Din ce în ce mai mulţi români aleg soluţia deplasării pe scuter sau pe motocicletă, pentru a evita aglomeraţia din trafic.
Numărul de motociclete înmatriculate în ultima perioadă în România a crescut cu mai bine de 50%, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Chiar dacă numărul total al vechiculelor noi pe două roţi a ajuns abia la 640 de unităţi în primele trei luni ale acestui an, creşterea este de peste 65% faţă de perioada similară din 2007. Preţurile accesibile şi taxele mici îi fac pe români să prefere motocicletele second-hand, aduse din alte ţări europene. > Motoare noi. Clienţii marilor producători de motociclete prezenţi pe piaţa românească nu sunt numai cei pasionaţi de motoare. În primele trei luni ale acestui an, dealerii au făcut cel mai mare profit din vânzarea de scutere. Din totalul de 640 de vehicule pe două roţi vândute, 416 au fost scutere. Pe locul doi la vânzări se află motocicletele de stradă, ideale pentru traficul din oraş. Cea mai bine vândută marcă de motociclete a fost Yamaha, cu 57 de unităţi. Motocicletele Honda, reprezentate pe piaţa locală de AutoItalia Group, au înregistrat o creştere de aproape 26% a vânzărilor faţă de anul precedent, la 49 de unităţi. La capitolul scutere, românii le-au preferat pe cele produse de Peugeot sau Piaggio, ale căror preţuri sunt de 1.500-2.000 de euro. În privinţa motocicletelor de stradă, cele mai cumpărate au fost modelele Honda CBR şi Suzuki GSX. Pentru o astfel de motocicletă nouă, un client poate scoate din buzunar peste 10.000 de euro, adică tot cât pentru o maşină din clasa mică.
În ultima vreme, dealerii de motociclete au simţit pofta românilor pentru astfel de vehicule, aşa că au decis să deschidă noi puncte de vânzări. Legendarul producător american Harley- Davidson a intrat în urmă cu câteva luni pe piaţă, prin importatorul unic ATS, firma la care este acţionar premierul Călin Popescu- Tăriceanu. În primul trimestru, ATS a reuşit să vândă 24 de motociclete, chiar dacă preţul anumitor modele trece de 20.000 de euro. > Moto second-hand. Date exacte privind motocicletele second-hand aduse în ţară nu au fost date publicităţii până în prezent. Reprezentanţii Registrului Auto Român susţin că deţin doar date cumulate ale motocicletelor noi şi second-hand înmatriculate în ultima perioadă. Chiar şi aşa, reprezentanţii dealerilor de motociclete estimează că anul trecut au ajuns în ţară aproximativ 8.000 de motociclete sau scutere aduse din Europa.
Anul acesta, numărul lor ar putea ajunge la 10.000 de unităţi. Avantajele motocicletelor secondhand sunt legate în cea mai mare parte de preţ. Cu 4.000-6.000 de euro, românii îşi pot cumpăra o motocicletă cu până în 10.000 de kilometri la bord, al cărei preţ de fabrică este de aproximativ 9.000-10.000 de euro. Unii dealeri de motociclete noi au început să împrumute din experienţa celor auto şi au în oferte şi vehicule second-hand.
LA ŞCOALĂ Permisul, căpătat în câteva săptămâni
Şcoala pentru permis moto, adică pentru categoriile A şi A1, poate fi terminată în două săptămâni-o lună. Potrivit legislaţiei în vigoare, pentru a putea da examenul, este nevoie de 10 ore de condus în poligon şi 10 ore de teorie. În prezent, există o singură şcoală în Capitală care oferă suplimentar ore de condus în trafic. Examenul pentru obţinerea permisului este similar cu cel de condus auto, cu excepţia faptului că proba practică are loc în poligon. Prima fază a examenului constă în probă scrisă, cu întrebări din legislaţie, iar cea practică constă în opturi printre jaloane şi alte probe de poligon. Examenul practic durează câteva minute, explică instructorii. Cei care vor să obţină un permis moto trebuie să scoată din buzunar 400-600 de lei pentru şcoală.
Reprezentanţii şcolilor moto susţin că, în ultima perioadă, sunt asaltaţi de numărul mare al celor care doresc să obţină permis la această categorie. „Numărul de cursanţi a crescut cu aproximativ 70-80% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, adică se observă clar o creştere mult mai ridicată“, susţin reprezentanţii Şcolii Moto Louis, din Bucureşti. În perioada următoare şi mai ales la vară, şcolile moto vor funcţiona la capacitate maximă, după cum estimează reprezentanţii firmelor din acest sector. În prezent, există şcoli specializate în pregătirea viitorilor motociclişti, dar şi şcoli auto care şi-au extins obiectul de activitate şi la vehicule pe două roţi. DE LA SCUTER LA OFF-ROAD Nevoie, pasiune sau fiţe?
