Sunteți partenerii noştri nevăzuți cu care împărtăşim zilnic informații, comentarii, anchete, analize politice, opinii. Câteodată, o instituție care ne măsoară nouă eficacitatea muncii ne dă de veste despre cum şi cât suntem de apreciați ca produs media: ce tiraj vindem, ce audiență avem pe piață ca ziar, câți cititori internauți avem pe site- ul evz.ro…
Atunci ştim exact că ne sunteți alături, că ne sprijiniți fie cumpărând ziarul de la chioşc, fie că ne citiți pe computer, laptop, tabletă sau pe telefonul mobil. Aşa cum ați citit deja în ediția de sâmbătă, Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT) a anunțat că Evenimentul zilei deține poziția de lider în categoria ziarelor quality din topul vânzărilor pe primul trimestru al acestui an. Urmează în clasamentul BRAT Jurnalul Național, Adevărul şi România liberă, cu diferențe considerabile.
Pentru că apreciați ceea ce facem, pentru că nu ați renunțat să mergeți la chioşc sau să vă abonați la EVZ, pentru că vă place să citiți ziarul la cafeaua de dimineață, noi, echipa de jurnalişti de la Evenimetul zilei vă mulțumim! Este o perioadă grea şi pentru presă într-o societate cu o economie anemică. Numărul cititorilor a început să scadă drastic din anul 2009 încoace.
Cauzele pierderii partenerilor noştri, a plătitorilor ziarului tipărit, le-am identificat în timp şi singura consolare – ca să o numesc aşa – este faptul că nu sunt specifice presei româneşti:
1. Politizarea excesivă a presei scrise a alungat o primă parte de cititori.
2. Criza economică a lovit atât în veniturile patronilor de ziare cât şi în buzunarele cumpărătorilor. Redacțiile s-au împuținat, calitatea actului jurnalistic s-a diminuat şi credibilitatea s-a erodat.
3. Asaltul televiziunilor care au simțit că pot atrage prin programe de ştiri şi invitați în studio, publicul sărăcit alegând să plătească doar abonametul tv pentru informare, dar şi pentru spectacol mediatic.
4. Creşterea majoră a suporturilor de informare prin tehnologia IT. Cititorii, în număr din ce în ce mai mare, au ales să citească ziare pe computer, laptop, tabletă sau telefonul mobil. De aceea, în ultimii ani, cu mari eforturi de cost, redacțiile ziarelor şi-au dezvoltat site-urile şi aplicațiile pentru telefonia mobilă, livrând însă conținut gratuit. Cititorii fideli unei publicații s-au mutat de pe print în mediul online.
5. Piața de publicitate a scăzut drastic, sumele alocate presei scrise coborând până la 20-25%. Tarifele pentru publicitatea online sunt mici.
Aşa se face că, în ultimii cinci ani, au dispărut de pe tarabe titlurile mai multor ziare. Evenimentul zilei se afla într-un moment dificil la sfârşitul anului 2011, când a fost preluat (cu tot cu datorii) de un nou patron: Dan Andronic, fost redactor şef adjunct al ziarului în echipa anilor 90 a lui Ion Cristoiu. M-am alăturat fostului meu coleg şi împreună cu directorul executiv Virgil Munteanu neam propus ca, indiferent de greutăți şi sacrificii, să nu lăsăm să moară un ziar care a făcut istorie în presă şi s-a cuibărit în sufletul multor români de-a lungul a 22 de ani. Am plecat de la ideea ce ne-a călăuzit şi în primii ani ai „Bulinei roşii”: Când ai cititori deştepți, nu-ți poți permite să-i duci cu preşul fiindcă îi pierzi!
Mica echipă de jurnalişti rămasă în redacție a înțeles drumul pe care trebuie să mergem pentru o presă de calitate. Iar faptul că din anul 2012 şi până azi voi, cei aproape 14.000 de plătitori de ziar şi cei 160.000 – 180.000 de cititori unici, care intră zilnic pe site-ul evz.ro, neați rămas alături, înseamnă că am reuşit să vă convingem să fim o mare familie căreia îi pasă ce se întâmplă în țara sa şi care crede în valorile democrației. Iar pentru asta vă mulțumim!
EVZ a ales să promoveze anchetele jurnalistice, evenimentele şi analizele politice, reportajele, lucrurile interesante în general, să militeze pentru respectarea legii şi să apere justiția în lupta ei împotriva corupției, dar şi-a propus să aducă în paginile sale şi spiritul ce a caracterizat „Bulina roşie” în anii 1992-1997. Junaliştii erau atunci de-a dreptul îndrăgostiți de meseria lor, iar „google” nu îi alterase. Am crezut că şi cititorilor le e dor de un ziar „un pic altfel”, astfel că - atenție! - EVZ trebuie descoperit în fiecare zi.