Triumf al piraţilor somalezi sub nasul NATO şi UE

Triumf al piraţilor somalezi sub nasul NATO şi UE

Cinci români răpiţi, ultimele victime ale eşecului misiunilor internaţionale din Golful Aden.

Capturarea, sâmbătă, a unui remorcher italian cu 16 membri ai echipajului la bord, printre care şi cinci români, ridică numeroase semne de întrebare privind eficienţa misiunii internaţionale de combatere a pirateriei în apele din largul coastelor somaleze. Patru din cei cinci marinari sunt din Constanţa şi au fost trimişi în voiaj prin agenţia Bran Crewing din localitatea Ovidiu. Marius Aragea - motorist, Dorel Gheor ghe - ajutor mecanic, Nicuşor Marinescu - ofiţer 1 mecanic şi Adrian Gîlcă - timonier, alături de un alt marinar roman, 10 italieni şi un croat formau echipajul remorcherul capturat de piraţi, SV Buccaneer. Atacaţi în ape „sigure”

Nava veche, care tracta şi două barje goale, naviga cu doar 4 noduri spre Italia, iar în golful Aden, deşi circula prin culoarul de securitate, a fost victimă sigură pentru piraţii dotaţi cu şalupe rapide şi armament de ultimă generaţie, spune reprezentantul Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor (ITF) în România, Adrian Mihălcioiu. Remorcherul a fost atacat cu focuri şi capturat, deşi la doi paşi de culoar se afla o navă militară americană.

Autorităţile române ţin în permanenţă legătura cu armatorul şi cu partea italiană, până când piraţii somalezii vor cere o răscumpărare, cel mai probabil în următoarele două săptămâni. Adrian Mihăl cioiu susţine că singura soluţie pentru eradicarea pirateriei în estul Somaliei e „intervenţia forţelor ONU pe uscat, acolo unde sunt organizaţi răpitorii”.

La această oră, 10 marinari români sunt captivi în Somalia şi un alt marinar este răpit în Nigeria. (Feri Predescu).

Cu un pas înaintea NATO

Piraţii somalezi recurg la noi metode de capturare a vaselor comerciale care tranzitează Golful Aden, avertizează experţii în securitate, în pofida unei prezenţe militare internaţionale semnificative în coridorul maritim strategic care asigură legătura, prin Canalul Suez, între Marea Mediterană şi Oceanul Indian. Atacurile rapide lansate recent cu ajutorul micilor ambarcaţiuni vizează vasele din sectoarele nepatrulate de forţele maritime internaţionale, aflate prea departe pentru a putea interveni la timp. Canada, Germania, Spania şi SUA se numără printre sta tele NATO care au detaşat nave de război în regiunea Cornul Africii în cadrul operaţiunii „Allied Protector”, acţionând în baza unui mandat al Consiliului de Securitate al ONU. China, Iran şi India s-au alăturat eforturilor Alianţei Nord-Atlantice. Marina SUA, în acţiune Între timp, marina militară americană încearcă să îl elibereze pe căpitanul navei Maersk Alabama, capturată de piraţi miercuri. La câteva ore după atac, cei 20 de membri ai echipajului american au reuşit să preia controlul navei, care a ajuns în portul kenyan Mombassa, în urma unei lupte izbucnite la bordul navei de transport. Căpitanul Richard Phillips a fost însă forţat de piraţi să urce într- o ambarcaţiune care plutea ieri în derivă după ce a rămas fără combustibil. Trei nave de război ale marinei americane au pornit pe urmele bărcii, în timp ce elicoptere de asalt au survolat portul somalez Haradheere, un alt punct de lansare a atacurilor împotriva navelor internaţionale. Răpitorii cer o răscumpărare de 2 milioane de dolari pentru eliberarea căpitanului.

În paralel, trupele speciale franceze au eliberat vineri patru ostatici aflaţi la bordul unui iaht interceptat de piraţi în apele internaţionale. Un al cincilea ostatic a fost ucis în schimbul de focuri cu răpitorii, doi dintre aceştia fiind doborâţi, iar trei reţinuţi. Aproximativ 270 de ostatici se află în prezent în mâinile piraţilor, scrie Reuters.

ISTORIC

Cronologia acţiunilor internaţionale

  • 2 iunie 2008 – ONU autorizează mobilizarea de nave militare în largul coastelor somaleze după capturarea a trei nave şi o tentativă eşuată în decurs de doar trei săptămâni
  • 25 septembrie – piraţii somalezi capturează o navă ucraineană încărcată cu armament greu
  • 9 octombrie – NATO anunţă deta şarea unei misiuni de patrulare, formată din şapte nave militare, în Golful Aden, parte a cu loarului maritim strategic care a sigură legătura între Europa şi Asia
  • 15 noiembrie – piraţii capturează cea mai mare navă, Sirius Star, sub pavilion saudit, care transporta două milioane de barili de petrol
  • 2 decembrie – ONU extinde cu un an mandatul forţelor maritime internaţionale din regiune care primesc dispoziţii să utilizeze „orice mijloace” pentru combaterea pirateriei
  • 3 decembrie – UE anunţă că va trimite nave de război în largul coastelor somaleze care vor escorta vase ce transportă ajutor umanitar
  • 16 decembrie – Consiliul de Securitate al ONU autorizează raiduri terestre şi aeriene asupra bazelor piraţilor de pe coasta somaleză

Ne puteți urmări și pe Google News