Pentru 2009 se preconizează o scădere cu 60% a evenimentelor de recrutare. Companiile care mai fac angajări preferă persoane cu experienţă.
Dacă în primăvara anului trecut au fost peste zece târguri de locuri de muncă numai în Capitală, anul acesta se anunţă o scădere cu mai mult de 60%. În Bucureşti vor avea loc nu mai mult de patru astfel de evenimente. Această scădere a fost cauzată de stoparea aproape bruscă a economiei. În consecinţă, nevoile de recrutare ale companiilor au devenit foarte mici.
Experţii în domeniu spun că au rezistat doar târgurile cu tradiţie pe piaţă, care au avut cel puţin cinci ediţii anterioare. „Dacă până acum marii angajatori aveau ca strategie prezenţa cât mai puternică în piaţă şi participau poate chiar la patru-cinci evenimente de acest gen pe sezon, acum şi-au concentrat prezenţa asupra unuia, maximum două târguri, alegându-le pe cele mai cunoscute”, susţine Ana Giurcă, reprezentant al firmei care organizează „Angajatori de Top”, unul dintre cele mai mari târguri de joburi din România.
Oferte puţine, cerere mare
În contrast cu scăderea interesului companiilor faţă de acest tip de evenimente, creşte numărul celor care îşi caută un loc de muncă. „Analizând mai atent situaţia, mai puţine firme partenere şi mai mulţi candidaţi se traduce printr-o valoare mai mare a evenimentului din perspectiva companiilor, dar nu şi din perspectiva candidaţilor şi a organizatorilor”, susţine Andrei Ganci, reprezentant al BEST Bucureşti, firma care organizează târgul Jobshop.
Specialistul spune că situaţia actuală economică a scăzut interesul companiilor de a participa la astfel de evenimente. Faţă de anul trecut, numărul companiilor participante la Jobshop a scăzut la 25%.
Şi Roxana Ciobanu, specialist în resurse umane al firmei Von Consulting, firmă specializată în recrutare şi re sea rch, din Capitală, spune că, datorită reducerii bugetelor pe care companiile le au de investit în astfel de evenimente (reprezentanţi care să participe 1-3 zile, materialele de promovare aferente: pliante, afişe), a disponibilizărilor masive şi a numărului restrâns de joburi, numărul firmelor care mai participă la târguri s-a redus cu aproximativ 50%-70%.
IT, sectorul cu cele mai multe nevoi
Domeniile care par cel mai puţin afectate sunt retail, bunuri de larg consum şi IT. O diminuare a numărului de joburi oferite există şi aici, dar se datorează şi faptului că începutul de an este mai puţin activ din punct de vedere al recrutării. În companiile din domeniul bancar, în schimb, faţă de anul trecut, a scăzut interesul pentru recrutare cu 30 până la 80%, mai ales în ceea ce priveşte începătorii. „În continuare, piaţa de IT merge bine. Deşi sunt companii şi din acest domeniu care au probleme, sunt şi destule care încă mai fac angajări. Au scăzut joburile în domeniile afectate de criza financiară, precum imobiliare, construcţii, finanţe/bănci. Dar şi posturile de execuţie şi entry-level”, adaugă şi Roxana Ciobanu.
O altă schimbare, susţin experţii în domeniu, este creşterea numărului de joburi oferite pentru poziţiile de specialişti în domenii precum financiar, vân zări, programatori/dezvoltatori sau vorbitori de limbi străine. „Dacă multe companii rămân în expectativă pentru primele trei luni ale anului, sunt în continuare firme care vor desfăşura campanii de recrutare de zeci până la 300 de angajaţi în 2009. Este vorba de companii din IT, consultanţă, bunuri de larg consum şi chiar telecomunicaţii”, adaugă Ana Giurcă, Recruitment & Employer Branding Solutions al Catalyst Solutions, firma care organizează „Angajatori de Top”.
SCHIMBĂRI PE PIAŢĂ
Puţine posturi de începători, multe pentru specialişti
În contextul economic actual, sunt preferaţi oamenii cu un înalt nivel de specializare. „Va fi o perioadă dificilă pentru tinerii fără experienţă, nu numai pentru joburi, dar şi pentru locurile de practică. Cei care nu au în prezent un loc de muncă sunt dispuşi să muncească şi pe bani mai puţini, dar să aibă ceva de lucru”, afirmă specialistul în resurse umane Roxana Ciobanu. Acest lucru se întâmplă mai des la cei care au rate/credite de plătit. În aceste cazuri, candidaţii sunt mai dispuşi să facă compromisuri la salariu.
Şi Ana Giurcă, persoana care se ocupă de organizarea celui mai mare târg de carieră, „Angajatori de Top”, este de părere că angajatorii sunt mai orientaţi către recrutarea de persoane cu experienţă şi spune că scăderea ofertelor pentru tinerii fără experienţă este oarecum normală, pentru că pieţele nu se vor mai dezvolta rapid, numărul proiectelor desfăşurate este mai mic, şi atunci companiile nu mai au atât de multe oportunităţi prin care să ruleze oamenii şi să-i facă astfel să crească. „Pentru că oferta de joburi a scăzut, am observat mai ales în rândul tinerilor fără experienţă o disponibilitate mai mare de a accepta posturi pe care până în acest moment nu le-ar fi luat în consideraţie şi o flexibilitatea mai mare în ceea ce priveşte salariul”, mai spune Ana Giurcă.
OPORTUNITĂŢI ÎN MARTIE
Încep „Angajatori de Top” şi Jobshop
La târgul „Angajatori de Top”, care va avea loc pe 20 şi 21 martie, la Sala Palatului, din Capitală, vor fi scoase la concurs 1.500 de locuri de muncă. La evenimentul dedicat tinerilor cu experienţă de până la şapte ani vor participa 100 de companii de top, precum Accenture, Coca-Cola HBC, BRD, BCR, ING Bank, Raiffeisen Bank şi P&G. Cele mai multe dintre joburile disponibile sunt pentru domenii precum consultanţă, IT, bunuri de larg consum şi retail. Între 9 şi 12 martie va avea loc târgul de carieră Jobshop, care se va desfăşura la Universitatea Politehnică din Bucureşti. Adobe, Accenture, Dacia Renault, European Pattent Office, Interoute, HP, Heineken, Pentalog, Saint-Gobain, Tenaris şi Veolia sunt doar câteva dintre companiile participante.