POSTELNICU: "Lucrul care i-a plăcut lui Anthony Bourdain în România este exact ceea ce oficialii din turism ar fi vrut să nu-i arate: mici şi bere la „botul calului“".
Deşi îl invitaseră să-i arate România, lacheii guvernamentali ar fi vrut ca dl Bourdain să vadă restaurante franţuzeşti. Pe lângă amatorismul de care turismul nu reuşeşte să scape, acest detaliu reflectă nişte triste adevăruri despre relaţia românilor cu ei înşişi şi, implicit, cu străinii.
Mai întâi, un rezumat: dl Bourdain a ajuns vedetă de televiziune de pe urma unei cărţi care face praf imaginea restaurantelor din New York într-un stil „fără perdea“. Emisiunea pe care o realizează la Travel Channel caută să dezvăluie aspectele autentice şi unice ale locurilor pe care dl Bourdain le vizitează. Intitulat „Fără rezervare“, programul dlui Bourdain aspiră să arate realitatea aşa cum e. Succesul programului provine din umorul şi candoarea cu care prezentatorul face „băi“ de cultură şi artă culinară pe unde merge, în încercarea de a reflecta cât mai bine cum sunt oamenii şi ce mănâncă ei.
Realitatea de care dl Bourdain a avut parte în România a constat din vizite coregrafiate la câteva restaurante atipice, prea scumpe sau prea comerciale pentru a-i atrage pe acei români de rând pe care dl Bourdain voia să-i filmeze. Petrecerile de kitsch cu Dracula, paznicii ciubucari şi chelnerii ursuzi au făcut o impresie prea proastă pentru a fi echilibrată de palincă, mici sau Cimitirul din Săpânţa.
Potrivit producătorilor emisiunii, oficialii guvernului român poartă marea parte a responsbilităţii pentru dezastruoasa experienţă a dlui Bourdain în România. Faptul că aceeaşi echipă a reuşit să facă emisiuni de succes în ţări cu mult mai puţine pretenţii ca a noastră, cum ar fi Uzbekistanul, conferă credibilitate acuzelor aduse.
Dacă s-ar fi interesat puţin, oficialii din turism ar fi aflat că nu pot da comenzi echipei dlui Bourdain în virtutea faptului că le-au plătit excursia. Zeci de hoteluri, linii aeriene sau birouri de turism ale lumii plătesc excursii jurnaliştilor în ideea că acestea vor scrie recenzii ale serviciilor de care au beneficiat. Cu toate acestea, nimeni nu îndrăzneşte să dicteze mass-mediei ce să scrie sau să filmeze. Ideea e că serviciul ireproşabil vorbeşte de la sine. El trebuie să fie autentic, nu comandat, iar jurnaliştii descriu ce văd.
Asta ne aduce din nou la mititeii de „la botul calului“ care i-au plăcut dlui Bourdain. „Scena reflectă emisiunea pe care, de bine sau de rău, am fi putut-o face,“ au spus producătorii, care au adăugat că scena a fost filmată în ciuda protestelor oficialilor români. Cu alte cuvinte, felia aia de România autentică de care le-a fost ruşine oficialilor ar fi putut rezulta într-un întreg program, mult mai pozitiv decât a ieşit din petrecerile cu Dracula.
Experienţa dlui Bourdain arată că, în ciuda propriilor eforturi, România poate avea priză la străini. Pentru asta e necesar, însă, curajul de a fi noi înşine. Fără acest curaj, România riscă să ajungă un soi de Cucoană Chiriţă ce-şi îmbie oaspeţii să ia cu linguriţionu’ din blamanjele. Cheia succesului vine din autenticitate, din acea realitate de care nu trebuie să ne fie ruşine, din mititeii care nu aspiră să fie foie gras.
Citiţi şi: Travel Channel surprinde imaginea negativa a Romaniei
Intră aici pentru galeria video: No reservation