Lumea virtuală, salvarea companiilor româneşti

Lumea virtuală, salvarea companiilor româneşti

Originar din Statele Unite, Matthew Dezzani este unul dintre specialiștii de pe piața din România în marketing online. În acest moment este Director al companiei“Epidemic”, specializată în marketing viral și interactiv. Căsătorit cu o româncă, Dezzani are o experiență de peste zece ani pe piața autohtonă și consideră că în această perioadă de criză cele mai afectate companii pe termen lung vor fi cele care “nu vor avea o poziție agresivă de marketing”.

Licențiat în Comunicare și Film, acesta a început cariera în advertising în 1993, la Warman&Bannister în Londra și a lucrat pentru clienți ca Vodafone, Phillips și BAE Defense. Ulterior a ajuns la renumita Saatchi&Saatchi, care l-a trimis pentru a ocupa un post de conducere la filiala din România. 

Care a fost parcursul tău profesional prin care ai ajuns să lucrezi în România? Unul dintre cei mai buni prieteni ai mei s-a implicat într-un proiect, cu un program TV din Marea Britanie, unde a obținut un job. Am fost impresionat de succesul lui și, ținând cont de faptul că în timpul studenției la Londra m-am simțit excelent trăind acolo, am decis că ar putea fi interesant să revin și să încerc ceea ce îi reușise prietenului meu.

Mi-am obținut diplomele, o slujbă de barman, și am început să caut un job adevărat. După șase luni mi-am pus 2.000 dolari în buzunar și m-am urcat în primul avion spre Londra, fără să privesc înapoi. Asta se întâmpla în 1993. Înainte de a pleca, trimisesem în jur de 75 de scrisori directorilor și managerilor din industria de advertising. Ajuns la Londra, am fost la patru interviuri și am reușit să obțin două oferte: una de la Mills&Allen și cealaltă de la Warman & Bannister.

Roy Warmen și Terry Bannister sunt doi dintre membrii fondatori ai Saatchi&Saatchi Worldwide. La expirarea permisului de munca în UK, le-am cerut suport în găsirea unui job în industria de advertising din Europa, prin intermediul contactelor cu Saatchi&Saatchi. Nu știu de ce, dar Europa de Est mă atrăgea într-un mod inexplicabil. Poate, pentru că era vorba despre o mulțime de oportunități, accesibile cu mai puțină experiență.

Care este poziția companiei pe piața actuală din Romania, marcata de efectele crizei globale? Marketing-ul progresiv poate fi o soluție de “resuscitare” a companiilor? La fel ca cei mai mulți, încercăm să facem față situației actuale cât de bine putem. Personal, cred că vom fi foarte bine, în ciuda “crizei”. Așa cum spuneam, calea digitală este evoluția. Soluțiile digitale sunt relevante, proeminente, măsurabile, atrăgătoare și extrem de eficiente. Posibilitățile digitale sunt noile media și cei care nu le exploatează vor sfârși prin a plăti scump, până la urmă. Viitorul nostru arată bine din perspectiva mea.

Cele mai multe dintre mărcile internaționale tind să dezvolte diferite tipuri de platforme interactive. Dacă marile brand-uri locale nu recurg la aceste soluții curând, nu se va mai pune problema “reînoirii”, ci, mai degrabă, a minimei supraviețuiri. Calculatorul și Internetul au schimbat, iremediabil și pentru totdeauna, felul în care brandurile se comunică publicului. La fel cum televiziunea a revoluționat marketingul în anii ’40-’50  în SUA, Internetul va revoluționa modul în care brandurile comunică, pretutindeni în lume.

Cum vezi rolul marketingului interactiv și care este sfatul tău în găsirea tacticilor pentru companiile românești? Reducerea bugetelor de marketing este cea mai înțeleptă abordare? Este destul de greu să analizezi situația curentă a pieței. Mulți dintre prietenii mei din agenții nu au, încă, bugete confirmate de către clienți. O agenție internațională de mărime medie tocmai a redus, la jumătate, numărul de angajați. Mă aștept să se întâmple la fel și în cazul altor agenții. Cred că va fi un an mai greu pentru directorii din industrie decât pentru cele mai multe dintre brand-uri. Am bănuială că această “criză” va lovi destul de tare în agențiile de specialitate din România și că o mulțime de manageri își vor căuta de lucru până la sfârșitul anului.

Din perspectiva clienților, cel mai simplu mod de a gestiona o astfel de situație este să reduci. Și reducerile se aplică bugetelor de marketing, cel mai frecvent. Istoria ne-a dovedit totuși, că cei care mențin o poziție agresivă de marketing în perioadele de recesiune au rezultate mai bune pe termen lung. Cei care reduc investițiile în activități de marketing, tind să piardă cota de piață și ajung, în final, să facă cheltuieli mai mari pentru a se alinia la noul context. Și există numeroase studii realizate de-a lungul care susțin cu exemple acest trend.

Care este viziunea ta astazi cu privire la acest proiect inovator de business din România, în care ești implicat? Trendul actual este unul digital. De fapt, cuvântul “trend” nu este cel mai potrivit, pentru că un trend poate să dispară uneori. Comunicarea digitală nu va dispărea. Internetul nu va face decât să crească, să devină mai rapid și mai relevant în existența oamenilor. Pe măsura ce tinerii evoluează ca pregătire și vârstă, va evolua Internetul.

Astăzi, un segment destul de larg al generațiilor mai vechi nu este încă online sau “literat în utilizarea computerului”, dar lucrurile se vor schimba. De exemplu, unul dintre prietenii mei apropiați a încercat să lanseze, în urmă cu 10 ani, un website pentru generația peste 65 de ani. Am crezut că era o idee grozavă, dar a eșuat, pentru că fusese lansat cu mult înainte de timpul său. Chiar și Barak Obama a speculat Internetul în propriul avantaj, și a transformat felul în care campaniile politice sunt conduse. Este foarte posibil să fi schimbat, pentru totdeauna, peisajul politic din SUA.

Dacă aș fi politician român, cred că aș devora cartea lui Obama. Și dacă aș fi fost proprietarul unei mărci sau un specialist în marketing, în România de azi, cred că mi-aș reconsidera imediat strategia de marketing și aș găsi, rapid, un mod în care să exploatez cea mai grozavă invenție de la pâinea feliată încoace.

--------------------------------------------- Interviu acordat, în exclusivitate, pentru Strada32.com şi Evz.ro

Strada32.com este reţeaua globală a românilor din Diaspora. Comunitatea aduce elementele de referinţă în susţinerea românilor expatriaţi pentru a crea contextul în care ei se conectează, au posibilitatea de a schimba experienţe personale şi profesionale şi de a construi un sistem de suport în experienţa globală de emigrant.

Ne puteți urmări și pe Google News