Iulian Comanescu: "Realitatea TV a avut pierderi mari în 2007, dar a vândut foarte bine punctul de rating".
Imperiul Pro zbârnâie, dar şi familia Voiculescu obţine un succes meritoriu. Nişele TV încep să meargă: acestea sunt trei dintre concluziile care se desprind din bilanţurile radiodifuzorilor, aşa cum au fost sumarizate de „Adevărul“.
Posturile CME/Adrian Sârbu se detaşează ca lider al pieţei, cu o cifră de afaceri aproape dublă faţă de cea realizată de companiile familiei Voiculescu (aproximativ 157 de milioane de euro, faţă de 82). În ultimă instanţă, cifrele de afaceri amintite provin aproape în totalitate din venituri din publicitate, dar situaţia CME se datorează avantajului pe care îl conferă poziţia de lider atunci când e vorba de preţul unui punct de rating.
Cele patru „Antene“ nu par a se descurca rău, în orice caz, în condiţiile în care ratingul însumat atingea în 2007 aproximativ 60% din cel al staţiilor CME, pentru ca veniturile să fie la aproximativ 52%. Probabil că scăderile de rating de pe principalul post, Antena 1, se vor reflecta însă în bilanţul pe 2008.
Posturile TV care fac cei mai mulţi bani în România sunt Pro TV (o parte din cele 157,5 de milioane ale celor cinci staţii CME), Antena 1 (65,1 milioane), Prima TV (38,5 de milioane), Realitatea TV (31,1 milioane) şi Antena 3 (12,4 milioane). Foarte bună este, în ciuda pierderilor, performanţa Realităţii TV, care şi-a crescut cifra de afaceri cu aproximativ 28 la sută faţă de 2006, an referitor la care postul declara că va beneficia de o finanţare de 8 milioane de dolari în chip de contract de publicitate, din partea Petrom Service. Astfel de înţelegeri nu se cunosc cu privire la 2007, dar, presupunând că veniturile Realitatea Media SA, care operează Realitatea TV, provin integral din publicitate TV şi comparând situaţia cu raportul dintre ratingurile medii, reiese că televiziunea lui Sorin Ovidiu Vîntu a reuşit să vândă punctul de rating la un preţ mediu asemănător cu cel al lui Adrian Sârbu.
Mari sunt şi pierderile Realităţii TV, de 8,1 milioane. Situaţia principalului competitor al acestei televiziuni e contrastantă. Antena 3 face 12,4 milioane de euro cu un profit de 2,1 milioane, din nou foarte mult pentru ratingul mediu al postului. Conform unei surse neoficiale, Antena 3 a realizat totuşi venituri substanţiale de la Antena 1, pentru producţia de ştiri, care e comună celor două posturi, deşi „Observatorul“ e arondat formal la Antena 3.
Următorul clasat, Kanal D, a realizat 5,6 milioane venituri, dar este campionul pierderilor, cu peste 24 de milioane de euro. Poate fi vorba de investiţii legate de lansare, dar şi de o cifră de afaceri de doar 5,7 milioane. Postul nu are de vânzare nici un public premium şi nici o poziţie de lider.
Pe nişe, lucrurile arată însă pe alocuri bine. Euforia Lifestyle TV are un profit de 25% din cifra de afaceri de 4 milioane de euro. Romantica TV pierde un milion (în care salariul lui Teo a atârnat probabil destul), dar muzica populară se poartă, prin profiturile de 166 de mii şi 137 de mii de euro realizate de posturile lui Silviu Prigoană, Etno şi Taraf TV.
Per total, dacă aproximăm (din nou) piaţa de reclamă TV prin suma cifrelor de afaceri, avem 329,5 milioane. Cifra include, e drept, veniturile din pay TV ale unor televiziuni ca Taraf TV, dar nu şi veniturile din reclamă ale televiziunii publice şi ale câtorva posturi mici.