Una dintre surprizele aduse de examenul teoretic pe calculator, susţinut şi în Bucureşti, de luna viitoare, constă în testarea cunoştinţelor de mecanică.
Graba cu care autorităţile locale au ales să treacă la o nouă metodă de examinare auto şi în Capitală le ridică mari probleme viitorilor şoferi. Chinul începe încă de când aceştia merg să-şi depună actele pentru examen. La noul sediu al Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor Bucureşti din cartierul Pipera, inaugurat cu mare fast, aceştia pierd mai bine de două ore în faţa ghişeelor supraaglomerate. Odată ajunşi în faţa angajatului care face înscrierile, candidaţii sunt avertizaţi că de la 1 octombrie vor susţine proba teoretică a examenului auto pe calculator, dar ar trebui să fie pregătiţi să completeze... tot pe hârtie chestionarele.
Cea mai mare „surpriză“ o reprezintă însă întrebările pregătite pentru viitorii şoferi amatori, cărora le vor fi testate şi cunoştinţele de mecanică. Responsabilitatea pentru greutăţile nejustificate pe care le întâmpină cei ce vor să obţină un permis de conducere este pasată între poliţiştii-examinatori, instructorii auto şi oficialii Ministerului Transporturilor. Data exactă, încă incertă
Momentan, singura certitudine este aceea că metoda de examinare pentru obţinerea permisului de conducere se va schimba de luna viitoare. Concret, proba teoretică a examenului auto va fi susţinută şi în Bucureşti pe calculator, în clădirea Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor Bucuresti, situată pe şoseaua Pipera, numărul 49, din sectorul 3. Data exactă, mai precis ziua din care testarea candidaţilor se va face astfel, este însă incertă. Şi asta, în ciuda faptului că aspiranţii la statutul de şofer sunt programaţi încă de pe acum pentru a susţine examenul în noile condiţii.
„Noua metodă de examinare nu dă greş, este cât se poate de transparentă - candidatul fiind înştiinţat de calculator dacă a trecut sau nu proba - scurtează timpii de aşteptare şi de examinare şi elimină suspiciunile cu privire la o eventuală «colaborare» dintre examinatori şi viitorii şoferi. (...) Vor fi 60 de staţii de examinare, amplasate în trei săli. Un avantaj este acela că nu vor mai exista serii de candidaţi, aşa cum se întâmplă acum, ci se va intra la rând. Asta, întrucât examenul nu poate dura mai mult de 30 de minute, indiferent de categoria pentru care s-a înscris solicitantul“, spun examinatorii.
Puşi însă în faţa unei probleme reale: în acest moment, în Capitală, proba teoretică a examenului auto este susţinută, zilnic, de aproximativ 1.000 de persoane - ceea ce înseamnă mai mult de 16 candidaţi pentru o staţie de examinare pe zi, oficialii Serviciului Permise au găsit soluţia cu zâmbetul pe buze: „Nu ne aşteptăm la cozi întrucât suntem siguri că majoritatea «vor pica» testul în cel mult 5 minute“. Teste de mecanică pentru şoferii amatori
„Examinatorii au dreptate să spună asta, dacă ne uităm puţin la întrebările conţinute în noile grile din care calculatorul alege chestionarul (format din 26 de întrebări, pentru categoria B) pentru fiecare candidat. Conţin întrebări de genul: «Cum verificaţi dacă victima unui accident rutier are piciorul fracturat?» şi răspunsul corect este «Piciorul fracturat este mai lung».
Mai mult, şoferilor amatori le sunt verificate cunoş tinţele de mecanică. Ei vor fi întrebaţi cum se schimbă o bujie la un autoturism Dacia. Cunoştinţele de mecanică nu au fost incluse până acum în cursurile de pregătire teoretică. Credeţi-mă, cursurile făcute în orice şcoală din lume nu le vor fi de niciun ajutor“, spune Iulian Popescu, instructor auto în Capitală.
Poliţiştii se apără susţinând că au fost obligaţi prin Regulamentul de aplicare al noului Cod Rutier să le introducă în chestionare. Mai mult - susţin aceştia - potrivit unor ordine semnate de ministrul transporturilor şi de ministrul educaţiei, reprezentanţii şcolilor de şoferi erau obligaţi să-i pregătească pe candidaţi în acest sens şi să le pună la dispoziţie manuale care au fost editate deja.
PREVIZIUNI
20% dintre candidaţi vor trece „sala“
În acest moment, examenul teoretic pe calculator este văzut ca o sperietoare de către majoritatea aspiranţilor la statutul de şofer. Aceştia invocă, în primul rând, întrebările mai simple cuprinse în chestionarele pe hârtie (pe care le pot regăsi şi în cărţile de legislaţie). De altfel, şi examinatorii se aşteaptă ca procentul de promovabilitate la „sală“ să scadă, cel puţin în debutul noii metode de examinare, de la 50% la mai puţin de 20%. „Din experienţa acumulată până acum în cele 13 judeţe unde proba teoretică se susţine deja pe calculator, ştim că vor exista şi probleme de ordin psihologic. De aceea am hotărât ca fiecare candidat să dea întâi un test de acomodare, format din trei întrebări, şi să poată reveni asupra unui răspuns iniţial, considerat eronat, dacă nu l-a trimis încă“, adaugă examinatorii. După cum anunţau şefii de la Interne, odată trecut „hopul cel mare“ (Capitala), noul sistem de examinare va fi extins în toată ţara până la finele anului viitor.
ALES DE CALCULATOR Examinatorul de la traseu, aleatoriu
Computerul nu are ultimul cuvânt doar la proba teoretică, ci şi la proba practică. „Încă de pe acum, examinatorul de la traseu este ales, aleatoriu, de calculator. Spre exemplu, dacă într-o zi am patru examinatori în cartierul Dămăroaia, calculatorul le va repartiza, în mod egal, un număr de candidaţi“, explică poliţiştii. Concret, în acest moment, pentru programarea la examen, candidaţii trebuie să se prezinte la sediul Serviciului Permise din Capitală, de luni până vineri, între orele 8.00 şi 18.00, cu dosarul întocmit de şcoala de şoferi.
La ghişeu, fiecare dintre ei va fi fotografiat şi va achita taxa pentru eliberarea permisului de conducere (pe care-l va primi dacă va fi declarat admis la cele două probe ale examenului - teoretică şi practică). Dacă aspirantul la statutul de şofer nu reuşeşte să promoveze examenul în decurs de un an ori dacă renunţă, îşi poate retrage de la CEC banii plătiţi drept taxă pentru permis. În fine, candidatul este înştiinţat că se poate prezenta la examen pentru a susţine proba teoretică, în primele două săptămâni ale lunii octombrie, de luni până vineri, de la ora 8.00 la ora 20.00. Apoi, este programat la proba practică, ce va putea fi susţinută în minimum 24 de ore de la finalul programării pentru proba teoretică. „Încercăm să facem în aşa fel încât fiecare poliţist-examinator să aibă la traseu maximum 15-20 de candidaţi pe zi, şi nu 40 cum se întâmplă acum. Aşa, vom putea respecta şi timpul de examinare prevăzut de lege pentru proba practică: 25-30 de minute“, au conchis mai-marii de la Permise.