Scenariul lui Mungiu a avut media 7,08 din partea juriului CNC.
Scenariul filmului castigator la Cannes, „4 luni, 3 saptamani si 2 zile”, scris si regizat de Cristian Mungiu, s-a clasat pe locul al patrulea, ca punctaj, la sesiunea de finantare din decembrie 2006 a Centrului National al Cinematografiei (CNC), avand media de 7,08.
Juriul a dat un punctaj mai bun atunci pentru „Supravietuitorul” lui Sergiu Nicolaescu si „Un balon in forma de inima”, al lui Catalin Mitulescu. Din acest juriu faceau parte scriitorul George Balaita, regizorul Dinu Tanase, distribuitorul Marin Vladimir, directorul de imagine Constantin Chelba si scenaristul Radu Nicolae.
Scandalul a izbucnit in decembrie, dupa ce s-au facut publice rezultatele concursului de la CNC si s-a anuntat ca scenariile unor cineasti ca Thomas Ciulei, Cristi Puiu, Dumitru Budrala si Radu Jude au fost respinse. Puiu avea doua proiecte in concurs, „Tanti Geta” si „Dupa blocuri”, notate cu 5,50 si cu 5,75.
JURIZARE PROASTA Balaita a dat nota 5,80 filmului premiat la Cannes
Cristian Mungiu a primit de la CNC 1.150.000 lei pentru filmul sau „4 luni, 3 saptamani si 2 zile”. Notele pe care i le-a dat juriul au fost 5,80, de la George Balaita, 6,40, de la Dinu Tanase, 7,00, de la Marin Vladimir, 8,00, de la Radu Nicolae, si 8,20, de la Constantin Chelba.
La intrebarea ce i-a placut si ce nu atunci cand a notat scenariul lui Mungiu, Dinu Tanase a refuzat sa dea un raspuns. Radu Nicolae nu a putut fi contactat pentru ca traieste in Canada.
Scriitorul George Balaita, printre cei mai cunoscuti membri ai juriului, recunoaste ca a cautat „valoare literara” in scenariile de la CNC, ceea ce, in opinia sa, lipseste majoritatii textelor citite in decembrie.
„Din scenariul lui Mungiu nu retin amanunte. Nu m-am simtit provocat nici de ideea, la urma-urmei comuna si supralicitata azi in lume, ca banalul contine taina creatiei”, spune Balaita. El este dispus sa accepte ca nu a judecat bine scenariul: „Este posibil ca lectura mea sa nu fi fost adecvata. Drumul de la text la pelicula este foarte lung”.
„Daca ma da gata, voi striga in gura mare: imi pare rau ca n-am citit cum trebuie, bravo Mungiu!”, conchide scriitorul, adaugand ca se bucura fara rezerve de succesul filmului. Directorul de imagine Constantin Chelba i-a dat cea mai mare nota lui Mungiu. El povesteste ca l-a impresionat si dintr-un motiv personal.
Cumnata sa a murit in urma unui avort ilegal, cu procurorii langa ea. Calitatile scenariului, in opinia lui, sunt „rigoarea intelectuala impecabila” si faptul ca „vorbea despre un sistem monstruos printr-o intamplare a unei marunte fetite”. Totusi Chelba a avut retineri pentru ca „scena din camera de camin era prea lunga”.
Alt membru al juriului, Marin Vladimir, a notat cu 7,00 scenariul lui Mungiu, declarand: „Nu mi-a parut iesit din comun. Acelasi scenariu in niste maini nepricepute putea iesi o catastrofa”. El a apreciat totusi „relatia celor doua fete, construita cu multa sensibilitate care trece dincolo de prietenia obisnuita dintre studente”.
Dintre toti membrii juriului, regizorul Dinu Tanase nu are nimic de spus despre scenariul lui Mungiu. „A fost parerea mea si nu e pentru public. Juriul e subiectiv si fiecaruia ii place altceva”, atat a avut de spus Tanase despre participarea sa la jurizarea CNC.
SALI GOALE DE CINEMA Porumboiu: „Apar filme bune, si nu avem unde sa le vedem” Trofeul pe care Cristian Mungiu il aduce in tara - Palme d’Or pentru „4 luni, 3 saptamani si 2 zile” - pune din nou sub lupa cinematografia autohtona. In cronicile strainilor aparem cu o generatie noua de cineasti, extrem de talentata, care are insa de infruntat acasa o intreaga legislatie, mentalitati invechite, penurie de producatori si sali goale de cinema.
Anual, se fac in jur de 15 filme, jumatate finantate 100a din bani publici, dintre care tot jumatate sunt esecuri. Mai exista 38 de sali de cinema in tara, iar numarul spectatorilor a scazut progresiv, pana la 2,5 milioane in 2005. Totodata, Romania are cele mai putine sali, raportat la 100.000 de locuitori din Europa - 0,4 - si cel mai mic numar de spectatori raportat la totalul populatiei - 0,2.
In momentul de fata, regizorii trebuie sa-si castige publicul. „Dupa vreo zece ani de „gauri negre”, e normal sa nu mai vrei sa vezi filme romanesti. Si nu-i arde nimanui sa vina intr-o sala cu ecran zgariat si cu sunet prost. Apar filme bune, si nu avem unde sa le vedem”, spune Corneliu Porumboiu. Si Ada Solomon, de la HI Film Productions, crede ca trebuie accelerata privatizarea cinematografelor.
Cineastii sunt nemultumiti ca Legea nr. 328/2006 privind cinematografia mentine secretizarea proiectelor din concursul Centrului National al Cinematografiei (CNC). In urma scandalului, cand Cristi Puiu nu a primit bani pentru un scenariu, s-au schimbat cinci aspecte din regulamentul CNC, insa nu s-a putut „umbla” la lege.
