Centenarul elicopterului

Centenarul elicopterului

Primul dispozitiv cu elice de portanta a fost creat de un francez.

Industria aeronautica mondiala aniverseaza astazi 100 de ani de la inventarea elicopterului de catre fabricantul de biciclete francez Paul Cornu.

Pe 13 noiembrie 1907, el se ridica 30 de centimetri de la sol la bordul primei „masini zburatoare cu decolare verticala”. Zborul nu a durat decat 20 de secunde, dar acestea au fost suficiente ca Paul Cornu sa intre in istorie drept primul pilot al unei aeronave cu aripa rotativa, categoria vehiculelor aeriene motorizate din care face parte elicopterul.

„Principiul aripii rotative este ancorat in natura: numeroase tipuri de seminte folosesc asemenea aripi”, explica specialistul in istoria elicopterului Philippe Boulay, citat de „International Herald Tribune”.

Ideea construirii unei masini care sa foloseasca elice pentru a decola, pusa in practica de Cornu, i-a venit lui Leonardo da Vinci, cu patru secole inainte ca Viscount de Ponton d’Amecourt sa inventeze cuvantul „elicopter”, prin alaturarea cuvintelor grecesti „helix” (spirala) si „pteron” (aripa).

Piesa a arsenalului militar

Intr-un studiu al firmei de consultanta Frost&Sullivan dat publicitatii anul trecut, piata europeana a elicopterelor militare este evaluata la aproximativ 26 de miliarde de dolari pentru perioada 2006-2015. Piata este in scadere, deoarece bugetele apararii sunt din ce in ce mai mici.

Prima incercare de utilizare a elicopterului in scopuri militare a avut loc in timpul Primului Razboi Mondial, cand armata austro-ungara a apelat la un astfel de aparat pentru a observa pozitiile inamice, fara succes insa. Elicopterele au devenit parte a arsenalului militar abia in cel de-al Doilea Razboi Mondial, conform istoricului Philippe Boulay. Cele mai multe erau trimise in misiuni de recunoastere, iar din 1944 au participat si la misiuni de salvare a combatantilor de pe campul de lupta.

Incepand din 1952, armata Statelor Unite a apelat la elicoptere pentru misiuni de cautare, salvare si transport de trupe.

ROMANIA

Afacere in ascensiune

Compania romaneasca IAR SA Ghimbav a fabricat, incepand din 1968, 370 de elicoptere Puma si Alouette. Unicul producator de elicoptere comerciale si militare din Romania a incheiat, in 2001, un contract de 89 de milioane de dolari cu Emiratele Arabe Unite si s-a angajat ca, pana anul viitor, sa livreze 25 de aparate Puma.

Luna trecuta, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, care detine 64,89a din actiunile companiei IAR, a decis reluarea procesului de privatizare a acesteia, deoarece singurul ofertant ramas in cursa, Eurocopter SAS Franta, nu a depus pana la termenul-limita de 21 octombrie oferta finala imbunatatita.

Ne puteți urmări și pe Google News