Cât plăteşte un candidat ca să apară la TV?

Cât plăteşte un candidat ca să apară la TV?

Alegerile parlamentare din acest an au adus în peisajul politic românesc numai noutăţi. Pe lângă introducerea votului uninominal, a mandatelor pentru reprezentarea românilor din diaspora în Senat şi Camera Deputaţilor, a venit rândul tarifelor cerute de televiziuni pentru a include un candidat într-o emisiune electorală.

În afară de dezbaterile electorale, care nu se plătesc, toate celelalte prezenţe în emisiuni sunt taxate la minut sau în funcţie de ora la care are loc difuzarea.

În afară de dezbaterile electorale, care nu se plătesc, toate celelalte prezenţe în emisiuni sunt taxate la minut sau în funcţie de ora la care are loc difuzarea. Conform reglementărilor legale, tarifele percepute de instituţiile de presă trebuie să fie publice. În acest sens, ele sunt accesibile pe site-ul Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA).

Pornind de la numărul foarte mare de candidaţi din acest an, 2960, conform datelor centralizate de BEC, sumele care sunt tranzacţionate între candidaţi şi televiziuni ajung la ordinul zecilor de milioane de euro. "Campania pe bani" devine însă accesibilă unui număr limitat de aspiranţi la mandatele de deputat, ori senator.

Inegalitatea de şanse la nivelul bugetelor de campanie va aduce un plus de imagine acelor candidaţi care îşi permit să plătească tarifele impuse de instutuţiile din presa românească, în timp ce restul va încerca să iasă din conul de umbră prin alte mijloace.

În contextul în care bugetul maxim admis pentru un deputat este de 175.000 (aprox. 48.000 euro), iar pentru un senator este 250.000 lei (aprox. 69.000 euro), şansele ca cei ce dispun doar de aceste sume să participe la emisiunile cu o rată de audienţă mare, scade considerabil. În plus, cadrul legal stabileşte că în timpul unui an electoral o persoană fizică nu poate primi o donaţie mai mare de 500.000 lei (aprox. 140.000 euro). 

Pe piaţa românească, posturile TV care se îmbogăţesc de pe urma alegerilor sunt Realitatea TV, B1 TV, Naţional TV, N24, OTV, DDTV. Restul posturilor TV au decis să nu difuzeze emisiuni de promovare electorală.

Realitatea TV, cea mai scumpă televiziune

Conform ofertelor trimise de trustul de presă Realitatea Caţavencu, candidaţii trebuie să plătească unul sau mai multe dintre următoarele tarife, în funcţie de frecvenţa cu care vor să fie incluşi în programele electorale: - Producţia şi post-producţia  unei ştiri de 30 sec. la Realitatea TV - 2.700 euro (net) - Producţia şi post-producţia  unei ştiri de 30 sec. la Realitatea TV Cluj - 700 euro (net) - Producţia şi post-producţia  unei ştiri de 30 sec. la Realitatea TV Brasov -700 euro (net) - Producţia şi post-producţia  unei ştiri de 30 sec. la Realitatea TV Targu-Mures - 700 euro (net) - Producţia şi post-producţia  unei ştiri de 30 sec. la Realitatea TV Sibiu - 700 euro (net) - Producţia şi post-producţia  unei ştiri de 30 sec. la Romantica TV - 700 euro (net) - Producţia şi post-producţia  unei ştiri de 30 sec. la The Money Channel - 700 euro (net) - Post-producţia unei ştiri de 30 sec. - 400 euro (net) - Realizarea unui spot publicitar - 5.000 euro (net) - Difuzarea unui spot electoral de 30 sec. - 1.200 euro (în prime time) şi 800 euro (în extra prime time). - Pretul pentru o transmisiune live în cadrul emisiunilor electorale - 5.000 euro net/3 minute.

În cadrul emisiunilor la Realitatea TV: “Fabrica”, de luni-sâmbătă, la 11.00, 13.00, 15.00. - Prezenţa directă la emisiune – 8000 euro net/ 30 min. SAU - Casetă trimisă cu mesaj electoral: 4000 euro net/ mesaj de 3 min. sau 8000 euro net/ mesaj de 6 min.

“Deschide lumea”, de luni-vineri, între 16.00-18.00; pentru prezenţa în emisiune (maxim 30 min.) - 10.000 euro (net).

