Platformă de social shopping: cumpărăturile cu prietenii se mută online
- Adam Popescu
- 12 noiembrie 2010, 09:23
Doi tineri care au creat o platformă de social shopping vor să îşi extindă afacerea pe piaţa globală ţintind 1.000 de magazine online.
Ce-ar fi dacă ai putea să îţi iei prietenii şi aşa cum ieşi la cumpărături, să faci shopping online? Să vă puteţi da sugestii, să comentaţi produse, să încercaţi mai multe până vă decideţi? Aşa s-au întrebat şi Alexandru Rada şi Mihai Rotaru, de 22, respectiv 25 de ani. Răspunsul lor a venit acum şase luni, sub forma unui proiect de social shopping - platforma Squeeqly. Scopul: să conecteze magazinele online cu reţelele de socializare, ca Facebook şi Twitter. Adică, pe de o parte să le ofere utilizatorilor de reţelele sociale care cumpără produse din magazinele online cu care lucrează Squeeqly, recompense şi reduceri, iar pe de alta, să crească gradul de promovare al magazinelor pe reţelele sociale. "Este un win-win situation", explică pentru evz.ro Alexandru Rada. Iar confirmarea că proiectul este bun a venit de două ori până acum. O dată prin finanţarea primită de la o companie, iar a doua oară, joi, în cadrul celui mai amplu eveniment dedicat industriei online - How To Web - unde cei doi parteneri au câştigat marele premiu la competiţia Startup Challenge. Cum a început totul În iunie 2010, Alexandru Rada şi Mihai Rotaru s-au întâlnit la un eveniment dedicat antreprenoriatului online, unde au fost parteneri în aceeaşi echipă de lucru. Descoperind afinităţi comune, au explorat ideea de a deschide o platformă de social shopping, iar reacţia bună a juriului i-a încurajat să încerce. Şi iată-i o lună mai târziu la primele întâlniri cu magazinele româneşti, care, după cum spune Alexandru, au fost foarte deschise. În promovarea afacerii, cei doi au vrut să acopere toate domeniile de shopping online, dar au început cu site-urile de îmbrăcăminte, care "merg cel mai bine, mai ales că targetul nostru este între 20 şi 35 de ani, oameni care utilizează şi reţelele sociale", spune Alexandru. Acum tinerii antreprenori pregătesc versiunea a doua a platformei Squeeqly, care va fi lansată în decembrie şi aduce noi feature-uri. Astfel:
- Clienţii magazinelor online care au conturi de Facebook, Twitter etc. vor putea folosi un plug-in nou, prin care, direct de pe site-ul respectivului magazin, se vor putea conecta cu prietenii din reţelele sociale, pentru a le cere sfaturile privind oferta. Mai mult, în platforma integrată pe site-ul magazinelor online, utilizatorii vor primi inclusiv feedbackul din reţelele sociale, fără a fi nevoiţi să navigheze în alt tab
- În acest fel câştigă şi magazinele online în expunerea pe reţelele sociale, mai ales că odată ce un produs este achiziţionat el poate fi arătat pe Facebook, Twitter etc. Utilizatorul care face asta şi numeşte magazinul de unde a făcut cumpărăturile va primi automat un discount. Astfel va creşte gradul de fidelizare a clienţilor
- La câteva zile după ce este ales şi cumpărat un produs, utilizatorul transmite feedback despre produs. Apoi toate părerile sunt agregate şi publicate pe pagina magazinului online. Mai departe, prin alegerile clienţilor se va stabili care produse sunt mai populare şi va fi creată o bază de date despre ultimele trenduri pe diversele pieţe.
Cum ajungi antreprenor în România Pe blogul său, Alexandru Rada se defineşte ca fiind un antreprenor înăscut (Natural-born entrepreneur). De la 16 ani, pe vremea când era elev în Râmnicu Vâlcea, îşi dorea să aibă propria firmă. A mai aşteptat doi ani până să îşi împlinească dorinţa. La 18 ani şi-a convins părinţii să îl lase să îşi deschidă firmă. Mai târziu, când a ajuns la facultate, la ASE, îşi aminteşte că în anul întâi, în timp ce colegii căutau un loc de muncă, el mergea la întâlniri cu clienţii. "Văzând pe alţii de vârsta mea care reuşeau, mi-am dorit şi eu să reuşeşc. Dacă ai 18 ani şi vrei să faci ceva, fă-o atunci. Nu te gândi că ai 18 ani şi nu cunoşti pe nimeni, încearcă, chiar dacă dai rateuri. Eu am dat rateuri. N-am zis niciodată gata, îmi place să cred că dacă dau un rateu este un punct important pentru mine, din care pot să învăţ ceva", spune Alexandru Rada. Sfatul lui pentru tinerii antrepenori este să participe la evenimente dedicate industriei online, cum a fost How To Web, pe 3-4 noiembrie, la Bucureşti. "Sunt extraordinare astfel de evenimente pentru că primeşti informaţii la care altfel nu ai avea acces. Poate partea cea mai importantă este cea de networking. Aici te cunoşti cu oamenii, le ceri părerile, afli ce vor şi ei să facă. Există un cerc în care fiecare se ştie cu fiecare şi nu se ştie niciodată când poţi să legi parteneriate, să găseşti clienţi", crede tânărul vâlcean, care de cinci ani trăieşte în Bucureşti. Pentru el, succesul unui business se măsoară în gradul de scalabilitate. "Un business nu trebuie să depindă de persoana care l-a deschis. Dacă tu eşti necesar businessului tău şi el nu merge fără tine, eşti practic un angajat. Dar dacă businessul merge fără tine, devii un antreprenor în adevăratul sens al cuvântului. Trebuie să gândeşti lucrurile astfel încât să poţi să îi înveţi pe alţii, să transpui informaţiile pe care tu le-ai câştigat în trecut altora, iar tu să poţi să mergi mai departe, să evoluezi." ŢINTĂ Alexandru Rada şi Mihai Rotaru ţintesc piaţa globală cu proiectul lor de social shopping - Squeeqly. Obiectivul lor este să ajungă la 1.000 de magazine înscrise în reţea, în decursul unui an, ceea ce le-ar aduce - la o medie zilnică de 500 - 1.000 de utilizatori pe magazin - 500.000 de clienţi în platforma lor.