Strigat de disperare dinspre investitori

Strigat de disperare dinspre investitori

Presedintele Santierului Naval Daewoo Mangalia, coreeanul Jae Bong Li, presedintele Daewoo Mangalia, analizeaza mediul de afaceri din Romania si propune solutii pentru ca acesta sa devina competitiv.

Jae Bong Li iese la rampa, criticand modul in care autoritatile romane colaboreaza cu companiile straine din tara. Greutatile de neimaginat pe care le intampina in Romania l-ar putea impiedica sa-si duca la bun sfarsit proiectele si sa-si onoreze comenzile. Compania are contracte de constructii navale in valoare de aproximativ doua miliarde de euro.

Jae Bong Li a scris, in urma cu aproape o luna, o scrisoare pe care a trimis-o premierului Calin Popescu-Tariceanu, Ministerului Economiei si Finantelor, Camerei Deputatilor, Senatului, Prefecturii Constanta si Primariei Mangalia.

In scrisoare, Jae Bong Li vorbeste despre monopolul din industria materialelor de constructii, despre lipsa fortei de munca, despre durata prea mare a eliberarii vizelor pentru specialistii din tarile din afara UE, despre taxele impovaratoare, despre coruptia si birocratia din administratia publica romaneasca. Pana la aceasta ora, nu a primit niciun raspuns, de la niciunul dintre destinatari.

„Toata lumea stie ca principala problema este coruptia”

EVZ: Ati trimis o scrisoare guvernului si parlamentului. Este prima iesire la rampa dupa 10 ani de cand Daewoo isi desfasoara activitatea la Mangalia. De ce ati facut asta, ce va nemultumeste atat de tare? Jae Bong Li: Constatam ca pretul produselor romanesti este prea mare, iar livrarea si calitatea produselor sunt nesatisfacatoare. Din cauza cotei de import limitate in UE, pretul produselor importate este cu 20% mai ridicat decat al celor romanesti.

Apoi, fabricile din Romania practica preturi cu 10%-20% mai ridicate pentru piata interna decat pentru exportul catre tarile din afara UE, acesta fiind cel mai important factor care scade competitivitatea companiilor de constructii nave si a fabricantilor de structuri metalice si descurajeaza toate domeniile industriei romanesti. Este absolut necesar ca Guvernul Romaniei si autoritatile UE sa opreasca restrictiile cotei de import tabla si sa intensifice restrictiile asupra comertului inechitabil, astfel incat preturile pe piata interna sa fie mai rezonabile comparativ cu cele de export.

Ati primit vreun raspuns la scrisoarea trimisa autoritatilor romane? Ce faceti daca nu veti avea nicio reactie? Scrisoarea am trimis-o acum aproape o luna, dar am ajuns sa cred ca, fiind in Romania, oficialilor le va lua doua-trei luni sa-mi raspunda. Raspunsurile nu le asteptam numai noi, ci toate companiile straine si toti investitorii romani si straini. Cu totii avem aceleasi probleme. Trebuie schimbate optica, ideile. Cu tot felul de improvizatii, tara asta nu se poate dezvolta. Stim ca Romania are o multime de resurse naturale si umane, oameni puternici. Daca aceste resurse ar fi bine utilizate, tara asta s-ar putea dezvolta ca SUA, Japonia sau Coreea.

Va referiti in scrisoare si la intarzierea excesiva a procedurilor administrative. Aici sunt mari probleme. Ti se cer o multime de documente pentru a obtine aprobari ca sa faci niste investitii. Spre exemplu, Daewoo Mangalia are in plan construirea a 2.000 de apartamente pentru angajatii companiei si cetatenii orasului. Am incercat sa achizitionam un teren din proprietatea autoritatilor locale, dar procedura administrativa treneaza din martie, anul trecut. In alte tari, pentru a obtine acte administrative iti ia un minut, doua, hai sa zicem zece minute.

In Romania, ai nevoie de cel putin o saptamana, daca ai noroc, si de trei la sase luni, in mod obisnuit. In Japonia, pentru a infiinta o firma mica ai nevoie de un minut. Aici iti trebuie cel putin o luna. Atunci cum mai putem fi competitivi? Ar trebui schimbata legea astfel incat procedurile sa fie finalizate in cel mult doua luni.

