Fenomenul contrafacerilor imperfecte a devenit un „sport de masă” în China, unde sunt imitate până şi emisiunile TV.
Pantofii sport IVIKE, terminalele hiPhone şi autoturismele Chery QQ (copie după modelul Chevrolet Spark), întâlnite la tot pasul pe străzile din Beijing, sunt toate expresia unui fenomen extins la nivelul întregii societăţi chineze. Este vorba de „shanzhai”, contrafacerea imperfectă şi evidentă, care face obiectul unei ample dezbateri în mass-media din China şi nu numai. Potrivit AFP, termenul „shanzhai” a fost folosit iniţial pentru a desemna satele de munte rebele care, în perioada Chinei imperiale, s-au împotrivit cu succes autorităţilor locale. Începând de anul trecut, „shanzhai” este utilizat pentru a descrie telefoanele mobile produse de micile fabrici din provincia Canton. Fie că se numesc NCKIA sau Anycoll, aceste aparate păstrează designul şi funcţionalitatea originalelor NOKIA şi Anycall. Astfel de telefoane, fabricate fără licenţă şi comercializate la preţuri extrem de atractive, au invadat piaţa asiatică. Falsuri la scară naţională În China însă, aproape orice produs poate avea versiunea sa „shanzhai”, de la articole de îmbrăcăminte şi calculatoare până la emisiuni de televiziune. Asta pentru că glisarea între frontierele proprietăţii intelectuale şi ale drepturilor de autor a dat naştere unei veritabile culturi. Există filme, cântăreţi şi umorişti „shanzhai”. Deşi pare de necrezut, până şi o emisiune despre protejarea drepturilor consumatorilor are o versiune „shanzhai”. Autorul iniţiativei a explicat, într-un interviu, că pur şi simplu a dorit să facă un serviciu populaţiei, întrucât canalul care difuza emsiunea originală, CCTV, ar fi supus unor presiuni puternice şi nu ar mai putea servi interesele consumatorilor.
După ce un post de televiziune care emite on-line a încercat să preia seara de gală a Anului Nou chinezesc, reprezentanţii postului CCTV au devenit vârful de lance al luptei împotriva contrafacerilor. Una dintre prezentatoarele canalului, Ni Ping, s-a pronunţat recent, cu ocazia conferinţei consultative desfăşurate în parale cu lucrările Adunării Naţionale Populare, împotriva „acestei presupuse culturi de masă”.
Opinia lui Ni Ping nu este totuşi împărtăşită de toată lumea, internauţii fiind printre primii care i-au replicat ironic. „Cea mai mare parte dintre reprezentanţii poporului nu sunt modele autentice, în timp ce shanzhai este un fenomen apreciat în general de mase, care chiar au nevoie de aşa ceva”, a opinat unul dintre aceştia.
În 2008, „shanzai” a fost unul dintre cele mai căutate zece cuvinte pe internet şi subiectul a numeroase articole de presă.