Noua "mascaradă" de la CNC

Noua "mascaradă" de la CNC

Regizorii Dan Piţa şi Stere Gulea critică dur sistemul de evaluare a scenariilor de la Centrul Naţional al Cinematografiei.

Rezultatele sesiunii de concurs de proiecte cinematografice a Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC), din iunieiulie 2008, au pus din nou pe jar breasla, ele fiind la fel de contestate ca şi la precedentele sesiuni. Multe nume importante au pierdut finanţările, aflânduse sub linia de departajare. E cazul lui Horaţiu Mălăele, Stere Gulea sau Dan Piţa. Deşi cei mai mulţi bani îi iau Cristi Puiu (care va începe filmările la "Aurora" în luna ianuarie) şi Corneliu Porumboiu, printre admiş ii care vor primi bani de la CNC se află şi de această dată nume contestate, ale căror performanţe din ultimii ani strălucesc prin absenţă. Geo Saizescu şi Cristina Nichituş sunt cele mai elocvente exemple. Dan Piţa: „Este jignitor“

În plus, la această sesiune, ceea ce sare în ochi prin inadecvarea la realitate - „mărul discordiei“ - este nota dată multor nume importante la secţiunea „calitate regizor“. Nota respectivă se acordă, alături de cele pentru „calitate scenariu“ şi „calitate producător“, după desecretizarea scenariilor, de către Consiliul CNC, cu alte cuvinte de către funcţionarii din instituţie.

Stere Gulea a fost respins cu proiectul său „Eroii nu mor“ (pe scenariul Veronicăi Ion), aflându-se în final pe locul 12, iar din partea funcţionarilor din CNC, la rubrica „calitate regizor“, a fost „cadorisit“ cu nota 4,20, cu alte cuvinte nu a primit nici măcar notă de trecere. La rândul său, Dan Piţa, deşi a primit finanţare, la secţiunea de documentar, pentru filmul „Ridicarea cortinei“ (pe un scenariu scris de Lucia Hossu-Longin şi Dan Necşulea), a fost „tratat“, la „calitate regizor“, doar cu un 5,84.

Dan Piţa a calificat, pentru EVZ, tratamentul funcţionarilor de la CNC drept unul „jignitor“ la adresa numelui său şi al realizărilor sale de până acum. Mai mult, Dan Piţa contestă în întregime concursurile organizate anual de CNC, definindu-le în termeni fără echivoc: „Tot concursul este o mascaradă“, ne-a declarat regizorul. Saizescu sau „Păcală se întoarce“

La fel de frapantă e prezenţa în primii zece, a celor admişi, a unui nume contestat ca acela al regizorului Geo Saizescu, care, pe lângă faptul că scenariul scris de el însuşi a fost notat cu un meritoriu 8,27, beneficiază la „calitate regizor“ de un uluitor 13,16, mult mai mult decât majoritatea contracandidaţilor săi, mulţi nume importante. Dacă luăm în calcul numai ultimul său film, „Păcală se întoarce“, un eşec total atât la critică, cât şi la public, nota este inexplicabilă.   Discrepanţa pleacă de la faptul că principalul criteriu la această evaluare este cel al numărului de spectatori din ţară, iar reperele faţă de care se calculează această performanţă sunt, din 1997 până acum, numărul de spectatori de la „Garcea şi oltenii“, iar până atunci cel de la „Nea Mărin miliardar“. Astfel, autorii de filme de slabă calitate, dar cu succes la vulg, precum Sergiu Nicolaescu sau Geo Saizescu, ies avantajaţi.

Stere Gulea sugerează că evaluările ulterioare desecretizării au scopul de a împinge în faţă anumitor proiecte, conform intereselor anumitor grupuri, în disonanţă cu opţiunile iniţiale ale juriului de scenarii.

LEGISLAŢIE CU „GHIMPI“

Şerbănescu: „Nu e vina noastră“ Preşedintele CNC, Eugen Şerbănescu, dă vina pentru aceste imperfecţiuni pe legislaţia existentă: „Dacă legislaţ ia este cu ghimpi, nu este vina noastră. Noi nu suntem legislativ, noi suntem executiv. Rostul nostru este cel de a aplica cu stricteţe regulamentul existent. Acesta a fost îmbunătăţit în colaborare cu regizorii şi cu producă torii“. Şerbănescu insistă că filmele precedente ale căror performanţe sunt evaluate acum au fost alese de producătorii actualelor proiecte, cei care depun dosarele la CNC.   Reglementarea contestată acum este Decizia privind stabilirea pragului de referinţă necesar evaluării „calităţii regizorului“, nr. 41, emisă pe 13 iulie 2007, care are două anexe ce stabilesc metodologia acestui calcul. Decizia are la bază Ordinul ministrului culturii, Adrian Iorgulescu, nr. 2335/14 august 2006, care a aprobat Regulamentul de funcţionare a concursului.

Un accent deosebit este pus pe numărul de spectatori din ţară. „Numai dacă mi s-ar fi luat în calcul cele două westernuri din seria ardelenilor, cu câte şase milioane de spectatori fiecare, aş avea suficient public“, afirmă Dan Piţa. O altă consecinţă este că autorii unor filme importante, dar scoase imediat de pe ecrane de cenzura comunistă, cum ar fi Lucian Pintilie cu „Reconstituirea“ sau Mircea Daneliuc cu „Glissando“, sunt în mod net dezavantajaţi la numărul de spectatori. „Cine mă evaluează pe mine? O şleahtă de funcţionari, care se bat cu pumnii în piept. Sunt nişte iluştri anonimi“, mai spune Dan Piţa.

Ne puteți urmări și pe Google News