Din februarie, cei care sună abuziv la serviciul de urgenţă vor trebui să plătească câte 0,33 de cenţi plus TVA pentru fiecare "glumă".
Glumele proaste care aglomerează dispeceratele 112 s-ar putea rări după intrarea în vigoare a unei reguli noi. Din luna februarie a anului viitor, persoanele care abuzează de numărul de urgenţă ar putea scoate din buzunar câte 0,33 eurocenţi plus TVA pentru fiecare apel.
Totodată, serviciul de urgenţă va avea un sistem de protecţie împotriva persoanelor care pun stăpânire pe aceste linii.
Concret, după două apeluri în care apelantul nu vorbeşte, acesta va fi direcţionat spre o platformă interactivă care îl va întâmpina cu mesajul "Aţi apelat serviciul de urgenţă 112. Dacă doriţi să intraţi în legătură directă cu un operator, vă rugăm să apăsaţi tasta cinci de două ori". Iar dacă apelantul nu apasă în 20 de secunde tasta cinci de două ori, acesta va fi deconectat.
Prevederile sunt stipulate într-o decizie semnată de preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANARC), Marius Cătălin Marinescu.
Cel care dă 6 apeluri abuzive într-o zi, lăsat în aşteptare cinci zile la rând
De la 1 februarie 2011, cei care sună abuziv la 112 de cel puţin două ori pe zi, vor primi automat un mesaj: "Aţi apelat abuziv serviciul de urgenţă 112. Conform prevederilor legale, apelarea abuzivă a numărului 112 se pedepseşte cu amendă de la 500 de lei la 1.000 de lei".
În plus, dacă se primesc şase apeluri nemotivate de la acelaşi număr de telefon într-un interval de 24 de ore, cel care mai apelează numărul de urgenţă de la acel post telefonic va fi redirecţionat timp de cinci zile pe o platformă interactivă, iar, înainte de a i se face legătura cu un operator 112, i se va transmite un mesaj vocal în care i se precizează că poate fi pedepsit cu închisoarea dacă mai sună abuziv şi că apelul va fi înregistrat ca probă în instanţă.
Potrivit deciziei, care a fost publicată în Monitorul Oficial pe 1 decembrie, operatorul de telefonie mobilă va putea percepe maximum 0,33 de eurocenţi plus TVA pentru fiecare mesaj trimis. Banii vor fi achitaţi de către cei care sună fără motiv la numărul care preia cazurile de urgenţă.
Potrivit ANARC, numărul total de apeluri către 112 în perioada decembrie 2008-februarie 2009 a fost de 986.654 pe lună, în timp ce numărul mediu lunar de apeluri abuzive în aceeaşi perioadă a fost de 524.195, adică 53,1% din total.
"Ce fac dacă mi-e rău şi nu pot vorbi?"
În timp ce unii văd cu ochi buni noua reglementare, sunt voci care atrag atenţia că s-ar putea crea un precedent grav: apeluri reale ar putea fi ignorate neintenţionat de autorităţi.
"Dacă mi se face rău şi apelez 112, dar nu pot vorbi, ce fac? Au fost cazuri în care am sunat pentru că am găsit un om beat pe stradă, iar până a venit ambulanţa, omul a fost luat de rude. Acum, dacă sun pentru mine, nu mai vin? E o prostie, iar suma percepută pentru mesajul de avertizare este prea mică, nu-i va descuraja pe cei care sună abuziv la 112", crede bucureşteanca Maria Olteanu.
Pe de altă parte, Paul Muntean susţine că reglementarea este bună şi că autorităţile ar trebui să fie mai dure cu cei care formează fără motiv numărul de urgenţă şi ţin linia ocupată atunci când cineva ar avea nevoie cu adevărat de numărul de urgenţă.
Record: 6.442 de apeluri în 42 de zile
Ialomiţeanul Mădălin Udrea (24 de ani) a atins acum câţiva ani o performanţă demnă de Cartea Recordurilor: a format numărul 112 de 6.442 de ori în doar 42 de zile, între noiembrie 2007 şi ianuarie 2008.
Tânărul mai deţine un record: într-o singură zi, pe 25 noiembrie 2007, a sunat la numărul unic de fix de 487 de ori şi doar pentru a le înjura pe operatoare.
Într-un articol publicat de EVZ în aprilie 2008, era menţionat secretul "glumeţului de serviciu": Mădălin folosea o cartelă reîncărcabilă, care nu oferă informaţii nici despre numele, nici despre adresa apelantului.
Autorităţile l-au identificat însă în februarie 2008 şi l-au amendat în aprilie. Ancheta a început după ce oficialii Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS) au sesizat Poliţia Ialomiţa, exasperaţi de insistenţa tânărului.
Înainte de a fi amendat, a fost supus unui examen psihiatric, deoarece comportamentul său a ridicat semne de întrebare. Experţii Serviciului de Medicină Legală Ialomiţa au hotărât, în schimb, că apelantul "a avut capacitatea psihică de apreciere critică asupra faptelor de care este învinuit şi faţă de care discernământul a fost prezent".
0,33 de cenţi plus TVA este taxa care va fi plătită pentru un apel nemotivat, începând din februarie 2011