Traiul ecologic

Traiul ecologic

O preocupare curentă pentru mulţi occidentali, produsele "eco", garanţia unui stil de viaţă sănătos, au ajuns şi la români.

Carnea organică, ouăle şi laptele provin de la animale cărora nu li s-au dat antibiotice sau hormoni de creştere şi nu au primit hrană tratată cu substanţe dăunătoare. Acestea sunt produse de fermieri care folosesc resurse naturale şi conservanţi obţinuţi din natură.

În ultima vreme, tot mai mulţi români se îndreaptă către produse „eco“ neatinse de pesticide, fertilizări sintetice sau radiaţii ionice. Comercianţii s-au adaptat rapid şi vin în întâmpinarea celor care trec la un stil de viaţă sănătos.

Magazinele „bio“ au apărut recent la noi

Primul magazin de acest gen a fost deschis, anul trecut, în Timişoara, vizavi de Parcul Botanic, de către firma germană Bio Markt. În Bucureşti, sunt trei: Pukka Food (situat în apropierea Parcului Cişmigiu), Leacul (în Dorobanţi, lângă Perla) şi Naturalia (pe Calea Moşilor). În rest, mai există câteva magazine virtuale, precum elemental.ro ori rangali.ro. Produse bio se mai pot găsi şi în marile supermarketuri, de multe ori însă fără a fi etichetate ca atare.

Producătorii români sunt de acord că, deşi mai scumpe, acestea sunt benefice, deoarece conservă resursele mediului, în timp ce agricultura conven- ţională necesită o continuă industrializare şi sărăceşte satele. În luna martie, ei s-au reunit la Muzeul Ţăranului Român, din iniţiativa Greenpeace, oferind consumatorilor o degustare, pentru a demonstra că România are potenţial în agricultura ecologică şi pentru a convinge autorităţile să interzică produsele modificate genetic.

O piaţă în creştere

Deşi produsele ecologice reprezintă acum sub un procent din totalul alimentelor consumate pe piaţa autohtonă, faţă de procentul de aproape 5% înregistrat în Europa Occidentală, se estimează că piaţa va creşte, odată cu educarea populaţiei. În prezent, cele mai căutate sunt mezelurile - realizate doar prin uscare, afumare şi sărare, fără aditivi - sucul de mere, brânza, ouăle, ciocolata, mierea ori untul de arahide. „În general, cumpărătorii sunt persoane cu venituri peste medie şi cu vârste cuprinse între 35 şi 50 de ani, în special familişti, care se gândesc în primul rând la sănătatea copiilor“, explică Ileana Muntean, proprietara magazinului Pukka Food.

Ajung însă şi tineri de până în 25 de ani ori persoane de peste 60, chiar dacă doar pentru o pâine integrală sau un kilogram de făină. „Adesea vin angajaţi ai firmelor din apropiere sau persoane care locuiesc în zonă, dar avem şi clienţi din Ploieşti şi de pe lângă Bucureşti“, a adăugat Ileana Muntean.

PREŢ

Calitatea costă: 9 lei un litru de lapte

Preţurile produselor organice pot fi mai mari cu 30% sau 100% faţă de cele obiş- nuite. La Pukka Food, o pâine integrală de 250 de grame costă 3 lei, iar un litru de lapte de vacă, 9 lei. Un kilogram de filé de struţ, singurul tip de carne proaspătă provenind din România, ajunge la 80-85 de lei. În rest, produsele din carne sunt cele atestate ca „tradiţionale“, realizate doar prin uscare, afumare şi sărare, pentru că la noi nu există o certificare eco a abatoarelor. Pe lângă mâncare, printre produsele organice comercializate de magazinele de profil se numără şi cosmeticele, detergenţii, produsele pentru bebeluşi ori cele pentru igiena intimă.

CONFUZIE În piaţă, produsele nu sunt neapărat „eco“

În România, de multe ori se face confuzie între aceste produse şi cele numite generic „naturale“. A cumpăra legume, fructe, ouă ori brânzeturi din piaţă, de la micii producători, nu garantează achiziţionarea unora pure din punct de vedere biologic, deşi există şi produse bio româneşti mai ieftine decât cele din import. Produsele ecologice nu sunt neapărat dietetice, însă nutriţioniştii cred că ele sunt de preferat: vin cu un aport caloric mai crescut şi nu au urme de pesticide sau ierbicide, care ar putea proveni de pe terenurile cultivate. 

Ne puteți urmări și pe Google News