Motocicleta a devenit în ultima vreme o modă şi în România. Dincolo de acest lucru, foarte mulţi îşi cumpără vehicule pe două roţi pentru a „fenta“ traficul infernal din marile oraşe. O dovadă în acest sens este numărul foarte mare de scutere înmatriculate în ultima perioadă. Cea mai mare parte dintre acestea sunt însă cumpărate de companiile de curierat sau de magazinele şi restaurantele cu livrare la domiciliu. În privinţa motocicletelor de stradă, peste 80% sunt cu capacitate cilindrică de peste 500 cmc, adică, dincolo de utilitate, românii se gândesc şi la cai-putere. La capitolul scutere, preţul este cel care contează, mai ales că acestea sunt folosite în oraş. Scuterele au, în general, preţuri de 1.500-3.000 de euro, iar cele mai căutate sunt cele cu o capacitate cilindrică de până în 50 cmc. Şi în categoria vehiculelor pe două roţi se poate vorbi de o foame a românilor pentru cele low cost, susţin analiştii din piaţă. Cei pasionaţi de motoare îşi cumpără însă motociclete puternice, off-road sau unele clasice, de oraş, ale căror preţuri trec de 7.000-8.000 de euro.
COSTURI Echipamente foarte scumpe Costurile şi întreţinerea unei motociclete sunt mai mici decât în cazul unei maşini, susţin pasionaţii de asfel de vehicule. Marius V. merge aproximativ 1.000 de kilometri pe lună cu motocicleta. Cheltuieşte pe combustibil aproximativ 200-300 de lei. În funcţie de tipul motocicletei şi de capacitatea cilindrică, suma pe care un motociclist o dă pe benzină poate ajunge chiar la 400 de lei. Pe lângă combustibil, este nevoie şi de alte consumabile. Spray-ul pentru curăţarea sau întreţinerea lanţului costă aproximativ 100 de lei, iar un tub ajunge 2-3 luni. Schimbul de ulei se face de obicei la 5.000-6.000 de kilometri. Întreg procesul costă 200-300 de lei. La capitolul accesorii şi echipamente, preţurile sunt însă şi mai mari. Un echipament bun complet ajunge la 4.000-5.000 de lei, însă rezistă 2-3 ani. „De obicei, la echipamentele scumpe plăteşi firma. Sunt site-uri de unde îţi poţi cumpăra echipamente bune la preţuri accesibile“, susţine Cosmin M., posesor al unei motociclete Cagiva Canyon. Cei mai mari distribuitori de motociclete din România au început să pună accent şi pe vânzarea de echipamente. Distribuitorul Harley-Davidson şi-a deschis un magazin de echipamente şi accesorii de marcă pentru motociclişti. Un ceas Harley costă aproximativ 50 de euro (180 de lei), iar o pereche de ghete profesioniste 135 de euro (488 de lei). RCA ŞI CASCO
Asigurări în rate
Proprietarii motoarelor trebuie să cumpere cel puţin poliţa de asigurare obligatorie RCA. Preţul unei astfel de poliţe, valabilă timp de un an, variază de la 156 de lei la 348 de lei, în funcţie de societatea de asigurare la care este încheiată. Poliţa CASCO este mult mai scumpă. La Omniasig, de exemplu, aceasta costă circa 1.530 de euro pe an pentru o motocicletă Honda nouă, care a fost cumpărată cu 10.500 de euro. În cazul unui motor KTM EXC nou, în valoare de aproape 6.900 de euro, asigurarea costă circa 1.030 de euro. FATA Asigurări asigură motocicleta Honda menţionată cu circa 760 de euro pe an, dacă poliţa este achitată integral în momentul încheierii. Poliţa pentru KTM EXC costă circa 500 de euro, dacă nu e plătită în rate. Cei doi asigurători practică franşize de 20% la furt, ceea ce se traduce printr-o despăgubire egală cu 80% din suma asigurată în cazul în care motorul este furat. La avariile parţiale, Omniasig practică o fraşiză de 3%, iar FATA Asigurări de 3%. (Consuela Stegărescu) DEZAVANTAJE
Ministrul transporturilor, Ludovic Orban, susţine că nu s-a gândit până acum să renunţe la maşină pentru motocicletă. Dezavantajele motocicletei sunt, după pă- rerea acestuia, faptul că nu poţi sta confortabil, nu poţi asculta ştirile şi muzică şi nu poţi socializa. „Un alt dezavantaj ar fi că motocicleta nu este la fel de sigură precum maşina“, a explicat Orban. Acesta a recunoscut că nu s-a urcat niciodată până acum pe un motor. AVANTAJE
Liderul PIN, Cozmin Guşă, spune că ar renunţa la mersul cu maşina în oraş dacă şoferii din trafic ar fi mai atenţi la colegii lor pe două roţi. Avantajele deplasării cu motocicleta sunt clare, după cum susţine acesta: nu trebuie să aştepţi la semafor în spatele coloanei de maşini, consumul este redus şi ai un sentiment de libertate. „În prezent, folosesc motocicleta, însă mai mult la munte“, a afirmat Guşă.