Filmele de la TVR se adresează publicului generalist, cele de la Pro TV bărbaţilor, Pro Cinema vizează un număr mare de cinefili, iar Antena 1 ţine cont de story în eterna dispută pentru audienţă.
Producţii europene ca "Shadows" (Macedonia 2007) sau "Gomorrah" (Italia, 2008), titluri adresate unui public avizat ca "Taxidermia" (film unguresc regizat de Gyorgy Palfi), pelicule precum "El orfanato" (Spania 2007 - şapte Premii Goya), "Grabavica" (Ursul de Aur, 2006) sau "Okuribito" (Oscar pentru Cel mai bun film străin în 2008) sunt în oferta de toamnă a Televiziunii Române. Cum audienţa se obţine cu filme comerciale, TVR adaugă "Pantera Roz", "Ace Ventura", "Hulk", "Grinci", "Omul cu mască de fier".
"Vizionarea a minimum trei filme pe zi uzează memoria"
"Căutăm să aducem publicului din România titluri importante din toate zonele. Mă voi lupta în continuare pentru a păstra oferta TVR ca pe ceva inedit, care să aducă o imagine identificabilă şi detaşată de restul televiziunilor", spune Luminiţa Boerescu, selecţionerul care a propus, deşi părea un risc, intrarea serialelor coreene în grila TVR.
Zeci de casete şi DVD-uri cu filme ori documentare stau să fie vizionate pe masa Luminiţei Boerescu, cel mai vechi consilier pentru achiziţia de filme din TVR. "Am terminat IATC-ul în 1975, secţia Teatrologie/Filmologie. De atunci vizionez filme, scriu despre ele, le aleg. Am venit în TVR în anul 2000, pe când această funcţie nici nu era menţionată în Codul Muncii. Noi am creionat statutul unui selecţioner", spune criticul de film.
Despre această meserie Luminiţa Boerescu spune că e frumoasă, se bazează mult pe cultură şi intuiţie, "dar vizionarea a minimum trei producţii pe zi uzează memoria".
Consumatorul român, atipic O echipă de şase oameni se ocupă de alegerea filmelor, documentarelor, emisiunilor şi, în unele cazuri, chiar şi a emisiunilor muzicale pentru toate canalele TVR-ului. Au loc discuţii cu directorul de canal şi, în funcţie de strategia pe care o abordează, se caută filmele. Criteriul după care se ghidează selecţionerii este acela de informare, calitate şi educare. "Am minţi să spunem că nu ne interesează şi audienţa, dar avem avantajul că, nefiind o televiziune comercială, ne putem axa pe calitate. Scopul e cel educativ", adaugă criticul de film.
Piaţa consumatorului de film la televizor din România este una specială. "În general, în lume, la ora 20.00, în prime time, oamenii mearg la cinematograf. România e singura piaţă care consumă film de televiziune în prime time. Acesta e motivul pentru care s-au golit sălile de cinema", adaugă Boerescu.
TVR 1 se adresează publicului generalist, matur, căruia îi oferă programe accesibile, mai zice Boerescu. "TVR 1 este locomotiva în structura noastră. TVR 2 se adresează publicului tânăr, din mediul urban, iar filmele de seară mizează în special pe doamnele tinere", adaugă selecţionerul.
ANTENA 1
Producţiile de divertisment - obiectivul principal
Pentru Antena 1 nu filmele artistice de seară sunt punctul forte, televiziunea mizând pe producţiile de divertisment pentru a-şi asigura audienţa. "Producţiile de divertisment sunt punctul forte al staţiei şi, implicit, obiectivul principal. Filmele reprezintă un reper important în care investim constant, dar nu este singurul", afirmă Isabella Carmu, Head of Acquisitions.
"Modelul" consumatorului de film pe care Antena 1 vrea să-l atragă este "un tânăr care locuieşte la oraş, cu vârsta peste 35 de ani, cu studii medii şi superioare", adaugă Isabella Carmu. Atunci când îşi alege filmele, televiziunea ţine cont de story, producţie şi marketing.
