Dan Ostahie, proprietarul retailerului de electrocasnice, spune, într-un interviu acordat EVZ, că atragerea de capital în acţionariat este o soluţie bună în această perioadă.
După ce a crescut aproape în fiecare an de la înfiinţare, până să ajungă cel mai mare vânzător de electronice şi electrocasnice din România, Altex se confruntă acum, ca şi restul companiilor din domeniu, cu scăderea vânzărilor. Motivul care a dat peste cap planurile de dezvoltare este criza, care s-a făcut simţită la noi încă din toamna anului trecut. Cu toate acestea, în 2008, compania a reuşit să vândă produse de aproape 350 milioane de euro, în creştere cu 8,5% faţă de 2007, conform datelor anunţate de Altex. Temelia imperiului Altex Dan Ostahie a absolvit Facultatea de Electronică şi Tele comunicaţii din Bucureşti, după care şi-a încercat norocul într-o afacere de vânzare a televizoarelor la mâna a doua.
Marca Altex s-a născut în 1992, iar primul magazin cu această firmă a fost deschis în anul următor, la Piatra-Neamţ. Până în anul 1997, peste 50 de magazine funcţionau sub acest brand. După doi ani în care businessul a fost restructurat din cauza dificultăţilor economice, printre care inflaţie mare şi dobânzi bancare excesive, compania şi-a reluat creşterea. Iar anii 2003-2008 au urcat Altex şi noul brand Media Galaxy pe val. Proprietarul afacerii a prins cel mai bun moment pentru a se extinde.
A fost o perioadă de creştere economică puternică, în care românii câştigau din ce în ce mai mulţi bani şi au început să-şi cumpere lucruri pe care nu şi le-au permis până atunci. Însă totul a durat până în toamna anului trecut. Obiceiuri de consum schimbate de criză În 2009, marile companii care vând electronice, electrocasnice şi produse IT nu mai discută despre creşteri, ci despre cât de jos le vor cădea afacerile. Chiar directorul de marketing al Altex, Cristian Moanţă, declara, în luna mai, că piaţa va scădea în acest an cu 40%. Cu un nivel de viaţă mai scăzut, românii se gândesc de zece ori înainte să cumpere ceva, iar produsele electronice şi electrocasnice nu sunt pe lista priorităţilor.
În aceste condiţii, scopul unei afaceri în domeniu este să reziste. Cum? Una din soluţii este atragerea de capital, spune Dan Ostahie. „Altex este afectată de criză. În general, companiile din acest domeniu au nevoie de capital suplimentar pentru a depăşi acest context dificil”, a declarat el, pentru EVZ.
Deşi este gata să vândă o parte din business pentru a reinvesti banii, Ostahie nu regretă că nu a făcut acest pas atunci când a avut oferta de la un lanţ internaţional. „Dixons are dificultăţi mari în multe pieţe”, a declarat omul de afaceri pentru revista „Capital”, referindu-se la faptul că nouă magazine Dixons din Ungaria au fost preluate de Domo.
Principalii competitori ai companiei Altex - Media Galaxy sunt retailerii Domo şi Flanco - Flamingo Computers.
Cum a crescut afacerea Altex în ultimii ani
O PIAŢĂ ÎN SCĂDERE
Ostahie: Dacă vând, investesc tot în Altex
EVZ: Cum v-a venit ideea, acum 17 ani, să începeţi o afacere în comerţul cu electrocasnice? Dan Ostahie: Eu am absolvit Facultatea de Electronică şi Telecomunicaţii. Aşadar, ceea ce am început să fac a fost din pasiune. A fost un proces de creştere continuă şi de aşezare. Ca o strategie de adaptare la nevoile clienţilor, am trecut treptat de la magazine mici la magazine de suprafaţă mare, iar de la electrocasnicele tradiţionale la partea de IT şi telecomunicaţii. Ce presupune procesul de restructurare prin care trece în prezent compania? După aceşti ani în care cele două branduri, Altex şi Media Galaxy, s-au dezvoltat, ca urmare a restructurării, a rămas un număr mai mic de magazine. Sunt 50 de magazine Altex şi 15 Media Galaxy, care acoperă echilibrat din punct de vedere geografic România. Cele două branduri s-au aşezat pe un model care, chiar dacă suferă din cauza problemelor de vânzări, este un model viabil pentru perspectivă. Altex este brandul care adesea primează în decizia privind achiziţia produselor de folosinţă îndelungată. Iar Media Galaxy este o atracţie pentru cei care caută şi partea de IT, laptopuri, multimedia, unde atragem un segment de consumatori mai tânăr. Când credeţi că îşi vor reveni pe plus vânzările de electronice, electrocasnice şi IT? Aici este de fapt marea întrebare, la care nu putem răspunde. Criza a afectat toată piaţa de electronice, electrocasnice şi IT. Neavând o vizibilitate despre momentul revenirii pie ţei, atunci atragerea de capital este o măsură suplimentară de securitate care ar ajuta companiile în situaţia în care această perioadă de criză ar dura mai mult.
Dacă veţi reuşi să vindeţi unui investitor o participaţie la Altex, ce veţi face cu banii? I-aş investi tot în această afacere. Perioada aceasta dificilă ar putea continua, şi atunci compania are nevoie de resurse suplimentare de capital.