„Pilotul“ Tăriceanu vrea să aşeze România pe harta puterilor auto europene. Dacă Mitsubishi sau Daimler nu vor investi la noi, sunt puţine şanse să ajungem din urmă Cehia sau Slovacia.
Mitsubishi, Audi, Daimler sau Peugeot sunt doar câţiva dintre giganţii auto la nivel mondial care testează România pentru a-şi deschide fabrici aici. Dacă Daimler vrea să producă maşini - modele A Klasse şi B Klasse, Mitsubishi are planuri doar pentru o fabrică de motoare. Chiar dacă guvernul s-a precipitat să anunţe venirea unor investitori mari la noi, producătorii auto nu au pus încă România pe harta ţărilor atractive pentru deschiderea unor fabrici.
Mitsubishi, Peugeot- Citroën sau Daimler au anunţat că iau în calcul şi „destinaţii“ precum Turcia, Polonia sau Ucraina. Principalele detalii care vor fi decisive în alegerea amplasamentului vor fi costul forţei de muncă şi preţul terenurilor disponibile pentru construirea unei fabrici, susţin analiştii. O altă oportunitate pentru România ar putea fi scoaterea unor fabrici la privatizare, după modelul Daewoo Craiova, preluată în toamnă de Ford.
Ford va începe în prima faza producţia utilitarei Transit, iar peste doi ani, la Craiova, se va construi un autoturism proiectat exclusiv pentru această unitate. Chiar dacă, în prezent, mâna de lucru este de două ori mai ieftină în România decât în Polonia sau în Turcia, în câţiva ani lucrurile vor sta cu totul altfel. Potrivit Eurostat, anul trecut s-a înregistrat un ritm de creştere de peste 20% a costurilor de acest tip, comparativ cu 2006. Acest lucru a fost resimţit deja de reprezentanţii Dacia, care au fost nevoiţi, în urmă cu o lună şi jumătate, să oprească pentru câteva zile producţia la Piteşti din cauza unei greve declanşate de angajaţii nemulţumiţi de pachetul salarial. Germania şi Franţa, lideri europeni Peste aproximativ patru ani, din fabricile din România vor ieşi în jur de 700.000 de automobile, luând în calcul doar unitatea Dacia - Renault de la Piteşti şi pe cea Ford de la Craiova. Numărul acestora ar putea ajunge la un milion de unităţi în cazul în care Daimler, producătorul mărcii Mercedes, sau Peugeot se vor hotărî să investească la noi, cel mai probabil în vestul ţării, la Jucu - în judeţul Cluj, sau în apropiere de Timişoara.
Premierul Călin Popescu- Tăriceanu a declarat în mai multe rânduri că vrea să transforme România într-o mare putere auto la nivel european. Guvernul a participat deja la mai multe runde de negocieri cu Daimler sau Mitsubishi, iar Tăriceanu, cunoscut împătimit al maşinilor şi motocicletelor, a recunoscut că scopul său este să atragă cât mai mulţi producători auto.
„România trebuie să se bazeze pe industria auto şi IT. Suntem cei mai importanţi constructori de maşini din sud-estul Europei, iar acum, cu sosirea Ford în România putem deveni cei mai importanţi din Europa Centrală“, a declarat premierul în urmă cu câteva săptămâni. Vecinii stau mai bine decât noi Până să ajungem din urmă ţări europene mai avem mult. Uzinele Skoda din Cehia şi ceilalţi producători auto prezenţi aici au scos în 2007 peste 938.000 de autovehicule, iar în Slovacia au fost produse peste 500.000 de maşini, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor Auto Europeni (ACEA). În Slovacia şi-au deschis deja fabrici Volkswagen, Kia şi Peugeot. Şi ungurii stau mai bine ca noi. În timp ce anul trecut au fost produse în România aproximativ 250.000 de maşini, potrivit ACEA, ungurii au ajuns la aproximativ 300.000. „Loganurile ungureşti“, maşinile Suzuki au înregistrat anul trecut cereri-record. În Germania s-au produs anul trecut peste 6 milioane de maşini, în Franţa - 3 milioane, în Spania - 2,9 milioane, iar în Marea Britanie - 1,7 milioane. PIAŢĂ Românii vor maşini noi Chiar dacă Peugeot sau Mitsubishi plănuiesc doar deschiderea unor fabrici pentru motoare sau pentru piese de schimb, o decizie în acest sens ar insemna investiţii de peste 600.000 de euro şi mii de locuri de muncă. O oportunitate pentru producători ar putea fi piaţa în plină dezvoltare din România.
Dacia vinde deja peste 40% din producţie în ţară, iar Ford mizează pe cifre în creştere în primii ani de producţie. Potrivit unui studiu realizat de GE Money, peste 50% dintre români vor să-şi cumpere o maşină nouă până în 2010. În România, una din trei familii nu are maşină, iar cel mai accesibil autoturism este Dacia.