Credeti, deci, ca schimbarea legii e cheia? Intarzierile mai au o explicatie, pentru ca nu poti sa nu te gandesti imediat la coruptie, la faptul ca trebuie sa dai mita. Toata lumea stie ca principala problema a societatii romanesti, la intrarea in UE, a fost coruptia, dimensiunea ei. Eu cred insa ca sistemul din Romania incurajeaza coruptia. Daca procedurile administrative ar fi corecte, n-ar mai fi nevoie sa scoti bani din buzunar pentru a grabi lucrurile si ai avea, astfel, mai multi bani pentru salariati. Altfel, trebuie sa faci o multime de inovatii pentru ca procedurile guvernamentale sau administrative sa poata fi scurtate cu 90%.

INVATAMANT NECOMPETITIV

„Nimeni nu mai vrea sa fie inginer” La ultima bursa a locurilor de munca ati cautat oameni in toata tara. Aveti probleme mari cu forta de munca? Da... Pe langa cei 6.000 de oameni care lucreaza in Santierul Naval Daewoo Mangalia mai avem nevoie de inca 2.000. Dar ne este foarte greu sa-i gasim. Sistemul educational in Romania nu este bine dezvoltat, nu e competitiv. Vad ca aici se pune accent pe facultatile de limbi straine, economice sau pe medicina. Nimeni nu mai vrea sa fie inginer sau tehnician, spre deosebire de SUA si Japonia, tari care exceleaza in pregatirea tehnica.

Sistemul de invatamant tehnic se poate imbunatati, pentru ca pregatirea profesorilor este slaba, numarul zilelor de scoala si numarul de ore sunt putine, iar manualele pentru practica sunt vechi. Marile companii pot contribui la imbunatatirea sistemului de invatamant romanesc. Am sugerat autoritatilor romane ca anumite companii sa infiinteze cursuri de pregatire in scolile de stat, astfel incat acestea sa-si educe forta de munca de care au nevoie si sa se obtina astfel angajati mai buni.

De exemplu, Santierul Naval Daewoo poate sa ajute Liceul „Ion Banescu” din Mangalia. Suntem gata sa pregatim personal calificat in diferite domenii economice din Romania oferind burse pentru studii universitare. Avem nevoie de sudori, de electricieni, de muncitori in tamplarie metalica. Noi incercam deja sa-i formam pe elevi la Mangalia, Medgidia si Harsova, pentru ca mai tarziu sa-i angajam.

Nu va temeti ca tinerii sprijiniti de dumneavoastra vor pleca apoi sa munceasca in strainatate? Muncitorii romani pleaca in strainatate pentru un salariu mai bun. In Romania au salarii mici din cauza taxelor impovaratoare pe care angajatorii trebuie sa le plateasca la bugetul statului. De exemplu, pentru un salariu de 1.000 de lei net pe luna, compania trebuie sa mai plateasca 920 de lei statului si societatilor de asigurari.

Daca taxele s-ar reduce, sa zicem, de la 920 la 700 de lei, angajatul va primi un salariu mai mare si nu va mai emigra. Aceasta stimulare din partea guvernului poate sa ajute piata fortei de munca nationale, sa o stabilizeze si astfel poate sa influenteze pozitiv afacerile companiilor din Romania prin atragerea investitorilor straini. Politica reducerii taxelor va duce cu siguranta economia romaneasca intr-o directie pozitiva.

De ce nu aduceti forta de munca din strainatate? Eu sunt din Coreea, dar muncesc in Romania si tin sa precizez ca, inainte de toate, vrem sa recrutam forta de munca din tara asta. Aducem oameni din afara doar daca nu gasim aici. Atunci apar problemele. Pentru cetatenii din afara UE sunt probleme cu eliberarea vizelor. Dureaza prea mult, cam doua-trei luni, ceea ce e o bariera atunci cand dorim sa aducem ingineri sau tehnicieni. Desi presedintele Romaniei si-a aratat interesul in aceasta problema, procedurile inca nu s-au imbunatatit.

Industria romaneasca actuala are deficit de forta de munca, are nevoie de muncitori, tehnicieni, ingineri chiar si din alte tari, astfel inca sa supravietuiasca pe o piata mondiala foarte dura. Procedura de eliberare a vizei ar trebui simplificata, astfel incat specialistii straini sa o obtina in maximum o luna.

Ne puteți urmări și pe Google News