În fiecare an, promovabilitatea la examenul de bacalaureat este una foarte ridicată, consideră experţii în educaţie. Un profesor din Bucureşti explică mecanismul: la BAC, profesorii rezolvă subiectele şi le oferă pe tavă elevilor. La BAC 2010, astfel de manevre sunt aşteptate la proba de matematică.
În 1998, doar 65% dintre elevi au promovat examenul de bacalaureat. În acel an, la BAC s-a decis "izolarea" profesorilor de specialitate. "Am hotărât să îi ţinem pe profesorii de specialitate în afara şcolii", spune Gheorghe Rădulescu, profesor de limba română în Bucureşti şi membru al comisiei de organizare a BAC-ului din acel an. CITIŢI ŞI: BAC 2010 - proba la limba română. Subiecte şi barem Iată mecanismul, explicat astăzi pentru evz.ro de domnul Rădulescu, în ziua în care BAC 2010 a debutat cu proba scrisă la limba şi literatura română: "Subiectul vine la 09:10. El trebuie multiplicat, în câteva sute de copii. Secretara sau cineva sustrage o foaie, nu îşi va da nimeni seama că o copie lipseşte. O duce la 2-3 profesori, care rezolvă subiectele în cel mult 15-20 de minute. Ei scriu rezolvările frumos pe o foaie, ca să copieze elevii bine, că mulţi habar nu au de rezolvări. Astfel, la 9:30, 10 fără ceva, când se distribuie subiectele, ele vin gata rezolvate. Dar, dacă nu ar fi profesori să le rezolve subiectele, s-ar mai ajunge la astfel de situaţii?". BAC la matematică: "50% sunt incapabili să rezolve"
Profesorul Rădulescu spune că subiectele la proba de matematică a BAC-ului sunt foarte grele pentru nivelul de astăzi al elevilor. "Cam 50% dintre ei - estimează Rădulescu - sunt incapabili să le rezolve. Să vedeţi ce o să se întâmple la matematică! Mulţi o să aibă subiecte gata rezolvate".
Profesorul crede că este bine că s-a renunţat la postarea variantelor de subiect, pe Internet, înainte de BAC. În anii trecuţi, subiectul final era ales dintre câteva zeci, publicate cu câteva luni înainte pe Internet. Profesorul crede însă că trebuie rezolvat un neajuns al tragerii la sorţi: "De câţiva ani, cade mereu basmul cult. Trebuie găsită o altă formulă, aceasta e depăşită". De altfel, pe forumul evz.ro, la un articol despre proba BAC 2010 la limba română, un elev comentează: "Dragi elevi, suntem norocoşi cu această variantă . În clasa a 8-a, la final, ni s-a dat basmul popular. Acum am avut basm cult".
Procentul elevilor care au promovat la BAC, la nivel naţional:
BAC 2008: 77,49% BAC 2009: 79,95%
Au fost însă judeţe care au avut o promovabilitate record, iar motivarea acestor "recorduri" nu a cunoscut o dimensiune superioară orgoliilor locale de genul "avem elevii cei mai deştepţi".
Iată câteva rezultate surpriză de la BAC 2009:
Mehedinţi - 98,19%; Botoşani - 97,1%; Constanţa - 96,6%. Iar, la polul opus, procente mici în alte judeţe:
Giurgiu - 63,63%; Ialomiţa - 60,06%; Galaţi - 59,82%. Societatea Academică: BAC-ul pe computer
"Ştim cu toţii: sunt prea mari procentele", este de părere şi Cristian Hatu, expert în educaţie la Societatea Academică Română (SAR). "Într-un raport publicat în octombrie, noi (n.r. SAR) am propus ca examenul (n.r. de bacalaureat) să se dea pe calculator", spune Hatu, care nu îşi explică de ce această variantă nu este luată nici măcar în discuţie.
Reprezentantul SAR crede că această variantă de susţinere a examenului ar risipi dubiile legate de organizare BAC-ului şi evaluarea elevilor. "De atâţia ani se tot discută despre nereguli, despre procentele mari de la BAC, de cât sunt de corecte examenele din învăţământ. Nu ştiu de ce există reticenţa aceasta. Dacă vezi că sunt procente exagerate, trebuie să faci ceva", spune Hatu.
"Nu ştiu cât de bună e varianta cu ţinerea profesorilor de specialitate în afara şcolilor, pe durata examenului. Eu cred că s-ar găsi alte mijloace - i-ar trimite cineva subiectele prin fax şi le-ar rezolva, de exemplu. Examinarea computerizată mi se pare o soluţie. Poate nu la limba română, dar şi aici se poate aplica", crede expertul în Educaţie al Societăţii Academice din România.
Consideraţi că nivelul de promovare de la BAC este unul exagerat? Dacă da, care ar fi soluţiile pentru o evaluare corectă a elevilor la BAC?