Salvarea Veneţiei, 2.500 de euro pe metrul pătrat

Salvarea Veneţiei, 2.500 de euro pe metrul pătrat

Proiectul „Rialto“ prevede înălţarea fundaţiilor imobilelor aflate în pericol de inundare cu ajutorul unor cricuri hidraulice.

Edilii metropolei italiene Vene- ţia studiază posibilitatea de a înălţa fundaţiile unora dintre imobilele sale, pentru a le proteja de inundaţii pe perioadele de „aqua alta“, în care marea se ridică la niveluri mai mari decât de obicei, scrie „La Stampa“.

Proiectul, botezat „Rialto“ şi sus- ţinut de două firme de inginerie, prevede înălţarea cu aproximativ un metru a fundaţiilor, utilizând cricuri hidraulice amplasate sub acestea.

Sistemul poate ridica imobilele cu aproximativ un centimetru pe oră - sau opt centimetri per ziua de lucru - fără a afecta negativ structura clădirilor, adaugă ziarul italian, care a calculat că „Rialto“ va implica înălţarea structurilor în ritmul de o clădire pe lună. „Urmă rim cu mare interes această propunere“, a declarat primarul Veneţiei, Massimo Cacciari.

Costuri uriaşe pentru fiecare clădire

Principalul obstacol în calea aplică rii mai rapide şi la scară mai mare a proiectului este costul de aproximativ 2.500 de euro metrul pătrat. Însă susţinătorii săi spun că el va permite Veneţiei, care pe alocuri s-a scufundat cu 23 de centimetri în cursul secolului 20, să îşi recapete aspectul original.

Proiectul „Rialto“ este o alternativă la proiectul „MOSE“, care ar costa 4 miliarde de euro şi ar implica ridicarea a 78 de diguri mobile cu o lungime totală de 2 kilometri, la intrarea în lagună.

Lucrările celui din urmă au demarat deja, în 2003, urmând a fi finalizate în 2012. Vulnerabilitatea Vene- ţiei s-a accentuat de-a lungul anilor, oraşul fiind inundat de peste 50 de ori numai în cursul deceniului 1993- 2002. În februarie anul trecut, Veneţia a cunoscut şi un nivel al mării excep- ţional de scăzut, cu 70 de centimetri sub media obişnuită.

BARAJE MOBILE

MOSE, un proiect atacat de ecologişti

Proiectul MOSE (acronimul pentru Modulo Sperimentale Elettromeccanico - modul electromecanic experimental) prevede 78 de bariere mobile care vor proteja trei intrări în laguna veneţiană. Barierele vor fi ridicate doar când se anunţă furtuni sau când mareele tind să depăşească anumite cote. În clipa de faţă, lucrările sunt executate în proporţie de 37%. Proiectul întâmpină numeroase dificultăţi financiare, iar grupările ecologiste i se opun la modul manifest. Şi UNESCO a comentat negativ impactul preconizat al MOSE asupra ecosistemelor din lagună.

Ne puteți urmări și pe Google News