"Pentru o televiziune comercială, audienţa contează. Şi audienţa răspunde la un cast bun, un story care să atragă, o producţie de calitate şi, mai ales, un marketing bun". Printre titlurile noi programate pentru această toamnă se numără: "Pirates of Carribean: At the World’s End", "Johnny English", "Gladiator", "Casino Royale", "Alexander", "Bandidas" sau "Legend of Zorro".
MEDIAPRO
Filme în funcţie de grupul-ţintă
Filmele sunt o importantă resursă de audienţă pentru canalele Media- Pro, chiar dacă ştirile şi unele programe de entertainment obţin cote de piaţă mai mari.
PRO TV. O producţie "bună" pentru televiziunea din Pache Protopopescu e alesă după performanţele obţinute la TV sau în cinematografe, la care se adaugă opiniile telespectatorilor şi criteriul financiar. "Pro TV cumpără pachete care conţin câteva sute de ore fiecare, de filme şi seriale, de la Warner, Sony şi Fox, trei dintre studiourile mari de producţie. Asta înseamnă că achiziţionăm, odată cu titlurile noi, şi titlurile pe care respectivele studiouri le-au produs în trecut. În plus, cumpărăm filme şi de la distribuitori mai mici, care ne oferă respectivele titluri încă din faza de proiect. E cazul filmului «The Hurt Locker», pe care l-am achiziţionat cu mult înainte de a fi recunoscut oficial", spune Anca Budinschi, director executiv Pro TV.
Pentru Pro TV, consumatorul de film provine din mediul urban, dar vârsta lui este cuprinsă între 18 si 49 de ani şi de multe ori publicul e format mai mult din bărbaţi. Între titlurile noi din această toamnă, Pro TV programează "300", "Spider-man 3", "Codul lui Da Vinci", "Rush Hour 3", "Superman se întoarce".
PRO CINEMA consideră că a programat un film "bun" dacă acesta a atras simpatia unui număr mare de cinefili, adică "acei împătimiţi ai filmelor care apreciază nu numai aşanumitele filme «comerciale», ci şi un film de regizor, un film de atmosferă şi chiar un film vechi pe care îl revezi cu plăcere de fiecare dată", spune Lucia Antal, director executiv Pro Cinema.
Telespectatorul cel mai dorit e cel dependent de filme şi seriale, cu vârste cuprinse între 18 şi 49 de ani şi care are o educaţie peste medie. Titlurile din această toamnă vor fi ("Matchstick Men"; "Tache"; "Crouching Tiger, Hidden Dragon"; "1408"; "Moliere" (2007); "Closer"; "Letters from Iwo Jima"; "Flags of Our Fathers"; "Little Children"; "Babel"; "The Good German"; "Taxi Driver").
ACASĂ TV este un canal ce se adresează în specal femeilor, aşa că acest post alege filmele artistice din categoriile "romance", "family" sau "comedy- romance". “Grilele de toamnă şi primăvară conţin filme de marcă, cu box-office impresionant şi cu distribuţie valoroasă. Competiţia ar putea fi un alt criteriu de programare, dar publicul feminin de Acasă este în general un public fidel, care ştie că aici găseşte filme relaxante, poveşti de iubire, perfecte pentru sfârşitul de săptămână", spune Vanessa Cernea, director executiv Acasă.
Toamna aceasta, la Cinema Acasă sunt programate, printre altele, “Propunere indecentă" (“Indecent proposal"), “Erin Brokovich", “Bărbatul modern" (“Man About Town"), “Tineri însurăţei" (“Just Married"), “Toamna la New York" (“Autumn in New York"), “Grease", “Ducesa" (“The Duchess"), “Doi burlaci şi-o… blondă" (“My Best Friends Girl"), “Runaway Bride" sau “Miss Congeniality".