, la Galeria Romană,  bd. Lascăr Catargiu, nr 1, sector 1, București.

Program de vizitare: luni-vineri: 10:00 – 18:00, sâmbătă: 10:00 – 15:00.

Ne puteți urmări și pe Google News