În prima lună a anului s-au vândut 8.100 de autovehicule, față de peste 23.000 câte se vindeau în aceeași perioadă a anului trecut, atunci când criza era departe de România.
Piața auto românească își continuă declinul abrupt. În ianuarie, anul curent, vânzările au scăzut cu 65% comparativ cu aceeași lună a anului trecut, la puțin peste 8.100 de unități, potrivit datelor furnizate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). În prima lună din 2008 au fost comercializate puțin peste 23.300 de autovehicule.
Segmentul autoturismelor a înregistrat cel mai mic declin, de 64%, de la 19.712 unităţi în prima lună a anului trecut la 7.110 exemplare. Cea mai mare scădere, de aproape 72%, a înregistrat-o segmentul autobuzelor, de la 204 la 58 de unități livrate. Pe segmentul de vehicule comerciale, vânzările au scăzut cu aproape 71%, de la 3.453 unităţi vândute la 1.019 exemplare. Potrivit APIA, scăderea pieţei atât anul trecut, cât şi în ianuarie, are ca principale cauze „criza finan ciară, care a condus la un acces mai di ficil la credite, precum şi reţi nerea consumatorilor în a cheltui”.
De asemenea, clienţii au intrat într-o stare de aşteptare până la începerea programului «Rabla» şi introducerea noii taxe de poluare auto. Luna trecută, potrivit datelor Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor, au fost înmatriculate circa 13.800 de autoturisme noi, dublu față de numărul de automobile vândute. În aceeași lună, au fost înregistrate pentru a putea circula pe drumurile publice și reînmatriculate circa 5.900 de automobile second-hand. Leasingul, la mare căutare Ponderea leasingului în achiziţia de autoturisme noi produse în România a crescut cu 7% în ianuarie, comparativ cu aceeaşi lună din 2008, la 22%, potrivit APIA. La mașinile de import ponderea leasingului a scăzut cu un punct procentual, la 31%. Restul automobilelor au fost cumpărate cu numerar sau prin credit. Cel mai vândut autoturism în ianuarie a fost Hyundai i10, cu 271 de exemplare livrate. Acesta este urmat de Renault Clio, cu 261 de unități vândute, și de Skoda Octavia, cu 250 de mașini. Urmează Renault Megane - 249 de unități, și Volkswagen Jetta - 209. În aceeași lună, românii au preferat motoarele pe benzină în proporție de 59%, procent în creștere cu 6% față de ianuarie 2008. Restul de 41% au fost automobile cu propulsoare Diesel. Pe tot anul trecut, piaţa auto românească a raportat un declin de aproape 12%, la 324.000 de unităţi vândute. Optimism pe termen lung
Pe termen lung însă, analiștii de la Business Monitor International (BMI) sunt optimiști și consideră că industria auto locală va înregistra o creștere puternică, începând chiar cu a doua jumătate a acestui an. „Piața auto din România trece printr-o perioadă de încetinire, însă credem că își va reveni în a doua parte a acestui an”, arată BMI într-un raport. Una dintre bazele acestei aprecieri este achiziția Automobile Craiova de către Ford și începerea producției, ce se va ridica la 300.000 de unități în 2012.
Mai mult, angajații care vor reuși să-și păstreze locul de muncă vor pune presiune pe angajatori să le mărească salariile și își vor permite o mașină nouă. BMI spune că, în 2012, vânzările de mașini vor ajunge să fie cu 62% mai mari decât cele consemnate în 2007. Potrivit BMI, în 2009, vânzările Dacia vor crește pe piața vestică, unde dificultățile financiare vor determina oamenii să se orienteze spre automobile ieftine.
START Noua taxă auto a intrat în vigoare începând de joi Noua taxă de poluare auto a intrat în vigoare joi, odată cu publicarea în Monitorul Oficial a ordonanței de urgență a guvernului. Astfel, cei care vor să-și înmatriculeze autovehiculele vor plăti mai puțin cu o treime față de valoarea din prezent. În comparație cu taxa introdusă în vara anului trecut, actuala valoare este dublă. Mașinile noi Euro 4 cu capacitatea cilindrică de până la 2.000 centimetri cubi vor fi scutite în continuare de la plata taxei, până la finele anului. Conform textului ordonanței, posesorii de maşini second-hand de import care au cumpărat sau au lansat o comandă fermă pentru un autovehicul înainte de 15 decembrie 2008, dar nu l-au înmatriculat, au la dispoziţie 20 de zile calendaristice pentru a depune actele necesare achitării taxei auto la valoarea veche, înainte de triplarea din decembrie. Totodată, diferenţa dintre taxa auto triplată şi taxa auto valabilă în perioada 1 iulie-15 decembrie 2008 va fi restituită contribuabililor, la cerere, în termen de 45 de zile de la data depunerii unei cereri în acest sens şi a documentaţiei necesare. Cei care au achiziționat autovehiculele după data de 15 decembrie nu vor beneficia de diferența dintre cele două valori ale taxei.