Care sunt consecintele banilor ce incep sa intre in pietele media din Romania, ca venituri din reclama? De asta data, putem spera intr-o crestere de calitate.
In 2006, conform EVZ din 24 ianuarie, conglomeratele TV ale lui Sarbu si Voiculescu au depasit granita de 50 de milioane, ca venituri: spre 60 de milioane, Antena 1 si Antena 3, si 110 milioane, Acasa si Pro TV. Cifrele sunt impresionante, dar ameliorarile de grila nu vor veni dinspre posturile mari. Si in anii trecuti, Antena 1 si Pro TV au obtinut venituri mari si ne-au cadorisit cu vrajitoare, filme in reluare, manele si sange.
Cifrele arata insa vitalitate pe piata televiziunilor mici. Realitatea TV a facut 6-7 milioane, iar Antena 3 aproximativ 4, conform aceleiasi surse.
Mai ramane ca aceste venituri sa-si acopere cheltuielile. Conform unor surse din piata, Realitatea TV pierde bani. Veniturile Antenei 3 se afla in zona costurilor operationale estimate de directorul ei, Sorin Oancea, la lansare: 3-4 milioane pe an. Banii incep totusi sa vina pe o piata care acum doi ani de-abia se contura din punctul de vedere al continutului - a televiziunilor de stiri.
E clar ca o tendinta de acest tip inseamna o oferta mai diversa, din punctul de vedere al telespectatorului. Broadcasterii vor avea curajul de a incerca si retete diferite de recordurile de audienta cu show-uri vulgare.
Deocamdata, advertiserii nu isi directioneaza mesajul catre o nisa anume, si nici acestea nu au un public fundamental diferit fata de cel al Pro TV sau al Antenei 1. Cu ochiul liber se vede ca si cum detergentii, cafeaua si telefonia mobila si-au cheltuit surplusul pe Realitatea TV sau Discovery. Proprietarii de televiziuni de nisa - si publicul - nu pot spera decat la aparitia unui mesaj publicitar directionat.
Probabil ca, la modul cum se impart bugetele, situatia e asemanatoare si in presa scrisa. Certitudini vin dinspre internet, unde anul 2006 situeaza piata totala la nivelul a 5-7 milioane, fata de 3-4 milioane in 2005.