Personajele lui Shakespeare se reinventează la Nottara, în piesa nonconformistă a lui Ioan Cărmăzan.
"Romeo şi Julieta suntem noi. Noi care suntem liberi să iubim“. Crede foarte tare în vorbele astea şi-i scânteiază privirea când vorbeşte despre dragostea pentru care respiră în fiecare clipă. Ea e Julieta. El e Romeo. Ei şi dragostea lor cea mare urcă pe scena de la Nottara, astă-seară, în primul spectacol de teatru regizat de Ioan Cărmăzan - „Romeo şi Julieta“.
Ea e Antoaneta Cojocaru, iar el e Andrei Pandele. Sunt protagoniştii piesei cu poveste veche, despre dragoste şi dăruire. „Romeo şi Julieta“, spectacolul de teatru care are premiera oficială diseară, nu e însă un şablon. Făcută cu „iubire, din iubire faţă de teatru“, piesa aduce în faţa publicului o echipă de actori tineri şi un mesaj pe cât de firesc, pe atât de greu de pus în practică în viaţa reală: „Iubeşte simplu!“.
Şi pentru ca textul lui Shakespeare să nu pară rupt din altă realitate, Cărmăzan îşi face debutul cu un spectacol plin de nonconformism, cu replici spuse natural, cu personaje îmbrăcate în costume de secol al XV-lea şi încălţate în tenişi.
„E frumos să iubeşti şi aşa va fi mereu“
„Am făcut «Romeo şi Julieta» ca să ne aducem aminte cum era când doi oameni se iubeau curat. Atât de pur şi simplu. Vreau ca publicul să simtă dragostea noastră adevărată, să se emoţioneze şi o să redescopere textul şi povestea“, spune Antoaneta. „Cred că suntem o societate de oameni însinguraţi şi trişti, care se sperie să iubească, care n-au curaj. Le e mult mai comod să rămână doar ei cu ei, în faţa televizorului. Nu mai cred în căsnicie, ştiu că dragostea nu durează, se înşală cu viteza luminii şi spune că e OK, că au relaţii open“, adaugă Julieta.
E sinceră şi mai îndrăzneaţă fata decât Romeo al ei, Andrei Pandele. „E copilă, unică, ambiţioasă şi încăpăţânată“ - o descrie Romeo cu emoţie, clipind rar din ochii albaştri. Iar el - „e special şi altfel“, zâmbeşte Julieta. O zi din viaţa lor? „Ne gândim mereu unul la altul. Suntem liberi, fără frici, fără angoase“, explică el. „E frumos să iubeşti şi aşa va fi mereu“, îl completează ea, din nou cu zâmbetul pe buze.
„Da, există Romeo în mine!“
A citit piesa lui Shakespeare când era în liceu. Apoi a început să joace teatru. Nu ştie de ce, dar, după fiecare spectacol, lumea îi spunea „Bravo, Julieta!“. Şi-a zis atunci că s-ar putea ca Julieta să fie, într-adevăr, în ea. A căutat-o şi acum o aduce pe scenă. S-a bucurat nespus Antoaneta când Cărmăzan i-a propus „cel mai greu rol“: „Pentru că e frumos să joci aşa o iubire totală, să iubeşti normal într-o lume atât de deformată“.
Andrei Pandele l-a ocolit pe Shakespeare până în primul an de facultate. I se părea nepământeană povestea. „Nu avem curaj, nici măcar interesul de a vedea ce se întâmplă clar acolo. După ce am citit textul, am început să-mi pun întrebări. Da, există Romeo în mine!“, spune Andrei privind printre pletele blondine. Antoaneta şi Andrei se cunosc bine, au aceeaşi şcoală de teatru (foşti elevi ai maestrului Ion Cojar) şi se potrivesc mănuşă.
„Antoaneta e uluitoare, iar Andrei, aflat la primul lui rol mare, promite multe“, îi descrie regizorul Cărmăzan, cel pe care Antoaneta l-a numit „şi“-ul din „Romeo şi Julieta“.
Piesa pe care o puteţi vedea diseară, la ora 19.00, la Nottara (dar şi pe 8 şi 15 aprilie), s-a lucrat trei luni, şapte ore pe zi, „prin tot felul de săli, şi pe gresie, şi pe covor“. E un spectacol de echipă, cu actori tineri şi foarte vii - Ela Ionescu, Rodica Ionescu, Costina Ciuciulică, Bogdan Dumitrescu, Mihai Marinescu, Florin Lăzărescu, Mihai Cuciumeanu - cu muzică de Vlaicu Golcea şi coregrafie de Ioana Marchidan.
DEBUTUL LUI CĂRMĂZAN
Teatru ieşit din canoane
„E o montare «Romeo şi Julieta» neconvenţională, aproape de sufletul şi trăirile tinerilor de astăzi“, spune regizorul Ioan Cărmăzan despre primul său spectacol de teatru. Povestea e aceeaşi, dar Cărmă- zan a îmbogăţit-o cu doze mari de nonconformism, mulate pe o trupă de actori tineri, familiarizaţ i cu teatrul neconvenţional.
„Am scăpat de canoane şi de versificaţie. Am redus la minimum decorul - un fundal, o scară şi câteva scaune. Am vrut un spectacol pe care să-l putem juca în orice spaţiu, chiar şi într-o piaţă publică“, explică regizorul. Iar spectacolul a ieşit aşa cum şi l-a imaginat la început, când actorii (cu care a lucrat şi la ultimul său film, „O secundă de viaţă“) l-au „corupt“ să monteze „Romeo şi Julieta“.
Cât despre protagoniştii tragediei lui Shakespeare, numai de bine: „Sunt doi oameni care intră în această complicitate total ca orbii, uită de ceilalţi, sunt atât de împătimiţi şi convingători“. Iar despre costumele semnate Romaniţa Iovan - „moderne, cu accente de secol al XV-lea, tenişi combinaţi cu gulere Maria Stewart“, după cum explică designerul - Ioan Cărmăzan crede că nu se puteau potrivi mai bine cu nonconformismul din piesa sa.