Comisarul european Leonard Orban susţine că termenul ar putea ilustra „operativitatea maximă“ solicitată Comisiei Europene.
Comisarul european Leonard Orban a declarat ieri la Bucureşti că a cerut Comisiei Europene (CE) să deruleze cu rapiditate investigaţia pe posibilele ajutoare de stat acordate la vânzarea Automobile Craiova către Ford, indiferent de rezultatul acesteia.
„În general, investigaţiile şi procedurile de acest gen durează până la 18 luni“, a afirmat comisarul european. Dacă operativitatea va fi „maximă“, ancheta ar putea dura între 5 şi 8 luni, a adăugat Orban. El a precizat că rezolvarea cazului depinde şi de maniera, rapiditatea şi calitatea informaţiilor furnizate de autorităţile române.
„Există disponibilitatea de a ajuta. Dar trebuie să existe transparenţă totală, comunicare rapidă şi complexă a informaţiilor de către partea română“, a spus Leonard Orban.
Deocamdată, autorităţile de la Bucureşti nu au transmis Comisiei niciun material în acest sens, a precizat ieri şi preşedintele Consiliului Concurenţei, Gheorghe Oprescu.
Se caută explicaţii
Conform reprezentanţilor Consiliului Concurenţei, cei care au condus comisia de privatizare aveau responsabilitatea de a notifica „ex-ante“ - anterior semnării contractului - CE în legătură cu facilităţile acordate Ford. Forul european ar fi avut două luni la dispoziţie pentru a soluţiona notificarea, iar lipsa unui răspuns putea fi considerată aprobare tacită.
„Suntem aproape siguri că, odată notificată, CE ar fi deschis, în paralel, o investigaţie, care ar fi prelungit acest termen. Dar aceasta ar fi fost calea corectă şi transparentă pe care ar fi trebuit să o urmeze Bucureştiul. Comisia de privatizare a fost înfiinţată prin hotărâre de guvern. Lucrările în comisie au fost secrete. Astfel încerc să-mi explic de ce Consiliul Concurenţei nu a fost solicitat înainte, ci numai după ce s-a aflat rezultatul final“, a mai adăugat Oprescu.
FACILITĂŢI SUSPECTE
De ce s-a sesizat autorităţile europene
Autorităţile române au condiţionat privatizarea Automobile Craiova, prin AVAS, de îndeplinirea mai multor condiţii, precum atingerea unui nivel minim al producţiei de 300.000 de maşini pe an, în al patrulea an de la transferul uzinei, continuarea activităţilor actuale pe o perioadă de patru ani şi menţinerea numărului de angajaţi.
Executivul UE va verifica dacă aceste condiţii au făcut ca preţul de vânzare să fie mai mic decât în cazul în care tranzacţia ar fi fost necondiţionată. În urma deschiderii investigaţiei CE, guvernul a decis să suspende orice tip de negociere pe contractul de vânzare semnat cu Ford.