Anexa secretă în contractul cu Bechtel: dobânzi de întârziere

Anexa secretă în contractul cu Bechtel: dobânzi de întârziere

Contractul dintre compania Bechtel şi statul român nu prevede penalităţi de întârziere, însă o anexă secretă stipulează dobânzi pentru "plăţi neefectuate la zi". Spre exemplu, pentru tronsonul de 10 kilometri dintre Turda şi Câmpia Turzii, dobânzile ajung la 4,5 milioane de euro.

Premierul Emil Boc a inaugurat astăzi tronsonul de zece kilometri din Autostrada Transilvania cuprins între Turda şi Câmpia Turzii, judeţul Cluj.

Costurile acestui tronson ajung la 90 de milioane de euro, bani pe care compania Bechtel i-ar putea primit de la Ministerul Transporturilor cel mai devreme în primăvara anului viitor.

5% dobândă pentru plăţi întârziate

Din punct de vedere financiar, compania americană are numai de câştigat din faptul că Ministerul Transporturilor nuşi onorează, la zi, plăţile pentru lucrările efectuate. Chiar dacă în contractul dintre Bechtel şi statul român nu sunt trecute penalităţi de întârziere, există o anexă secretă ce obligă statul român la plata unor sume suplimentare.

Astfel, în anexa respectivă sunt stipulate "dobânzi pentru plăţile neefectuate la zi". Potrivit contractului, această dobândă e compusă din indicele Euribor +4%, ceea ce înseamnă că, în acest moment, dobânda totală este de 5%.

Un simplu calcul arată că statul român va plăti, pentru cele 90 de milioane de euro neachitate, dobânzi de întârziere de 5%, adică 4,5 milioane de euro. "Există o dobândă pentru plăţi întârziate. Important este faptul că dobânda e mai mică decât ar putea împrumuta statul de la orice bancă. Practic, Bechtel a finanţat lucrarea, dar la o dobândă mult mai mică", a spus un oficial al companiei americane.

Autostrada încă aşteaptă direcţia

Deşi tronsonul de zece kilometri a fost practic finalizat, Bechtel încă nu a aflat planurile Ministerului Transporturilor pentru anul 2011 în ceea ce priveşte soarta acestui proiect de infrastructură. Cel mai probabil, guvernul e de acord cu finanţarea lucrărilor pentru un sector de doar zece kilometri cuprins între Gilău şi localitatea clujeană Nadăşelu. Soarta autostrăzii Transilvania este strâns legată de viitorul buget al României.

Bogdan Sgârcitu, director de comunicare al Bechtel, a declarat că au existat câteva discuţii legate de viitorul acestui proiect, dar că oficialii români aşteaptă încă să vadă legea bugetului pentru anul 2011.

4,5 milioane de euro e penalitatea pe care trebuie să o plătească statul român companiei Bechtel pentru tronsonul Turda-Câmpia Turzii

Ne puteți urmări și pe Google News