Consultanţii străini n-aduc fericirea electorală

Consultanţii străini n-aduc fericirea electorală

Strategiile experţilor din străinătate nu le-au asigurat succesul în România politicienilor precum Adrian Năstase, Corneliu Vadim Tudor sau Lia Roberts.

Moda strategilor politici străini face ravagii în rândul politicienilor români. Aproape că nu a existat prezidenţiabil sau partid cu aspiraţii de guvernare care să nu fi apelat la consultanţi electorali americani, englezi sau evrei.

Statistica arată că aceia care şi-au angajat străini au pierdut alegerile şi puterea. Adrian Năstase a pierdut cu Tal Silberstein. Călin Popescu-Tăriceanu cu Arthur Finkelstein, Corneliu Vadim Tudor cu Eyal Arad. La fel de răsunător a fost şi eşecul lui Dick Morris, care a încercat să o facă preşedinte pe Lia Roberts.   Ultimul politician atras de „visul american” este Mircea Geoană. Preşedintele PSD şi-a agăţat la rever „o echipă de consultanţi americani de la „Benenson Strategy Group”, firmă care a lucrat în campania lui Obama. Consultanţii politici români au diverse explicaţii pentru eşecurile „străinilor”. Străinii sunt scumpi

Alin Teodorescu, fost deputat PSD şi actual director IMAS, are propria experienţă cu consultanţii străini. În 2004, a colaborat cu echipa condusă de Tal Silberstein, în campania în care Adrian Năstase a pierdut în faţa lui Traian Băsescu. El este de părere că partidele apelează punctual la consultanţii străini deoarece nu sunt dispuse să cheltuiască pentru consultanţă permanentă. „Consultanţii străini implică costuri mari. În general, ei sunt plătiţi la zi plus cheltuieli. De aceea ei vin azi şi mai vin peste o săptămână, şi nu pot urmări evoluţia candidatului şi devin ineficienţi. Această situaţie îi face să fie superficiali”, spune Teodorescu.   Potrivit directorului IMAS, „o echipă de 4-5 consultanţi români poate costa 20.000-25.000 de euro pe lună, în timp ce pentru una străină costurile ajung la 100.000 de euro”. Nu sunt ascultaţi Politologul Dan Pavel a lucrat, din poziţia de consultant politic, cu experţii străini. El consideră că atât consultanţii străini, cât şi cei români sunt utili dacă politicienii le ascultă sfaturile. „Consultanţii politici străini au o limită de înţelegere a realităţii româneşti. Totuşi, printre ei sunt şi oameni foarte bine pregătiţi. Sunt partide unde pot veni şi cei mai buni consultanţi că tot nu se ţine seama de ei. Dacă aduci un consultant străin, îl aduci să inoveze. Dar partidele nu sunt dispuse să inoveze”, spune Dan Pavel.

Strategia, musai românească

Cosmin Guşă, actual consilier al lui Mircea Geoană, are, în general, rezerve în privinţa consultanţilor străini, dar spune că, de la caz la caz, pot fi utili. „În 2004, în campania lui Traian Băsescu am refuzat consultanţii străini. Colaborarea cu ei poate fi eficientă cu o singură condiţie: strategia să fie românească, iar tactica prin care aceasta se aplică să fie străină pentru că ei se pricep la proceduri”, spune Cosmin Guşă.

PĂŢIT

Geoană, la a doua experienţă cu strategii străini

Geoană a trecut la consultanţii americani după ce i-a încercat pe cei englezi. În 2007, la alegerile pentru Parlamentul European, el a apelat la soluţiile unor strategi care lucraseră pentru Tony Blair. Rezultatul nu a fost deloc mulţumitor: PSD a obţinut 26%, în timp ce PD a avut câteva procente în plus. PSD „a uitat” să achite facturile, şi firma britanică a renunţat la colaborarea cu Geoană.

Experienţele PSD cu consultanţii străini au început în 1996. Atunci au pierdut pentru prima dată alegerile şi puterea, inclusiv la nivel de preşedinte, când Ion Iliescu a fost învins de Emil Constantinescu. De atunci, el a rămas cu o părere proastă legată de strategii străini, despre care spune că nu cunosc realităţile româneşti.

Iliescu şi-a reiterat şi ieri poziţia faţă de noii consultanţi politici angajaţi de Geoană. „Eu nu pun niciodată temei pe consultanţi străini, care habar n-au de realităţile ţării noastre. Una e America, alta e România”, a spus Iliescu. Geoană i-a dat parţial dreptate: „Americanii nu prea au habar despre ce se întâmplă în România, în schimb se pricep la campanii”. Viorel Hrebenciuc, strategul etern al PSD, are propria justificare pentru faptul că Geoană i-a angajat pe americani: „Este la modă”.

Citiţi şi: Iliescu nu se bazează pe consultanţi americani

Ne puteți urmări și pe Google News