Astfel, juriul va fi ales in urma unor consultari publice cu breasla, iar pragul notei 7,00 pentru scenarii este eliminat. „Secretizarea este o mare problema, pentru ca scenariul e o opera intermediara si poate fi regizat in zeci de feluri de cineasti diferiti”, crede Porumboiu. Eugen Serbanescu, directorul CNC, considera insa ca secretizarea da o sansa debutantilor in fata „consacratilor”: „Noi nu jurizam nume, ci proiecte”.
O alta problema e birocratia, de aceea Porumboiu prefera banii din alte surse decat CNC: „Ar putea dura cam un an si ceva pana primesti banii, ceea ce e foarte mult. Nu se stie niciodata cand e concursul, asa ca mai bine te orientezi in alta parte”. Totodata, creditul dat de CNC nu acopera si cheltuielile de reclama, foarte costisitoare. „Ideea de marketing nu exista aproape deloc in cinematografia noastra”, conchide Porumboiu. (Florentina Ciuverca)
PERFORMANTA
Legiunea de moldoveni sarbatoreste victoria Regizorul Cristian Mungiu, nascut in Iasi, va deveni cetatean de onoare al acestui oras, fiind deja considerat un ambasador cultural al „dulcelui targ” din inima Molodovei. Sapte actori din filmul sau „4 luni, 3 saptamani si 2 zile”, premiat la Cannes cu Palme d’Or, sunt tot moldoveni.
Dintre actorii cu rol principal, Anamaria Marinca s-a nascut la Iasi, Laura Vasiliu - la Piatra-Neamt, iar Vlad Ivanov este din Botosani. Cinci dintre ei sunt actori la Teatrul National din Iasi. Adi Carauleanu, Teo Corban, Ion Sapdaru, Emil Coseru si Georgeta-Burdujan Paduraru sunt extrem de fericiti ca au avut sansa de a lucra cu Mungiu.
Adrian Carauleanu - „Cristian m-a vazut in „Hartia va fi albastra”. Eu joc rolul doctorului Radu, sotia mea din film este Luminita Gheorghiu, iar fiul nostru este prietenul Otiliei, actrita principala. Este o scena foarte lunga, emblematica, de 10 minute, ne strangem la noi acasa mai multe familii de medici, vine si fiul nostru”, ne-a povestit Adi Carauleanu, in varsta de 50 de ani, directorul artistic al Teatrului National din Iasi. „Cristi nu se enerveaza niciodata, am tras zece duble la scena asta”, ne-a mai spus actorul iesean
Teo Corban - Actorul Teo Corban apare atat in filmul lui Cristian Mungiu, in rolul unui receptioner, cat si in cel al lui Cristian Nemescu, ambele premiate la Cannes. „Cristian Mungiu ma stia din filmul „A fost sau nu a fost” al lui Porumboiu, a insistat sa ma vada, voia sa colaboreze cu mine, dar nu era hotarat ce rol sa-mi dea”, a povestit Teo Corban, 50 de ani. „E un regizor cu mana foarte buna, un tip foarte lucid. A vrut sa fie actori moldoveni pentru ca noi cunoastem Iasiul”, a adaugat Teo Corban.
Ion Sapdaru - „Contributia noastra a fost destul de mica, dar ne-a facut placere, ne-a onorat. Cristi, pana la ora asta, nu stiu cum o sa-l schimbe, sper sa nu-l schimbe acest premiu, este un baiat foarte misto. Ma bucur foarte mult ca este un film facut cu foarte multi moldoveni”, ne-a spus Ion Sapdaru, care a mai jucat si in filmul lui Nemescu, „California Dreamin’”, dar si in „Hartia va fi albastra”, „A fost sau nu a fost?” si „Calatorie la oras”.
Emil Coseru - Actorul iesean Emil Coseru se astepta ca filmul lui Mungiu sa fie premiat. „Prea a vorbit toata presa despre film. Am sarit in sus de bucurie, eram in fata televizorului. Cristian Mungiu a lucrat ca un profesionist, cu minutiozitate, cu foarte multa responsabilitate fata de propriul scenariu”, a precizat actorul, in varsta de 59 de ani, care a avut rolul unui medic.
Georgeta Burdujan - Pentru Georgeta Burdujan, rolul in filmul regizat de Cristian Mungiu a insemnat si debutul ca actor de film, dupa 20 de ani de teatru la Nationalul iesean. „Consider ca merita cu prisosinta premiul dupa felul in care lucreaza. E profesionist”, a spus actrita, in varsta de 47 de ani.
Laura Vasiliu - Actrita Laura Vasiliu, de loc din Piatra-Neamt, provine dintr-o familie care nu are legatura cu actoria. Tatal este jurist, iar mama judecator la Tribunalul Neamt. „Cand am auzit de premiu, am cazut in genunchi, in sufragerie, si am inceput sa plang. Nu stiam daca sa-mi desprind ochii de la icoane sau de la televizor. A fost ceva fantastic!”, ne-a spus Maria Vasiliu, mama Laurei.
Anamaria Marinca - Actrita in varsta de 29 de ani a debutat pe scena teatrului din Piatra-Neamt. Ea povesteste ca deja se mutase la Londra, unde i s-a decernat si un Premiu BAFTA, si s-a intors special sa joace in filmul Lui Cristian Mungiu. „Am inteles cum voia sa spuna povestea, iar Cristian m-a inteles pe mine ca actrita. E un regizor exceptional, cu o sensibilitate deosebita, e foarte complicat ca un barbat sa spuna o asemenea poveste despre drama unei femei.” (Dan Sofronia)