Guvernul nu ţine cont de avertizările Comisiei Europene şi vrea să menţină actuala formă a taxei auto pentru maşinile Euro 3, Euro 2, Euro 1 şi non-euro. Modificarea taxei de poluare auto în funcţie de emisiile de CO2 se va aplica doar în cazul maşinilor Euro 4, pentru care este specificat volumul de emisii de acest gen.
Încercarea guvernului Tăriceanu de a pune punct nemulţumirilor legate de taxa auto nu va avea efectul dorit. În cazul maşinilor mai vechi, cu motorizări de la Euro 3 la non-euro, guvernul va menţine actuala formă a taxei, care înseamnă valori foarte mari, ce depăşesc în unele cazuri valoarea de piaţă a autoturismului.
Potrivit unui memorandum prezentat ieri în guvern de Ministerul Economiei şi Finanţelor şi Ministerul Mediului, taxa va suferi modificări doar în cazul maşinilor Euro 4. „Pentru celelalte, taxa se va calcula potrivit formulei actuale, în funcţie de norma de poluare ce se află în relaţie directă cu cantitatea de noxe emise şi cilindree“, se arată în textul memorandumului.
De valorile actuale ale taxei pentru maşinile mai vechi cu motorizări Euro 1, Euro 2, Euro 3 sau non-euro s-au legat şi nemulţumirile Comisiei Europene, instituţie care a declanşat procedurile împotriva României pe această temă. Reprezentanţii guvernului susţin însă că vor scăpa de această procedură, dar admit că vor fi nevoiţi să mai umble puţin la valori pentru a trece de filtrul CE. „Este posibilă şi o ajustare a taxei în funcţie de vechimea maşinii“, au afirmat sursele guvernamentale. În cazul în care formula avansată de executiv nu va fi pe placul UE, România ar putea ajunge în faţa Curţii Europene de Justiţie. Din nou pe gustul producătorilor Formula prezentată ieri în guvern este a treia variantă de taxă auto propusă de executiv. În urmă cu câteva săptămâni, Finanţele au prezentat o altă variantă care presupunea valori mari ale taxei pentru maşinile noi, propunere ce a atras nemulţumirea producătorilor de autovehicule. O variantă finală ar putea fi pusă la punct până la sfârşitul lunii şi ar putea intra în vigoare de la 1 iulie. Varianta taxei calculată în funcţie de emisiile de CO2 îi mulţumeşte şi pe producătorii şi importatorii de maşini noi, mai ales în condiţiile în care taxa pentru maşinile vechi va fi menţinută la actualul nivel.
Premierul Călin Popescu-Tăriceanu a subliniat ieri încă o dată, chiar înainte de şedinţa de guvern, cât de important este ca executivul să sprijine industria internă auto. „România poate deveni o forţă în domeniul industriei auto în Europa Centrală şi de Sud-Est“, a afirmat primul-ministru. STATUL, BUN DE PLATĂ Taxa de primă înmatriculare, învinsă Arădeanul Ilie Iluna, primul român care a dat statul în judecată pentru taxa de primă înmatriculare, a câştigat, ieri, procesul cu Finanţele Publice Arad.
„Curtea de Apel Timişoara a constatat în mod irevocabil nelegalitatea taxei auto de primă înmatriculare şi a respins recursul declarat de Administraţia Finanţelor Publice Arad împotriva sentinţei Tribunalului Arad, care constatase acelaşi lucru, faza în prima instanţă“, a declarat avocatul Cosmin Costaş. Statul va trebui acum să-i restituie arădeanului peste 6.200 lei, taxa plătită, dar şi cheltuielile de judecată şi dobânzile aferente, adică în total peste 10.000 lei. (Alex Negru)