Influencerul de care n-a aflat marele public

Influencerul de care n-a aflat marele public

Cu mult înainte de apariția a orice ne binecuvântează tehnologic azi, un influencer schimba viețile oamenilor făcând experimente complexe și greu de înțeles pentru anii ‘20.

Edward Bernays este considerat părintele relațiilor publice. Adică al PR-ului binecunoscut. Fără să fie foarte cunoscut marelui public, americanul născut la Viena în 1891 a fost un vizionar. Dar unul speculativ. În tinerețe a lucrat ca agent de presă și i-a modelat imaginea lui Enrico Caruso, al cărui PR-ist a fost în anii de glorie ai tenorului

Intrarea SUA în Primul Război Mondial este pregătită ideologic și de Bernays, care bombardează publicul american cu imbatabilul concept „democracy”. Pentru că o parte a opiniei publice se întreba de ce ar fi interesate Statele Unite de război, răspunsul a fost oferit fără echivoc: „pentru instalarea democrației”.

La 28 de ani, Edward participă la Conferința de Pace de la Paris, făcând parte din stafful lui Woodrow Wilson, președintele SUA. Își construise relații la nivel înalt și avea idei pe care voia să le pună în aplicare. Avântul economic luat de America în anii ‘20 îi oferă lui Bernays un excelent prilej pentru afirmare. Printre apropiații săi se numărau mari industriași, care căutau noi oportunități pentru a-și dezvolta afacerile. Unul dintre ei era președintele unei mari companii producătoare de tutun. Afacerea mergea excelent, dar era loc și de mai bine. În acei ani, femeile nu fumau, obiceiul fiind considerat incompatibil și vulgar pentru „sexul slab”. Așa că magnatul l-a întrebat pe Bernays cum poate acapara și cealaltă jumătate de piață.

Nu se știe ce a răspuns PR-istul, dar se cunoaște rezultatul. În ziua de Paște, la New York se desfășura o tradițională paradă. Edward a angajat câteva femei prezentabile, cărora le-a cerut să fumeze în public. Mesajul întregii acțiuni era de „libertate și egalitate” și nu putea fi contestat. A avut grijă să anunțe presa, iar fotografii au imortalizat momentul. A doua zi, evenimentul a fost prezentat pe larg și în scurt timp, mai întâi în SUA, producătorul de tutun și-a mărit considerabil vânzările.

Calvin Coolidge a fost un președinte lipsit de carismă și nu foarte popular printre americani. Asta până în momentulîn care Bernays i-a ridicat cota de popularitate. El a organizat la „Casa Albă” un eveniment la care a invitat 34 de actori cunoscuți de la Hollywood. Acțiunea a fost amplu prezentată în presă, iar ziariștii de la „The Times” au notat că „Președintele aproape a zâmbit pe parcursul zilei”.

Ne puteți urmări și pe Google News