După ce au făcut restructurări masive în Statele Unite, marii constructori de maşini au trecut la reducerea numărului de angajaţi din fabricile europene.
Şi-au închis fabricile din Statele Unite, dar au păstrat la capacităţi maxime unităţile din Europa pentru a acoperi pierderile de pe piaţa americană. Aceasta a fost, până de curând, strategia celor mai mulţi dintre marii jucători din industria auto precum Ford sau General Motors.
Măsurile aplicate în urmă cu 1-3 ani pe piaţa occidentală s-au dovedit insuficiente. Reducerea personalului nu este singura soluţie găsită pentru unităţile din Europa.
Unele dintre companiile prezente aici reduc salariile angajaţilor, iar altele caută amplasamente noi pentru fabrici, în ţări în care mâna de lucru este mai ieftină.
România, la adăpost
Cei doi producători auto care investesc în prezent în România, Renault şi Ford, sunt pe lista celor care încearcă să taie din costuri şi pe piaţa europeană. Producătorul francez Renault a anunţat că are de gând să „scape“ de 6.000 de angajaţi, cea mai mare parte din Franţa. „Fabrica din România nu este vizată de acest plan al celor de la Renault“, ne-a declarat Constantin Stroe, vicepreşedintele Dacia.
În planul de restructurare a companiei se vorbeşte şi despre o serie de plecări voluntare. În Franţa, Renault va concedia 4.000 de angajaţi, iar alte 900 de posturi vor fi desfiinţate în urma plecărilor voluntare, a anunţat producă torul. Angajaţii Dacia recunosc faptul că nu au fost anunţaţi până în prezent că urmează să fie implementat un program de disponibiliză ri, dar spun că există o listă cu angajaţi care ar dori să plece voluntar.
Şi Ford a început să ia măsuri la nivel european: angajaţii companiei care lucrează la fabrica din Southampton, Marea Britanie, unitate specializată în asamblarea modelului Transit, se tem că ar putea rămâne fără slujbă. Încă un semnal de alarmă pentru aceştia este decizia Ford de a produce modelul Transit la Craiova.
Fabrica din Southampton, deschisă în 1972, are în prezent aproximativ 1.100 de angajaţi care produc anual 80.000 de vehicule. În plus, Ford a anunţat deja că va tăia investiţiile anunţate pentru foarte multe dintre fabricile care nu aduc profitul aşteptat. Şi Ford a derulat până în august un program de plecări voluntare, al cărui scop a fost reducerea personalului cu 15%.
Concedieri pe fugă
Planurile de restructurare a companiilor auto sunt anunţate în general cu cel puţin un an înainte de a fi puse în practică. În ultima vreme, mai mulţi producători au devansat data începerii disponibiliză rilor. Este şi cazul Volvo. Compania va aplica planul de disponibilizare a 2.000 de angajaţi de la o fabrică din Suedia cu două luni mai devreme, acţiunea fiind programată iniţial pentru finele acestui an.
În 2009, pe angajaţii din fabricile din Europa ale Volvo îi mai aşteaptă un val de concedieri. „Înrăutăţirea condiţiilor pe piaţa din Europa în ultimele luni, combinată cu un declin continuu al vânzărilor în Statele Unite ale Americii şi rezultatele slabe realizate pe alte pieţe auto dezvoltate au influenţat puternic industria auto la nivel mondial“, şi-au argumentat oficialii Volvo deciziile luate.
Industria auto, în picaj
În vara acestui an a fost pentru prima dată când aproape toţi constructorii auto de pe piaţa americană au înregistrat pierderi de proporţii şi vânzări cu peste 20% mai mici decât perioada similară a anului trecut. Un motiv pentru rezultatele slabe ar putea fi creşterea preţului petrolului, care a afectat mai ales vânzările de maşini mari“, „însetate“ de combustibil. Nici la nivel european situaţia nu a stat mult mai bine. Potrivit Asociaţiei Producătorilor Europeni de Autovehicule, în prima jumătate a anului înregistră rile de maşini noi au scăzut cu 2%, iar producţia în această industrie a stagnat.
În România, invazia de maşini second-hand intrate în ţară după 1 iulie a redus vânzările de autoturisme noi.