Ordinul şefului Poliţiei Române, chestorul Petru Tobă, prin care s-a suspendat activitatea radarelor fixe de pe marginea drumurilor naţionale, va fi atacat în instanţă de către o firmă din Cluj-Napoca.
Societatea Benefic SRL i-a trimis şefului Poliţiei Române o adresă prin care cere anularea ordinului dat în urmă cu două luni, iar dacă acesta nu se va conforma, va deschide proces pentru anularea în justiţie.
Lorin Sântămărian, administratorul firmei, susţine că procedura de contencios administrativ presupune parcurgerea unei etape de 30 de zile, timp în care se încearcă rezolvarea pe cale amiabilă. „Dacă nu ne va răspunde în termen vom acţiona Poliţia Române în judecată şi vom cere anularea ordinului la instanţa de contencios administrativ”, a declarat Sântămărian.
Societatea Benefic a câştigat mai multe licitaţii pentru a monta astfel de radare fixe în judeţele Arad şi Sibiu. Sântămărian spune că firma pe care o reprezintă a montat raderele fixe în mod legal şi că a obţinut mai multe decizii judecătoreşti care arată acest lucru. „Au fost mai multe contestaţii soluţionate de justiţie în favoarea noastră. Procentul pe care firma noastră îl încasa din cuantumul amenzilor era de 51 la sută, în timp ce restul de 49 intra în bugetele consiliilor locale”, susţine Sântămărian.
Aproape de faliment În prezent, doar trei firme din ţară administrează astfel de sisteme video de supraveghere a traficului rutier. Lorin Sântămărian spune că din această afacere nu se câştigă bani mulţi şi că în cele şase luni de funcţionare a încasat amenzi însumate de 60.000 de lei. „Nu e o şmecherie. Este o afacere ca oricare alta cu grad mare de risc. Am investit două milioane de euro şi de doi ani nu am scos mare lucru. Nu suntem nici regii amenzilor şi vă spun că în saşe luni de funcţionare am avut venituri de 60.000 de euro”, a mai spus Lorin Sântămărian.
În România, doar 26 la sută din amenzi sunt încasate, în timp ce în Ungaria procentul este de 98 la sută. Adminstratorul firmei clujene spune că România are cel mai mic grad de încasare a amenzilor aplicate pentru încălcarea normelor rutiere. „În România este mare birocraţia şi ca să poţi încasa o amendă trimiţi şapte scrisori. Sunt enorm de multe cazurile când proprietarii autoturismelor au răspuns că şoferii care au fost depistaţi conducând peste limita legală de viteză erau persoane decedate sau cetăţeni străini iar poliţiştilor le era greu să facă cercetări şi să stabilească că nu este aşa”, a mai spus omul de afaceri.
CONSECINŢE „Se circulă cu suta în mod constant” De la încetarea monitorizării video a traficului rutiere poliţiştii s-au confruntat cu o creştere semnificativă a vitezei cu care circulă prin localităţile unde erau montate aceste dispozitive. Comisarul Alexandru Mureşan, şeful Poliţiei Rutiere Cluj spune că în prezent, prin localităţile unde circula cu 50 de kilometri pe oră, se circulă în mod constant cu 90-100 de kilometri pe oră.
„Se poate constata o creştere a vitezei, dar la capitolul evenimente rutiere nu s-au constatat creşteri. Există riscul de producere a unor accidente foarte grave având în vedere viteza cu care se circulă”, a mai spus comisarul Mureşan.
CITIŢI ŞI: