Ce trebuie sa contina un plan de afaceri bun

Ce trebuie sa contina un plan de afaceri bun

Nu exista o afacere de succes fara un plan bun, gandit atent si revazut punct cu punct, inainte de a porni la drum.

La fel de adevarat este ca nici cel mai bun plan de afaceri nu garanteaza succesul, dar, in mod cert, il faciliteaza.

Un plan bun va poate schimba viata. V-ar putea aduce finantarea mult asteptata sau v-ar putea aduce parteneri de afaceri. Dar cum arata un plan bun?

Primul sfat pe care Tim Berry, presedintele companiei americane Palo Alto Software, specializata in producerea de software dedicat planurilor de afaceri, obisnuieste sa-l dea celor care sunt la inceput in afaceri este: forma urmeaza functia.

Asadar, aveti nevoie de un plan care sa va serveasca „milimetric” afacerea. In opinia lui Tim Berry, un plan de afaceri contine, in general, sapte sectiuni esentiale:

1. Sumarul. Scrieti-l la sfarsit si asigurati-va ca include cele mai importante elemente ale planului. Multi dintre cei care se vor uita pe acest plan vor citi doar aceasta sectiune.

2. Firma. Un plan de inceput trebuie sa descrie modul in care veti crea compania, iar daca aceasta va avea mai multi actionari, modul in care acestia isi vor imparti participarea. Tot aici treceti costurile pentru inregistrarea firmei. Un plan pentru o afacere deja deschisa include la aceasta sectiune forma de activitate, istoricul firmei si rezultatele obtinute pana in prezent.

3. Ce vindeti. Detaliati ce produse sau servicii oferiti. Explicati de ce clientii  cumpara aceste lucruri, ce avantaje obtin si ce probleme aveau inainte. Aratati cat costa sa livrati produsele sau serviciile pe care le oferiti.

4. Piata. Descrieti segmentul de piata sau nisa pe care vreti sa intrati, incluzand evolutiile pietei si tendintele acesteia. Intocmiti un tabel care sa arate previziunile pietei. Descrieti natura afacerii si concurenta pe care o veti avea.

5. Strategia. Strategie inseamna sa va axati pe anumite segmente de piata, pe anumite produse sau servicii si pe anumite modalitati de distributie. Evaluati vanzarile si costurile. Stabiliti-va reperele pe baza de date, bugete si responsabilitati specifice.

6. Conducerea. Veti coordona singur totul sau veti forma o echipa care va conduce? Numiti si descrieti oamenii-cheie cu care veti lucra. Faceti si un tabel care sa arate costurile cu personalul.

7. Estimarile financiare. Descrieti strategia financiara si modul in care ea va sustine planul de dezvoltare pe care vi-l propuneti. Redactati si o analiza a riscurilor si costurile variabile. E nevoie aici si de o estimare a veniturilor, a profitului si a posibilelor pierderi.

SFATURI

Pastrati doar ceea ce va e de ajutor

> In timp ce dezvoltati aceste sectiuni, nu uitati ca acesta e planul propriu, nu o prezentare cu public, ceea ce inseamna ca va trebui sa ignorati tot ce nu va e de ajutor in mod direct - recomanda Tim Berry.

Daca faceti un plan de uz intern nu trebuie sa prezentati istoricul companiei. Un plan pentru un credit bancar trebuie sa prezinte valoarea imprumutului, scopul folosirii banilor si modul in care vor fi inapoiati.

Un plan destinat actionarilor prezinta oferta de investitie (cati bani plateste fiecare si ce primeste in schimb), o strategie de iesire din afacere, modul in care vor fi folosite fondurile si cum vor fi returnate investitiile.

> In general, un plan de afaceri va avea 20-30 de pagini scrise intr-un limbaj accesibil si cu o prezentare simplificata, cu multe paragrafe, linii de la capat de rand, puncte de ordine, tabele si grafice care sa ilustreze cele mai importante estimari financiare.

Ne puteți urmări și pe Google News