SCHIMBARE. Preferinţele şi exigenţele românilor pentru destinaţiile de vacanţă s-au schimbat. Târgul de turism deschis în aceste zile la Romexpo demonstrează acest lucru.
Până nu de mult „exista o înclinaţie a turistului către pachete ieftine, cu cât mai puţine servicii incluse şi cu hoteluri nu de înaltă calitate. În ultima vreme se pune accent pe servicii şi hoteluri de bună calitate. Turiştii nu se mai mulţumesc strict cu transport, cazare şi mic dejun. Pachetele de servicii trebuie să fie mai complexe şi de un nivel calitativ mai ridicat“, spune Aurelian Herda, manager la Agenţia de turism Interra.
„Turistul român, în 17 ani, a avut şansa să călătorească în Europa, şi atunci e firesc să-şi dorească să vadă locuri noi“, susţine Elena Anghel, director coordonator la agenţia „Paralela 45“. În căutarea lui Moş Crăciun În topul locurilor preferate de turiştii autohtoni se află locurile îndepărtate, exotice. Aruba, Cancun, Rio, Africa de Sud sau Marrakech. „Există o înclinaţie a pieţei către noi destinaţii. An de an trebuie să aducem ceva nou. Aşa am făcut şi acum doi ani, când am introdus în România un charter (n.r. - zbor direct) în Laponia. Aceste excursii nu sunt deloc ieftine: pentru un copil se plăteşte 1.000 de euro, iar pentru un adult se ajunge până la 1.700 de euro pentru cinci zile“, spune Aurelian Herda. Laponia este, potrivit managerului de la Interra, o destinaţie exclusiv pentru familiile care au copii şi un venit mult peste medie.
Majoritatea sunt oameni de afaceri sau angajaţi în companii multinaţionale şi au un salariu lunar de peste 1.000 de euro, care să le permită achiziţionarea unei excursii care face o gaură în bugetul familiei de câteva mii de euro. Pachetul include excursii cu snowmobilul, vizitarea satului şi a casei lui Moş Crăciun, plimbări cu sania trasă de reni, pescuit la copcă, precum şi alte servicii opţionale. O altă ofertă propusă de agenţii pentru Crăciun este Viena şi include concertul de la palatul Schönbrunn. Rezervări din timp Deşi mai sunt două luni până la Crăciun şi Revelion, majoritatea ofertelor propuse de agenţii s-au epuizat. „Charterul pentru sejurul la Rovaniemi, în Laponia, este ocupat în proporţie de 95%. Mai avem disponibile maximum 15-20 de locuri. Pachetele în Mexic, la Cancun, s-au vândut integral în numai două săptămâni de la lansare.
În acest moment, pachetele de Crăciun la Viena sunt rezervate în proporţie de 50%, iar la cele pentru marile capitalele europene (Paris, Roma, Lisabona, Praga) procentul variază în proporţie de 30-60%. De anul trecut românii au început să aibă aceeaşi mentalitate ca şi cei din Occident şi să se gândească la vacanţe din timp.“ O cauză a acestei schimbări este de natură financiară.
„Acum o excursie de 600 de euro nu mai reprezintă o mare problemă pentru multe persoane. Înseamnă până în 20 de milioane de lei, excursie pe care şi-o permite aproape orice angajat“, mai spune Herda. Pe de altă parte, agenţiile impulsionează vânzările pachetelor turistice, acordând chiar gratuităţi copiilor şi oferte speciale pentru studenţi cu tarife şi confort reduse. În România, hotelierii cer preţuri mari Tarifele mari practicate de hotelierii din ţară reprezintă principalul dezavantaj pentru care destinaţiile din România nu sunt preferate de turişti. „Ar merge oamenii şi aici dacă preţurile n-ar fi atât de mari. Cu aceiaşi bani sau chiar cu mai puţini, oamenii îşi pot permite o vacanţă în altă ţară“, remarcă Elena Anghel, de la „Paralela 45“.
O noutate o constituie şi ofertele agenţiilor pentru cumpărături în perioada Sărbătorilor de Iarnă în oraşe precum Istanbul, Salonic sau Viena (locuri în care magazinele oferă reduceri substanţiale) şi care au preţuri începând de la 99 de euro. „În următoarea vacanţă mi-aş dori să merg în Tunisia, cu toate că prefer insule exotice“, spune Marilena Ienciu, 37 de ani.
Cu braţele pline de pliante ale agenţiilor, ea spune că va aloca pentru vacanţa de iarnă, pe care o va petrece cu prietenul ei, 2.000 de euro. Irina Maftei a venit la Târgul de Turism de la Romexpo pentru a găsi o ofertă pentru Viena, în perioada Sărbătorilor de Iarnă. „Cred că o să găsesc ceva convenabil.“