“Alege premierul”, de luni-joi, între 18.45 şi 21.00; pentru prezenţa pe toată durata emisiunii preţul este de 20.000 euro (net).

“Realitatea te priveşte”, de luni-joi, între 22.00 şi 24.00; pentru prezenţa pe toată durata emisiunii, preţul este de 20.000 euro (net).

Conform ofertei, având în vedere sumele mari care se pot tranzacţiona, postul de televiziune face şi discount-uri, astfel: pentru bugete între 300.000 şi 500.000 euro net, discount-ul este de 10% la tarifele de mai sus. Pentru bugete între 500.000-800.000 euro net, se acordă un discount de 15% la tarifele de mai sus. Pntru bugete mai mari de 800.000 euro net, discount-ul este de 20% la tarifele de mai sus.

Suma maximă pe care o plăteşte un candidat la Realitatea TV este de 3.526.400 euro net un pachet de servicii media ce cuprinde: Realitatea TV: 9 jurnale/zi * 4*30 sec * 20 zile = 720 stiri * 30 sec Realitatea TV Cluj: 6 jurnale / zi * 3*30 sec * 20 zile + 1 jurnal / zi * 4 * 30 sec * 20 zile = 440 stiri * 30 sec Realitatea TV Braşov: 6 jurnale / zi * 3*30 sec * 20 zile + 1 jurnal / zi * 4 * 30 sec * 20 zile = 440 stiri * 30 sec Realitatea TV Târgu-Mureş: 6 jurnale / zi * 3*30 sec * 20 zile + 1 jurnal / zi * 4 * 30 sec * 20 zile = 440 stiri * 30 sec Realitatea TV Sibiu: 6 jurnale / zi * 3*30 sec * 20 zile + 1 jurnal / zi * 4 * 30 sec * 20 zile = 440 stiri * 30 sec Romantica Tv: 6 jurnale / zi * 4*30 sec * 20 zile = 480 stiri * 30 sec The Money Channel: 16 jurnale / zi * 4*30 sec * 20 zile = 1,280 stiri * 30 sec

Televiziunile mai ieftine, asaltate de politicieni

Întrucât sunt mai accesibile, televiziunile care au pregătit emisiuni de promovare electorală nu duc lipsă invitaţi. Conform ofertelor publicate pe site-ul CNA, posturile care au decis să includă în grila de programe emisiuni electorale sunt următoarele:

B1TV  "Uninominalii" - 2.000 euro + TVA, 30 de minute emisie/zi Ştirile electorale - 500 euro + TVA, 5 minute emisie/zi "6. Vin Alegerile" - 5.000 euro + TVA/ora de emisie "Alege Naşul" - 10.000 euro + TVA/ora de emisie

Naţional TV şi N24 Cu toate că pe site-ul CNA nu figurează cu emisiuni de promovare electorală, posturile de televiziune Naţional TV şi N 24 au trimis candidaţilor următoarele oferte: "Uninominal 2008" pe Naţional TV. Pentru 15 minute, începând cu ora 19.45, luni, joi sau vineri, costul este de 2.000 Euro + TVA. Preţul este exprimat pe minut, iar fracţiunile de minut se facturează ca minut integral. "Alegeri 2008", pe N 24. Pentru 10 minute, de luni până duminică, preţul variază între 500/1.000 Euro + TVA. Preţul este exprimat pe minut, iar fracţiunile de minut se facturează ca minut integral. Preţul de 500 Euro/minut este pentru emisiunile de la orele 12.30, respectiv 15.30, iar preţul de 1.000 Euro/min este pentru emisiunile de la ora 18.30, respectiv 20.30. Orele de difuzare ale emisiunii sunt 12.30, 15.30, 18.30 şi 20.30.

OTV "Zori de zi" - 2.000 euro + TVA "Se întâmplă acum" - 5.000 euro + TVA "Dan Diaconescu Direct" - 10.000 de euro + TVA "Să trăiţi bine" -3.000 euro + TVA "24 H" - 3.000 EURO + TVA "Caravana rromilor" - 3.000 euro + TVA "Poveste de succes" - 5.000 euro+ TVA

DDTV "Direct cu Claudiu Neagoe" - 1.000 de euro+ TVA "Exclusiv" - 2.000 euro + TVA Care este opinia dumneavoastră despre aceste tarife pe care candidaţii trebuie să le plătească?

Ne puteți urmări și pe Google News